فروشندگان نگران، بازار خلوت

۱۷اردیبهشت، دنیای‌اقتصاد- اوضاع و احوال این روزهای بازار کامپیوتر نسبت به هفته‌های قبل نامساعدتر است و میزان تقاضا در بازار در حد چشمگیری کاهش یافته است. کسبه و فعالان بازار هم که از این شرایط نگران می باشند گویا از هیچ تلاشی برای نجات بازار و البته سرمایه خود مضایقه نمی‌کنند

به گفته فعالان بازار کامپیوتر، طی هفته‌های اخیر وضعیت بازار به گونه‌ای بوده است که بعضی از کسبه از عهده پرداخت هزینه‌هایی مانند اجاره و… برنیامده و واحدهای فروشگاهی را تحویل داده‌اند، گروهی نیز ناچار به کاهش بیشتر قیمت‌ها شده‌اند تا مگر توجه‌ها برای خرید به سمت بازار جلب شود.

احمد راستی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: از حدود هفته قبل در بازار کامپیوتر شاهد ریزش شدیدتر تقاضا به ویژه برای لپ‌تاپ و تبلت بوده‌ایم که این موضوع منجر به نگرانی بیشتر کسبه بازار به ویژه آن دسته که برای واردات کالاهای تازه اقدام کرده‌اند شده است. به نقل از وی چنین اتفاقی با توجه به ثبات تقریبی قیمت دلار آزاد گویای این امر است که بازار با ریزش تقاضا مواجه شده است.

عاطفی، یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: میزان تقاضا در حدی کاهش یافته است که پیش‌بینی تعطیلی بازار چندان بعید و دور از ذهن نیست. وی افزود: طی هفته قبل چنین اتفاقی منجر به بروز اتفاقاتی در بازار شده است که تغییرات قیمت، تعطیلی واحدهای فروشگاهی و آشفتگی بیشتر بازار بعضی از این اتفاقات است.

بهنامی، یکی دیگر از کسبه بازار هم با تایید این موضوع که رکود حاکم در بازار به شدت سنگین است، گفت: با توجه به این موضوع در بازار تقاضا در حد چشمگیری کاهش یافته است، تعدادی از کسبه دوباره برای کاهش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند و قیمت‌ها را در حدود ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و حتی در مورد بعضی از کالاها مانند تعدادی از مدل‌های تبلت در حدود ۷۰ تا ۸۰هزار تومان کاهش داده‌اند.
وی با اشاره به این موضوع که کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت برای کسبه و فعالان بازار که کالاها را با دلار گران وارد بازار کرده‌اند بسیار سنگین است، گفت: این کاهش ۲۰ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت نشان‌دهنده وخامت وضعیت بازار است.

یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که بازار کم مخاطب شده است، گفت: اگر سری به بازار کامپیوتر بزنید متوجه می شوید که بازار حالت پویایی سابق را ندارد و اندک مراجعینی که در بازار حضور دارند شامل اشخاصی می باشند که تنها برای تماشا و از سر بیکاری آمده‌اند.
وی گفت: چنین اتفاقی منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شده است. اما عده‌ای هم می باشند که اعتقادی به کاهش قیمت نداشته و در انتظار ماه‌های پررونق می باشند. به همین سبب از کاهش قیمت‌ها در بازار اجتناب کرده‌اند که چنین موضوعی منجر به چند دستگی قیمت و آشفتگی بازار شده است.

روزبه، یکی از کسبه بازار در این مورد می‌گوید: شاید کاهش قیمت‌ها تا حدودی توجه‌ها را به سمت بازار جلب کند، اما این تصور را نزد مشتری به وجود می‌آورد که وقتی فروشنده تا این حد قیمت را کاهش داده است حتما بیش از این هم امکان کاهش قیمت وجود دارد. وی همچنین افزود: در شرایط فعلی مشکل بازار تقاضای ما قیمت محض نیست. بلکه مشکل این است که کسی توان خرید ندارد. حالا می‌خواهد قیمت‌ها ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یابد. به نقل از این فعال بازار، برای فردی که در ماه یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد صرفه اقتصادی ندارد دو تا سه میلیون تومان بابت خرید لپ‌تاپ و تبلت هزینه کند. در حالی‌که هزینه‌هایی نیز دارد.

یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره گفت: معمولا هر سال در این ایام از سال بازار حالت رکود دارد و بروز چنین اتفاقی در بازار چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود. وی افزود: البته میزان تقاضا نسبت به سال‌های قبل کاهش بیشتری یافته است اما به نظر نمی‌رسد وضعیت بازار به همین منوال بماند و بازار در ماه‌های آینده روزهای پررونق‌تری را نسبت به اکنون سپری کند.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.