فروش بلوک ۳۳ درصدی ایران خودرو در بانک پارسیان

فروش بلوک ۳۳ درصدی ایران خودرو در بانک پارسیان

فروش بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو قوت گرفته و با زمزمه هایی از جمله توافق اولیه مبنی بر معامله ۱۷۶۴ میلیارد تومانی و دریافت چک اولیه همراه شده است.

به نقل از فارس، در حالی عرضه بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان از سال ۸۸ مطرح است که به دلایلی این عرضه مهم و تاریخی در آن زمان انجام نشده و به زمان های دیگری موکول شد،اما این روزها بار دیگر این موضوع نقل محافل خصوصا” سهامداران و کارگزاران شده است.
تاکید رئیس ایدرو بر فروش سهام و اموال خودروسازان
بعد از اعلام رسمی تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودرو سازها و بروز زمزمه فروش سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو بود که غلامرضا شافعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایدرو در جمع مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی حاضر در گردهمایی هم‌اندیشی راهکارهای ارتقای صنعت قطعه‌سازی از از واگذاری ۱۷،۵درصد سهام ایدرو در سایپا خبر داد و به خورو سازان گفت: منابعی را که صرف فعالیت‌های غیرتولیدی کرده‌اید، در خدمت تولید قرار دهید.
وی خاطرنشان کرده بود:خودروسازان باید منابعی را که در سنوات اخیر صرف فعالیت‌های غیرتولیدی کرده‌اند،رها کنند تا در خدمت تولید قرار گیرد و در این راستا، واگذاری برخی شرکت‌ها، سهام، اموال و فعالیت‌های غیرضروری از جمله اقدامات الزامی خودروسازان برای تامین منابع تولید است.
قوت گرفتن فروش ۳۳ درصد سهام بانک پارسیان
براساس این گزارش، در این رابطه طی روزهای اخیر فروش بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو در میان فعالان بازار سهام قوت گرفته ولی هنوز هیچ مقام مسئولی رسما” این خبر را تایید نکرده است.
در این میان درحالی پیگیری ها از مسئولان ادامه دارد که گفته می شود دو طرف فروشنده و خریدار با استعلام از بانک مرکزی، زمینه این معامله را فراهم کرده و حتی مبایعه نامه‌ایی را به امضاء رسانده اند.
در این زمزمه و خبر غیر رسمی که از سوی چند منبع آگاه تایید شده بحث فروش ۴۰۰ تومانی هر سهم بانک پارسیان و معامله ۳۳٫۵ درصد سهام به ارزش ۱۷۶۴ میلیارد تومان است و حتی گفته می شود چک ۳۰ یا ۳۰۰ میلیارد تومانی هم بین دو طرف رد و بدل شده است.
فعالان بازار سهام که طی روزهای گذشته شاهد صف خرید و رشد هرسهم شرکتی چون گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو ( که امروز به دلیل مشمول گره معاملاتی شدن با جهش ۱۲ درصدی هر سهم و صف خرید بیش از ۲۴ میلیون سهمی همراه شده) هستند، بر این باورند در صورت انجام و نهایی شدن این معامله، سود هر سهم این شرکت ۲۵۰ و ایران خودرو ۱۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.
تایید نصف و نیمه معامله توسط یک مقام آگاه
این موضوع و زمزمه توافق اولیه توسط دو طرف درشرایطی مطرح شده که پیگیری ها از یک مقام آگاه نشان می دهد توافق اولیه با خریداران صحت داشته و موضوع فروش ۳۳٫۵درصد سهام بانک پارسیان تقریبا” نهایی شده اما هیچ قطعیتی نیافته است.
چرا که علاوه براینکه هنوز اعضاء کنسرسیوم خریدار نهایی و تایید نشده اند، این بلوک باید در بورس عرضه شود که احتمال دارد با عدم کسب نتیجه در مورد نهایی شدن معامله همراه شود. تجربه ایی که پیش از این هم رخ داده و سهامداران با چنین احتمالی آشنایی کامل دارند.
سازمان بورس نامه ایی دریافت نکرده است
برپایه این گزارش، در رابطه با چنین موضوعی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر باید مطلع شود، اما پیگیری ها از مسئولان این سازمان حکایت از آن دارد تا به امروز نامه و اطلاعاتی در مورد این معامله به سازمان بورس ارایه نشده تا در مورد شرکت های گروه ایران خودرو و بانک پارسیان تصمیم گیری شود.
