فریدون حافظی درگذشت

۱۶خردادماه،

فریدون حافظی نوازنده تار و سه تار ساعاتی پیش در ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش هنرآنلاین، فرامرز امینی یکی از شاگردان فریدون حافظی، آهنگساز و نوازنده تار اعلام کرد که این استاد پیشکسوت دقایقی پیش درگذشت. حافظی از چند روز قبل بر اثر شکستگی استخوان ران در بیمارستان و خانه بستری بود.

فریدون حافظی نوازنده تار و سهتار در سال ۱۳۰۵ در کرمانشاه در خانواده ای هنردوست بهدنیا آمد. پدرش مردی درویش و وارسته بود و دورش را عده ای از دوستان هنرمند و اهل شعر گرفته بود. همیشه در منزل آنها دربارهٔ شعر و هنر، بخصوص موسیقی بحث میکردند و با تاری که در منزل آنها بود گاهی شور و حالی به مجلس می دادند.
پس از رفتن دوستان پدر، فریدون، با پنجههای کوچک خود آغاز به نواختن تار می کرد و آنقدر این کار را ادامه داد تا توانست قطعاتی را که از دوستان پدرش شنیده بود، بنوازد. در سال ۱۳۲۳ فریدون حافظی برای گذراندن کلاس ششم از کرمانشاه به تهران آمد. یک روز آگهی هنرستان موسیقی ملی توجهش را جلب کرد و برای یادگیری نت و تکمیل هنرش جهت نام نویسی به این هنرستان میرود و در آنجا موسیخان معروفی استاد بنام تار این هنرستان از او امتحان بعمل آورد. وقتی فریدون آغاز به زدن تار میکند، موسی معروفی از زدن او بسیار خوشش میآید و صورت او را بوسیده و تار مخصوص خود را به او میبخشد و میگوید:

«بیا جوان از تار من استفاده کن ما دیگر پیر شده ایم و حالا دیگر نوبت شما جوانهاست».

حافظی  این تار را که از بهترین تارهای ایران و از ساخته های یحیی خان، استاد و سازنده تار در ایران است نزد خود داشت و با آن مینواخت. حافظی علاوه بر تار به نواختن سه تار هم مهارت کامل دارد او اولین برنامه رادیویی خود را روز شنبه ۲۳ آذر ۱۳۲۳اجرا کرد و پس از آن با ارکستر استاد مهدی خالدی آغاز به همکاری نمود و سپس برای شرکت در برنامه گلها دعوت شد. حافظی به تمام دستگاههای موسیقی سنتی ایران علاقهمند است ولی در بین آنها شیفته دستگاه همایون است. او آهنگهای بسیاری ساخت که اکثر آنها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می روند.

انتهای پیام / ۴۲

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.