فروش یک میلیون دلاری یک تابلو ایرانی در حراجی کریستی

۲۷فروردین۱۳،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه سه‌شنبه ۱۶ آوریل(۲۷ فروردین) سالن گودفین هتل امارات تاورز دبی، صحنه برپایی شب اول چهاردهمین حراج کریستی بود که به حراج آثاری که قیمت پایه‌شان بالای ۵۰ هزار دلار بود اختصاص داشت.
 
در این شب یوسی پیلکانن حراج گذار انگلیسی کریستی برای ۲۸ نقاشی و مجسمه بزرگان هنر ایران، عرب و ترکیه چکش زد. تابلوی نقاشی «باغ اسرار» فرهاد مشیری که روی جلد کاتالوگ شب اول حراج نیز به چاپ رسیده است با فروش ۹۸۶ هزار دلار گوی سبقت از دیگران را ربود و رکورد این شب را زد.
 

این حراج در حالی برگزار شد که دبی تحت تاثیر زلزله سیستان و بلوچستان برای ساعاتی وضعیتی اضطرای داشت و حتی ساکنان برج خلیفه (از بزرگترین برج‌های دنیا) مجبور به ترک آن شدند، اما به رغم این شرایط ویژه حراج راس ساعت ۱۹ به وقت محلی دوبی آغاز شد و صندلی‌های سالن گودفین مثل همیشه از خریداران و مجموعه داران پر شد. رضا کیانیان بازیگر و عکاس نیز بار دیگر مهمان ویژه حراج کریستی بود و از نزدیک شاهد موفقیت تازه هنر ایران بود.
 

بعد از فرهاد مشیری، ابو شفیق هنرمند لبنانی ۳۸۶ هزار دلار، فاتح مدرس هنرمند سوری ۳۱۴ هزار دلار و اثری از دحول  هنرمند دیگر سوریه ای  ۲۱۸ هزار دلار به فروش رسید.

این در حالی است که رتبه‌های بعدی از آن دو ایرانی شد. اثری از مجموعه «کوزه» فرهاد مشیری و یک اثر نقاشی‌خط از حسین زنده رودی هر یک ۱۹۴ هزار دلار به فروش رسیدند.

سپس آثاری از مروان هنرمند سوری ۱۷۰ هزار دلار و مرحوم کیالی ۱۵۸ هزار دلار فروخته شد. مجسمه «شاعر و کلید» پرویز تناولی و اثری از مجموعه انتزاعی زنده یاد سهراب سپهری هر یک به مبلغ ۱۴۶ هزار دلار به فروش رسیدند. در این شب همچنین رضا درخشانی  موفقیتی تازه کسب کرد و با فروش ۱۱۰ هزار دلاری اثرش رکورد خود را در منطقه ارتقاء داد. ضمن آن‌که اثر سبز رنگ محمد احصایی ۹۸ هزار دلار، تابلوی اعداد فرهاد مشیری ۸۶ هزار دلار و یک عکس از شیرین نشاط ۶۲ هزار دلار به فروش رسیدند.
 

شب دوم حراج کریستی با حضور ۹۱ اثر که ۲۴ اثر از هنرمندان ایرانی نیز در آن دیده می‌شود، شامگاه چهارشنبه ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین ) برپا می گردد که در آن هنرمندانی نظیر عباس کیارستمی، پرویز تناولی،ژازه تباتبایی، علی شیرازی، فرهاد مشیری، کوروش شیشه‌گران، نصرالله افجه‌ای، صداقت جباری، مسعود عربشاهی و حسین زنده‌رودی با رقبای عرب و ترک خود به رقابت می‌پردازند.
 

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.