فروش هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان ریلی

قائم مقام راه‌آهن ایران گفت: بیش از هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان ریلی کشور در آذرماه و دیماه امسال توسط بانک عامل به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، طالب زارع در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن اراک افزود: صنعت ریلی صنعت بسیار با قدرت است که بیش از صد سال در کشور و بیش از ۷۴ سال در استان قدمت دارد.

وی در ادامه گفت: در یک سال اخیر محدودیت‌ها باعث فشارهای سنگینی به صنعت ریلی کشور شد ولی با تمام تلاش‌های صورت گرفته در ۶ ماهه نخست سال جاری، نسبت به مشابه سال قبل در نوع کارکرد بخش ریلی با رشد ۸ درصدی و در مورد جابه جایی بار، با رشد ۲۳ درصدی مواجه هستیم.

زارع در ادامه تصریح کرد: در طول دوره یک ساله، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش ریلی با جابجایی ۲۹ میلیون نفر و ۳۳ میلیون تن کالا در سال، ۲/۲ میلیارد دلار ارزش افزوده به عمل آورده است.

وی خاطرنشان کرد: با مشاهده آمارها می توان دریافت که مصرف سوخت در بخش ریلی برای جابه جایی بار، یک ششم بخش جاده‌ای است و می توان گفت که بخش ریلی ۵ برابر صرفه‌جویی سوخت نسبت به بخش جاده ای داشته است.

زارع در ادامه با بیان آماری، تلفات بخش جاده‌ای و ریلی را با هم مقایسه کرد و گفت: طبق آمارها متوسط تلفات منجر به فوت بخش حمل و نقل جاده‌ای ۲۰ هزار نفر است که این مقدار نسبت به تلفات بخش ریلی که تنها ۵۸ نفر بوده، بسیار بالاست و می‌توان گفت که خسارت برآورد شده در حدود دو هزار میلیارد تومان بوده است.

وی به بیان برنامه‌های راه آهن تا پایان برنامه پنجم توسعه پرداخت و گفت: با توجه به برنامه پنجم توسعه باید جابه‌جایی بار از ۱۰ درصد به بیش از ۳۰ درصد و جابه‌جایی مسافر از ۱۰ درصد به ۱۸ درصد توسط بخش ریلی انجام شود و امیدواریم که تا پایان برنامه پنجم جابه جایی بار توسط ناوگاه ریلی به بیش از ۴۹ میلیون تن افزایش یابد.

قائم مقام راه‌آهن در ادامه گفت: با تمام منابع محدود در حال حاضر بیش از ۱۰۰ درصد از کار جابه‌جایی مسافر، بیش از ۹۵ درصد از جابه‌جایی‌های بار و بیش از ۱۰۰ درصد از اقدامات نگهداری خطوط ریلی توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید چهار هزار کیلومتر خط احداث شود که در سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر احداث شد و هدف گذاری برای امسال احداث بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی است و برای این کار بیش از هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان ریلی در دیماه و آذرماه امسال توسط بانک عامل به فروش می‌رسد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.