فروش قطعی بعضی خودروها متوقف شد/خریداران در انتظار اعلام نرخ‌های تازه

۰۸م اسفند ،

در پی انتقاد رئیس جمهور از افزایش بیش از حد قیمت مصوب خودروها، فروش و پیش فروش بعضی خودروها با قیمت قطعی بر روی پایگاه اینترنتی فروش اینترنتی شرکت‌های خودروساز متوقف شده اما فروش بعضی دیگر از خودروها با قیمت‌های افزایش یافته هنوز ادامه دارد.
 
قرار است شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات خود را مورد بازنگری قرار دهند و به همین سبب تا زمانی که قیمت‌های تازه اعلام نشود، فروش و پیش‌فروش خودرو با قیمت قطعی باید متوقف باشد.

در فروش و پیش‌فروش قطعی، قیمت خودرو در قرارداد مشخص می‌شود و خودروساز موظف است خودرو را با قیمت مشخص شده به خریدار تحویل دهد، اما در حال حاضر که قرار شده قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گیرد و کاهش یابد عرضه خودرو با نرخ‌های قبلی قابل قبول نخواهد بود.

با وجود توقف فروش نقدی خودروها، فروش سایپا ۱۳۲ مدل sx توسط سایپا با قیمت ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ادامه دارد و علاوه بر این، فروش خودروهای دیگر مانند سمند، پژو پارس، رانا، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و پژو ۴۰۵ با نرخ‌های افزایش یافته در حال انجام است که باید تا زمان تعیین قیمت تازه، فروش این خودرو هانیز متوقف شود.

در عین حال، پیش فروش بعضی خودروها با شرط تحویل خودرو به قیمت مصوب روز تحویل خودرو در حال انجام است.

به گفته غضنفری، وزیر صنعت قرار است شرکت‌های خودروساز قیمت تازه محصولاتشان را طی روزهای آینده اعلام کنند.

مشتریان بازار خودرو معتقدند همانطور که خودروسازان در مدت ۵ روز پس از مصوبه قیمت‌گذاری خودرو نسبت به افزایش قیمت‌ها و اعلام نرخ‌های تازه اقدام کردند، حال کاهش قیمت‌ها نیز باید با همان سرعت صورت گیرد.

به گفته مشتریان بازار خودرو، خودروسازان باید با کارشناسی دقیق نسبت به تعیین قیمت‌ها اقدام کنند و اینطور نباشد که با وجود افزایش نجومی قیمت بعضی خودروها، تنها شاهد کاهش جزئی نرخ‌ها باشیم. در این شرایط خریداران محصولات ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و سایر شرکت‌ها منتظرند تا قیمتها با روندی کاهشی همراه شوند.

در جلسه اعضای کمیسیون صنایع با معاونان وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودرو بر لزوم کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مصوب خودروها تأکید شد که باید دید در نهایت چقدر از آن محقق خواهد شد.

در عین حال، دولت امروز نسبت به اصلاح یک بند از مصوبه قیمت‌گذاری خودرو اقدام کد که بر اساس آن، عبارت «بلافاصله پس از دریافت وجه از خریدار» جایگزین عبارت «در دوره های سه ماهه» شد و به این ترتیب، خودروسازان موظفند ۹۵ درصد وجوه حاصل از مابه التفاوت قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ ارز مبادله‌ای و قیمت تجاری را «در دوره های سه ماهه» به حسابی که توسط خزانه داری کل کشور اعلام می گردد، واریز کنند.

پایان خبر/

تاریخ ارسال : سه شنبه ۸ اسفند ماه
ساعت ارسال : ۱۷:۵۵


منبع:مجله ماشین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.