فروپاشی وحدت ملی سوریه ، برنامه جدید آنکارا

ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه به تازگی به مقامات واشنگتن پیشنهاد کرد تا معاون رییس جمهور سوریه به عنوان رییس دولت انتقالی این کشور تعیین شود،اقدامی که با استقبال کاخ سفید مواجه نشد.

اوغلو در گفت وگو با شبکه تلویزیون دولتی ترکیه افزود که الشرع فرد کاردانی است و می تواند دولت انتقالی در این کشور را رهبری کند.

وی اعلام کردکه ترکیه خواهان تشکیل دولتی برای رهبری دوران انتقالی در سوریه بدون حضور بشار اسد است و عقیده دارد که شخص الشرع که فرد با وجدانی است می تواند رهبری این دوران را بر عهده داشته باشد.

تحلیلگران سیاسی اظهارات وزیر خارجه ترکیه را دخالت آشکار در امور داخلی سوریه ارزیابی می کنند،دخالتی که در راستا و امتداد رویای احیای امپراتوری عثمانی قرار دارد.

البته مخالفت مقامات کاخ سفید با پیشنهاد وزیر امورخارجه ترکیه بدان معنا نیست که واشنگتن با تغییربشار اسد مخالف است بلکه آمریکا به دنبال قرار دادن مهره خود در سوریه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط با ریاکاری تمام موضوع تعیین سرنوشت دولت انتقالی و حمایت از فاروق الشرع را یک مساله ملی و داخلی سوریه دانست.

ˈویکتوریا نولاندˈدر مورد این مساله گفت:موضوع قدرت انتقالی و تعیین افراد مسوول در ساختار سیاسی سوریه پس از اسد یک موضوع ملی و داخلی سوری ها است و آنان باید تصمیم بگیرند که چه کسی قدرت را در دست گیرد.

فاروق الشرع ۷۳ ساله طی ۳۰ سال گذشته که حافظ اسد و فرزندش بشار اسد حکومت را در سوریه دراختیار داشته اند، در خدمت دولت این کشور بوده و ۶ سال است که معاون رییس جمهور این کشور است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز در ارتباط با طرح پیشنهادی ترکیه درباره الشرع می گوید: ارایه این طرح از شناخت نداشتن ترکیه از واقعیات جاری در صحنه سیاسی سوریه حکایت دارد.

ˈمحمدرضا رئوف شیبانیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق با تاکید بر این که می توان سوء نیت و دستیابی به اهداف غیر اخلاقی را در پشت این پیشنهاد شکست خورده مشاهده کرد،افزود: این پیشنهاد در واقع توهین به مردم با فرهنگ و فهیم سوریه است که ریشه در تاریخ و فرهنگ و تمدن منطقه دارند.

وی تصریح کرد: مسوولان ترکیه باید توجه داشته باشند که تنها مردم سوریه هستند که سرنوشت و آینده خود را تعیین می کنند.

سفیر ایران خاطر نشان کرد:متاسفانه مسوولان ترکیه در قبال بحران های منطقه ای با رفتارهای غیرمنسجم با واقعیات منطقه برخورد می کنند به گونه ای که این رفتار بیش از آنکه موجب همگرایی و حل بحران های منطقه ای شود،عاملی در واگرایی منطقه شده است.

شیبانی بیان داشت: متاسفانه اقدامات نسنجیده دولت ترکیه در ارتباط با سوریه نه تنها موجب افزایش فشارهای داخلی از سوی احزاب و مردم ترکیه به دولت اردوغان شده بلکه منطقه را در آستانه خطر بی ثباتی قرار داده است که نمونه آن را می تواند در ارتباط با افزایش تنش در مرزهای دو کشور مشاهده کرد.

در این میان هر روز که از بحران جاری و ۱۹ ماهه در سوریه می گذرد، دخالت های مقامات ترکیه در امور داخلی سوریه ابعاد جدیدتر و دامنه بیشتری به خود می گیرد.

مقامات ترکیه تمام تلاش خود را به کار می برند تا به هر نحو ممکن حکومت بشار اسد در سوریه کنار رفته و حکومت دلخواه آنها در این کشور سرکار آید تا تامین و تضمین کننده منافع ترک ها در سوریه باشد.

بسیاری از کارشناسان در منطقه با اشاره به دخالت های ترکیه و همچنین مشکلاتی که این کشور با عراق در روزهای اخیر با آن مواجه است،معتقدند که چنین اقداماتی در راستای احیای دوباره امپراتوری عثمانی به شکل جدید آن و به گونه ای دخالت درامور داخلی کشورهاست و آنکارا درسایه برعهده گرفتن ژاندرامی منطقه باحمایت آمریکا تلاش دارد تا ضمن ایجادمشکل در کشورهای همسایه و زیر سلطه امپراتوری عثمانی و برهم ریختن وحدت ملی آنان تاریخ گذشته خود را بار دیگر احیا کند.

از مجید جعفری

خاورم**۱۲۷۵**۱۴۳۶

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.