فروش نفت‌خام iبه مردم در قالب اوراق سلف

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

1718.JPG

معاون وزیر نفت از برنامه ریزی برای فروش نفت خام iبه مردم در قالب انتشار یافتن اوراق سلف نفتی خبر داد.

به گزارش تفسیری ایسنا، احمد قلعه بانی تصریح نمود: فروش اوراق iبهادار سلف نفتی iبه عنوان ابزاری کارآمد و موثر در صنعت نفت تعریف شده و قرار است با اجرای این روش، سرمایه کلان و جزء اشخاص حقیقی و حقوقی در این صنعت iبه کار گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تامین سرمایه از محل فروش اوراق iبهادار سلف نفتی یا صکوک سلف نفتی را iبه عنوان ابزار عملیاتی برای تامین مالی پروژه های تازه و توسعه طرح های نفتی اعلام و تصریح نمود: با استفاده از این روش، مردم می توانند در تولید و استخراج نفت سرمایه گذاری نمایند و سود قابل توجهی نصیب آنها شود.

قلعه بانی تصریح نمود: تنوع ابزارهای مالی سبب جذب نقدینگی موجود در دست اقشار مختلف می گردد که اگر نقدینگی جذب شده iبه درستی iبه پروژه های توجیه پذیر اختصاص یابد، در سطح کلان اقتصاد، کارآیی تخصیص منابع خواهیم داشت که این خود در iبهره وری اقتصاد و توسعه کشور، نقش مهمی ایفا خواهد نمود.

وی یکی از ابزارهای مهم در زمینه پوشش ریسک نوسان های قیمتی را ابزار سلف اعلام نمود.

شرکت ملی نفت سالانه iبه ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که بر اساس تصمیم گیری، فروش اوراق iبهادار سلف نفتی iبه عنوان ابزاری کارآمد و موثر در صنعت نفت تعریف شد.

انتشار اوراق سلف نفتی سال قبل در وزارت نفت مطرح ولی انتشار یافتن این اوراق با تاخیر رو iبه رو شد. بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امسال نیز دوباره این موضوع در وزارت نفت مطرح شده است.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۰، دو نماد برای خرید این اوراق در نظرگرفته شده است و اشخاص با دلار و ریال می توانند این اوراق را بخرند که در نماد اول خرید و فروش برمبنای دلار است و چنانچه ارزش هر بشکه نفت در وقت سررسید iبه ۱۴۰ دلار برسد، سود آن سالانه (تا ۴ سال) ۱۰ درصد و اگر iبهای هر بشکه نفت iبه ۱۶۰ دلار برسد، سود آن سالانه ۱۵ درصد محاسبه می گردد که ۱۰ تا ۱۵ درصد سود روی دلار، جاذبه خوبی برای خریداران ایجاد می نماید.

به گزارش تفسیری شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، در نماد دوم خرید و فروش نفت برمبنای ریال و سود سالانه روی نرخ ریال ۲۰ تا ۲۵ درصد درنظرگرفته شده است؛ بنابراین پرداختی اشخاص تا دو برابر قابل افزایش است که این رقم از سودی که بانک ها iبه عنوان نرخ پنج ساله سپرده گذاری در نظرگرفته اند (حدود ۲۱٫۶۸ درصد) بیشتر و سودآورتر است.

بر اساس برنامه وزارت نفت، سال قبل مقدار نفت در هر قرارداد ۱۰ بشکه و حداقل مقدار تحویل فیزیکی در محموله ها یک میلیون بشکه تعیین شده بود. امکان انتقال این اوراق (خرید و فروش اوراق) از فردی iبه فرد دیگر تا وقت سررسید وجود دارد؛ iبه همین سبب iبه این نوع قرارداد سلف موازی گفته می گردد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.