فریاد مسلمانان در روز قدس پشت اسرائیل و حامیانش را خواهد لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعدازظهر پنج شنبه در ادامه تفسیر سوره احزاب که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن روز قدس اظهار داشت: حضور در راهپیمایی روز قدس وظیفه مقدس اسلامی بوده که با کمترین هزینه آثار و برکات فراوانی برای مسئله فلسطین به همراه دارد.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۰ سال از اشغال فلسطین می گذرد، افزود: امام خمینی(ره) برای اینکه مسئله فلسطین برای نسل‌های آینده فراموش نشود ابتکار خوبی به خرج دادند و با نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز قدس مانع از فراموشی مسئله غصب قبله اول مسلمین شدند.

این مرجع تقلید شیعیان جهان عنوان کرد : مردم مسلمان فلسطین در ماه مبارک رمضان برای خواندن نماز در مسجد الاقصی باید از اسرائیلی ها مجوز دریافت کنند و تنها افراد بالای ۴۰ سال می توانند وارد این مسجد شوند، صهیونیست‌ها از جوانان می‌ترسند و مانع از ورود آنها به بیت المقدس می‌شوند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: در روز قدس همه مسلمانان جهان فریاد بر می‌آوردند که این فریادها پشت اسرائیل و حامیان او را خواهد لرزاند که در این مسئله شکی وجود ندارد.

مهمان شب عید ، زکات فطریه ندارد

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زکات فطره، زکات بدن است افزود: بیمه کردن انسان در طول سال در برابر حوادث ناگوار و خطرناک از آثار دادن زکات فطریه است و از فواید دیگر این فریضه در واقع  شرط قبولی اعمال در ماه مبارک رمضان است.

وی عنوان کرد: آن دسته از افرادی که زندگی متعارفی دارند و هزینه سالشان را می توانند پرداخت کنند و در واقع درآمد آنها بیش از مخارج است باید زکات فطریه را پرداخت کنند و کسانی هم که نمی توانند مخارج سال خود را تأمین کنند فقیر شرعی به حساب آمده و می‌توانند از زکات فطریه استفاده کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تمام کسانی که نان خور یک خانواده هستند بر سرپرست آنها لازم است که زکات فطریه را بپردازد و مهمان شب عید هم نان خور به حساب نمی آید و نیازی به پرداخت زکات فطریه مهمان نیست.

وی با بیان اینکه اگر کسی به مدت یک هفته و یا بیشتر در منزل شخصی اقامت داشته باشد نان خور به حساب می‌رود و صاحب خانه باید زکات فطریه او را پرداخت کند افزود: بچه ای که در شکم مادر است اگر قبل از غروب عید فطر به دنیا نیاید نیازی به پرداخت زکات فطریه نیست.

وی با بیان اینکه زکات فطریه سه کیلو از غذاهای غالب همان شهری است که انسان زندگی می کند افزود: گندم و برنج معمولا غذای غالب مردم ایران است که قمیت سه کیلو از گندم نیز ۲۵۰۰ تومان می شود که افراد می توانند یا پول و یا خود برنج و یا گندم را پرداخت کنند.

کسانی که توانایی مالی دارند زکات فطریه را بر اساس برنج بدهند

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: کسانی که می خواهند زکات فطریه خود را بر اساس برنج پرداخت کنند قیمت ۳ کیلو برنج در حدود ۷ الی ۱۰ هزار تومان است که افرادی که توانایی مالی دارند بهتر است زکات فطریه خود را بر اساس برنج دهند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است زکات فطریه در ابتدا به بستگان فقیر پرداخت شود افزود: در مرحله بعدی می توان زکات فطریه را به آشنایان ، همسایگان و نیازمندان اهدا کرد.

این مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینکه زکات فطریه را نمی‌توان در غیر از شهر محل سکونت پرداخت کرد، افزود: اگر بستگان انسان در سایر شهرها زندگی می کنند و می خواهیم زکات فطریه به دست آنها برسد باید زکات فطریه را به کسی در آن شهر حواله داد و بعد دین خود را به آن شخص پرداخت کنیم.

زکات فطریه قبل از اقامه نماز عید فطر پرداخت شود

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: زکات فطریه را باید قبل از اقامه نماز عید فطر کنار گذاشت و بهتر است در همان زمان پرداخت شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.