فروش آثار هنری در ایران نیاز به فرهنگ سازی دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حمید شاه آبادی ، شامگاه چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران در اردبیل افزود : واقعیت این است که ایران در زمینه تولید آثار هنری بی نظیر است و جمعیت زیادی از هنرمندان را داریم که چه از آنان حمایت کنیم و یا نکنیم به آفرینش آثار هنری می پردازند.

وی اظهار کرد : آثاراین هنرمندان که خلاقانه است به تعداد فراوان در گوشه های منازل و یا نگارخانه ها نگهداری می شوند و این درحالیست هر فردی که وارد ایران می شود با مشاهده چهره شهرها و اماکن عمومی این سوال برایش ایجاد می شود که کشوری با این قدمت و سابقه تاریخی و با این فرهنگ و تمدن درخشان چرا در مکانهای عمومی آن هیچگونه نمادی از فرهنگ و تمدن این سرزمین مشاهده نمی شوند.

وی تصریح کرد که اداره ها و سازمانهای گوناگون ساختمانها و فضاهای متعددی را در نقاط مختلف ایران با هزینه های کلان می سازند و حتی یک هزارم مبلغی را که برای این ساختمان های عظیم هزینه نموده اند برای خرید آثار هنری ارزشمند خرج نمی کنند.

شاه آبادی با اشاره به اینکه جریان فروش آثار هنری فرهنگسازی می خواهد خاطرنشان کرد باید کاری کنیم که مردم خریدن آثار هنری را به عنوان یک نیاز در زندگی روزمره خودشان بدانند.

وی یادآوری کرد باید به جایی برسیم که اگر یک فرد وارد شهری در ایران شود با مشاهده آثار ، نمادها و المانهای هنری آن شهر با فرهنگ ، قدمت و دیگر خصوصیات آن منطقه آشنا شوند.

وی ادامه داد اینکه علایق مردم ، فرهنگ ، تمدن ، قدمت و سایر موارد مشابه یک سرزمین چه چیزهایی هستند باید در قسمت فعالیتهای هنری و آفرینش آثار ارزشمند هنری که در نقاط گوناگون یک شهر در معرض دید مردم هستند بیان شوند.

او گفت : دستور صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که مکان های دائمی برای فروش آثار هنری ایجاد شوند و تلاشمان بر این است که کاری را که به شکل جدی شروع کرده ایم ادامه دهیم و این اماکن دائمی را با همکاری اداره های دولتی و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فروش آثار هنری هنرمندان راه اندازی کنیم.

وی توجه به نگارخانه ها در سراسر ایران را که حاوی آثار هنری ارزشمند باشند از دیگر مواردی دانست که مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد که برای مثال شهری مانند اردبیل با این قدمت و سابقه تاریخی کهن چرا باید فاقد حتی یک نگارخانه تخصصی باشد و روی این اساس تلاش برای افزایش کمی و کیفی نگارخانه ها و حمایت از نگارخانه داران از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

وی بیان کرد باید کاری شود که حرفه نگارخانه داری درآمد اقتصادی خود را بتواند در حداقل خودش تامین کند و این مستلزم فرهنگ سازی و جریان سازی در قسمت هنرهای تجسمی در کشور می باشد.

۵۹۲ / ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۶۸۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.