فریدون جیرانی: دوران حاتمی کیا وتبریزی تمام شده است

تاریخ انتشار یافتن در ممتازنیوز: ۱۲ تیرماه

چهارشنبه, ۱۹ تیر ساعت ۱۴:۰۲ کافه سینما

محمد تاجیک: قهرمانان تبدیل می شوند به قهرمانهای زمینی ودیگر قهرمانهایی نیستند که از آسمان آمده باشند.

همشهری جوان به تازگی گفت وگویی با فریدون جیرانی کرده که در آن آقای جیرانی حرفهای بحث برانگیزی زده است.

به گزارش کافه سینما به نقل از پارس توریسم او در بخشهایی از این مصاحبه مدعی شده دوران فیلمسازانی چون حاتمی کیا وتبریزی به پایان رسیده است.

مهمترین بخشهای مصاحبه با فریدون جیرانی به شرح زیر است:

*احساس می گردد قهرمان سازی در آمریکا هم تحت تاثیر جریان تازهی قرار گرفته است و کم کم دچار تحول می گردد. مثل جیمز باندی که سام مندس ساخته یا جیمز باندی که کریستو فرنولان می خواهد بسازد.حتی ساخت سری فیلمهای بتمن هم در دست یکسری فیلمساز روشنفکر افتاده است.

*قصه گویی در سینما در حال حذف شدن است و ما نمی توانیم از این جریان دور باشیم. به ویژه کشورهایی که صنعت سینما ندارند. کم کم به سمتی می رویم که همه فیلمها خرده پیرنگ می شوند!

*وجه اسطوره ای قهرمانان در حال شکستن است. یعنی قهرمانان تبدیل می شوند به قهرمانهای زمینی ودیگر قهرمانهایی نیستند که از آسمان آمده باشند. فکر می کنم هالیوود نیز به تدریج دچار تغییرات اساسی می گردد.

* من به صراحت می گویم که دوره ونسل حاتمی کیا در فیلمسازی تمام شده. من خودم علاقه خاصی به او دارم ولی الان نسل تازهی آمده که با نسل حاتمی کیا تفاوت دارد.

+خاستگاه سینمایی حاتمی کیا از جریان یک سینمای داستانی است. دهه شصت دهه دیگری بود والان دهه دیگری است. نسل تازه ای آمده که نگاهش به جهان وزندگی نگاه متفاوت با نسل حاتمی کیاست. شاید دوستانی از این جریان ،تلاش خود را برای تطبیق با زمان انجام دهند به طور مثال رضا میر کریمی چون دیر تر از بقیه وارد این دوره شده ،از بقیه پیشروتر است ولی دوستانی مثل محمد رضا هنرمند یا حتی کمال تبریزی دورانشان به پایان رسیده است

کافه‌سینما-سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.