انتظار تا چند روز دیگر
به هر حال و با در نظر همه موارد فوق و همچنین کاهش هرسهم شرکت ایران خودرو در معاملات امروز، باید چندروز دیگر صبر کرد تا مسئولان ایران خودرو و سازمان بورس به طور رسمی اقدام به اطلاع رسانی کنند.
سابقه فروش ۳۳ درصد سهام بانک پارسیان
بر اساس این گزارش، شرکت ایران خودرو از مؤسسین اصلی بانک پارسیان است که بعد از ورود این بانک به بورس در آبان ۸۳ به قیمت هر سهم ۶۶۰تومان و فراز و فرود ۸۱۶ تا ۱۲۷ تومانی تا سال ۸۵، تصمیم به فروش بلوکی ۲۸٫۸ درصدی سهام بانک پارسیان به صورت عمده و یکجا گرفت.
با این تصمیم یک میلیارد و ۴۴۰ تومان سهم بانک پارسیان که در آن زمان عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور را داشت به قیمت هر سهم ۲۰۴ تومان و به ارزش ۲۹۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان از سوی کارگزاری بانک سپه روی میز فروش بازار سهام قرار گرفت.
با این اتفاق چند سرمایه گذار حاضر به خرید این بلوک مدیریتی سهام بانک پارسیان شدند تا اینکه گروه صنعتی صفا با مدیریت صفا رستمی به همراه یک شریک ایرانی الاصل به نام العقیلی موفق به خرید این بلوک شد.
با این رویداد مهم که دومین خصوصی سازی بزرگ بورس بعد از بلوک ۳۰ درصدی صدرا در سال ۸۲ بود بحث‌های متعددی در خصوص صلاحیت خریداران و لزوم بررسی تأیید صلاحیت توسط بانک مرکزی و چگونگی تأمین منابع مالی برای پرداخت وجه معامله ۲۹۳ میلیارد تومان مطرح شد تا اینکه در واپسین روز مهلت پرداخت وجه نقد معامله، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از عدم قطعیت این معامله بزرگ در ۹ مهرماه ۸۵ خبر داد و دلیل آن را عدم ارسال به موقع مدارک در مهلت قانونی اعلام کرد.
صالح آبادی تصریح کرد: حتی در صورت ارائه به موقع سند تسویه خارج از پایاپای معامله عمده بانک پارسیان، به علت عدم تطابق ضمانت نامه بانکی مشروط از سوی خریدار با مفاد اطلاعیه رسمی سازمان بورس، این معامله قطعی نمی‌شد.
از جانب دیگر در بحبوحه این ماجرا رئیس جمهور در میان مردم ساوجبلاغ به طور غیرمستقیم اما مشهود از این معامله ابراز نگرانی کرده و دستور برخورد را صادر کرد تا اینکه به دستور ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی آن دوران، عبدالله طالبی و بهرام فتحعلی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بانک پارسیان برکنار شدند تا قصه فروش بلوک مدیریتی و ۲۸٫۸ درصدی این بانک بزرگ با خاطره ای تلخ برای خریداران به پایان برسد.
اما این پایان ماجرا نبود و ایران خودرو در حالی اوایل سال ۸۸ به دلیل اصلاح ساختار مالی و انباشت بدهی با مشکلات مالی و عدم امکان تقسیم سود در مجمع سالیانه و زیان ۱۷۷ میلیارد تومانی مواجه بود که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و با هدف رفع مشکلات کمبود نقدینگی این خودروساز بزرگ، تصویب شد هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو در نظر گرفته شود.
این مبلغ توسط بانک‌های عامل تأمین شد،اما با بهبود وضعیت تولید و فروش ایران خودرو از یک سو و اعمال افزایش سرمایه بانک پارسیان (به ۸۹۹ میلیارد تومان در آن زمان) و احتمال افزایش ارزش این بانک از سوی دیگر، قدرت چانه زنی مسئولان ایران خودرو برای فروش بلوک ۳۳ درصدی پارسیان بالاتر رفت.
این در حالی است که با توجه به سه عرضه عمده و ۶۵۰ میلیون سهمی از سوی شرکت های بیمه و سرمایه گذاری پارسیان و صبا تامین و فروش ۴۶۹ میلیون سهم و همچنین نوسان های سهام این شرکت، تصمیم گیران ایران خودرو ترجیح دادند سهام عمده بانک را در شرایط و قیمت بهتری عرضه کنند،بنابراین در شرایطی قطعیت این عرضه محرز و سهام بانک پارسیان از وثیقه خارج شده که حراج بیش از ۲۹٫۶ میلیارد سهم بانک پارسیان به سال های بعد موکول شد.

سه شنبه ۲۱ شهریور   ۱۳:۴۴


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.