فروش داروهای ایرانی در بازارهای ارزان و دم دستی خارجی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به خروج “پروازی” داروهای وارداتی، در عین حال گفت: مردم باید بدانند داروهای ایران به سبب قیمت‌های پایینی که دارند به خارج قاچاق می‌شوند و در بازارهای ارزان و دم دستی به فروش می‌روند.

دکتر عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه ارزان نگه داشتن صنایع داخلی منجر به ضعف آنها شده و به نفع مردم نبود، گفت: قیمت ارزان، باور مردم را به داروی ایرانی از بین می‌برد به عنوان مثال وقتی شما پنج بسته قرص را هزارتومان بخرید، ممکن است اثربخشی آن را باور نکنید.

وی افزود: به هرحال علیرغم تلاش نیروهای تخصصی در بخش‌های مختلف صنایع دارویی از تولید گرفته تا پخش و توزیع، یک بسته قرص سرماخوردگی با قیمت ۱۸۰ تومان عرضه می‌شود و این قیمت‌ها سطح کار را پایین آورده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه با فضای داروخانه آشنا هستم و می‌بینم که مردم بابت اینکه یک ورق آموکسی سیلین ۸۰۰ تومانی را اکنون ۱۰۰۰ تومان بخرند، معترض نمی‌شوند.

دکتر حاجی‌آخوندی-رییس سازمان غذا و دارو

فروش داروهای ایرانی در بازارهای ارزان و دم دستی خارجی

حاجی‌آخوندی اضافه کرد: در واقع گرانی تا ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ تومان، به مردم فشار وارد نمی‌کند. مردم باید بدانند داروهای ایران به سبب قیمت‌های پایینی که دارند به خارج قاچاق می‌شوند و در بازارهای ارزان و دم دستی به فروش می روند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در طول این ۳۰ سال یارانه بزرگی به دارو داده‌اند، گفت: همین ارز مرجع هم که به دارو اختصاص می‌یافت، “یارانه” بود. این ارز مرجع به دارو برای دولت که ۱۲۰۰ تومان تمام نمی‌شد، برای ملت و برای بیت‌المال ۲۵۰۰ تومان تمام می‌شد. علاوه بر این همه داروها را هم مردم مصرف نمی‌کردند و این داروها به کشورهای همسایه و کشورهای عربی قاچاق می‌شد.

چرا داروی ایرانی نباید ارزان بماند؟

خروج “پروازی” داروهای وارداتی

وی افزود: حتی برای داروهای وارداتی هم وضعیت این گونه بود و بخشی از این داروها توسط مسافران و “پروازی” به خارج می‌رفت و به مبدا خود باز می‌گشت، صرفه داشت که داروی هایتک ضد سرطان آلمانی را از ایران بخری و بعد به خود آلمانی‌ها بفروشی! و سبب آن ارزان بودن ارز ویژه دارو در ایران بود.

حاجی‌آخوندی با اشاره به اینکه با این وجود از داروهای خریداری شده و یارانه تخصیص یافته، بخشی از مردم منتفع می‌شدند، گفت: از سوی دیگر صنعت داخل روز به روز فرسوده می‌شد، دست و پا می‌زد و ضعیف بود و مدیران عامل با چک برگشتی و زندان مواجه بودند. اما اکنون با تغییر سیاست‌ها و قیمت‌گذاری داروها کمی امیدوار شده اند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: البته از شرکت‌ها خواسته شده است حالا که قیمت‌ها را افزایش داده‌اند کیفیت را ارتقا دهند.

کیفیت داروهای ایرانی به سبب ارزان بودن زیرسوال است

به گفته حاجی آخوندی ارزان بودن داروهای ما سبب می‌شود به راحتی صنعت و کیفیت دارویمان را زیرسوال ببرند و دنیا هم روی آن حساب باز نکند. به هرحال بینش عمومی نسبت به هر جنسی که قیمتش به صورت معنی‌دار ارزان باشد، این است که آن جنس بی‌کیفیت است.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: از سوی دیگر باید در نظر داشت که اگر مردم حقوق ریالی می‌گیرند، باید خرج ریالی کنند. نمی‌شود حقوق ریالی به مردم بدهیم و از آنها انتظار خرج دلاری داشته باشیم. به همین خاطر است که جوانان ما برای ساختن زندگی‌شان دچار مشکل می باشند. متاسفانه این فشار در حوزه دارو مضاعف بوده است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سهم ایران در بازار دارویی دنیا کمتر از نیم درصد است و این نیم درصد هم مصنوعی است، گفت: اگر ۹۵ درصد داروی مورد نیازمان را از نظر حجمی در داخل تولید می‌کنیم باید این داروها ازنظر ارزشی و ریالی هم درصد بالایی را به خود اختصاص دهند تا از سرمایه و کار ایرانی و تولید داخلی حمایت کرده باشیم، اما اکنون این گونه نیست.

وی افزود:‌ در این شرایط نمی توان انتظار کیفیت بالایی را داشت و حتی اگر کیفیت بالا باشد، غیرعادی است. تصور کنید ۹۵ درصد کار حجمی تولید دارو مربوط به یک گروه باشد، اما ارزش و مزد آنها ۶۰ تا ۶۵ درصد باشد. اکنون که در راستای حمایت از تولید داخلی و سرمایه ایرانی حرکت می‌کنیم باید برای تولید کننده ارزش قائل شویم.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که مگر چند درصد از داروهای ما ۵۰۰ تومان و هزار تومان قیمت دارند که افزایش ۳۰ درصدی آن بیماران را متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین نمی‌کند، گفت: بسیار بسیار. بخش بزرگی از داروهای تولید داخل قیمت پایینی دارند و ممکن است تنها ۳۰ درصد از داروهای تولیدی قیمت‌های خوب و مناسبی داشته باشند که آن هم در مقایسه با داروهای خارج هیچ است.

وی افزود: اگر داروی ایرانی را با مشابه خارجی‌اش مقایسه کنید، مشخص می‌شود داروهای ایرانی تحت نظام دلار یارانه‌ای که حق همه هست، ولی همه از آن مصرف نمی‌کنند قیمت‌گذاری می‌شود. به همین سبب اختلاف قیمت‌ها فاحش است و اگر حاصل کار و تلاش و سرمایه صنعت ایرانی، تا این حد بی بها باشد، افتخارآمیز نیست.

حاجی‌آخوندی ادامه داد: البته در عین حمایت از صنایع داخلی و دفاع از افزایش قیمت‌ها، اصلا مردم را فراموش نکردیم. مردم حق دارند از وضعیت تورم ناراضی باشند، این وضعیت آزاردهنده است ولی قیمت‌گذاری نباید منجر به فلج شدن حاصل کار خود مردم شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.