فشارهای جدید آمریکا علیه عراق

جام جم آنلاین: به نظر می‌رسد تلاش جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق برای حل اختلافات داخلی میان گروه‌های عراقی با مشکلات تازه‌ای مواجه شده باشد.

مخالفت ایاد علاوی رییس فهرست العراقیه با حضور در نشست ملی به بهانه عملی نشدن اصلاحات سیاسی وسفرمسعود بارزانی رییس منطقه خودمختار کردستان عراق به خارج از کشور برای روبه‌رو نشدن با نوری مالکی نخست‌وزیر، فقط بخشی از مشکلات سیاسی است که به سرعت هم قابل حل نخواهد بود.

به گفته منابع آگاه، طالبانی قرار است تا پایان این هفته به بغداد بازگردد تا با گروه‌های عراقی درباره چگونگی برگزاری نشست ملی رایزنی کند.

این منابع پیش‌بینی کرده‌اند، طالبانی در سه هفته آینده زمان و مکان برگزاری نشست ملی را اعلام کند؛ نشستی که بیشتر گروه‌های عراقی با توجه به مواضع طرف‌های مختلف، موفقیت آن را ضعیف ارزیابی می‌کنند. همزمان آمریکا این روزها فشار علیه بغداد را افزایش داده است.

تلاش عراق برای یافتن راه‌حلی برای خروج از بحران در این کشور بدون در نظر گرفتن موضع مخالف آمریکا و هم‌پیمانان عربی آن به ناخشنودی آمریکایی‌ها از مالکی منجر شده است، به طوری که اتهام‌های مختلفی را به دولت عراق نسبت می‌دهند.

تحلیلگران سیاسی عراق، فشارهای جدید آمریکا علیه بغداد را یک نوع جنگ روانی توصیف کرده‌اند تا مالکی را از ایفای نقش بین‌المللی و حتی داخلی در شرایط حساس کنونی عراق و منطقه بازدارد.

یکی از اتهام‌های واشنگتن علیه بغداد، عبور هواپیماهای ایرانی از آسمان عراق برای انتقال سلاح به سوریه است؛ اتهامی که دولت عراق آن را تکذیب کرده است.

رسانه‌های آمریکایی در هفته گذشته هجوم گسترده‌ای را علیه عراق داشته و دولت مالکی را به همکاری با ایران در حمایت از نظام سوریه متهم کردند. ف

شار بعدی حرکت غافلگیرانه وزارت خارجه آمریکا بود که اعلام کرد، در نظر دارد سازمان منافقین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند.

این‌گونه حرکات واشنگتن درواقع به کار گرفتن یک نوع اهرم فشار علیه بغداد است که اهداف پنهان زیادی نیز به‌دنبال خواهد داشت.

تلاش آمریکا برای مانع‌تراشی در انتقال منافقین به خارج از عراق و باقی ماندن آنها در این کشور را می‌توان ازجمله این اهداف برشمرد که البته این تلاش شوم از دید دولتمردان عراقی دور نماند و بغداد در واکنشی سریع اعلام کرد، هرگز با ادامه حضور منافقین موافقت نخواهد کرد و این جنایتکاران باید در اسرع وقت خاک این کشور را ترک کنند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که بغداد به نقش‌آفرینی مثبت در منطقه ادامه دهد، آمریکا، برخی کشورهای عربی و ترکیه فشارهای سیاسی و امنیتی خود را بر دولت مالکی ادامه خواهند داد تا موضع داخلی و خارجی وی در قبال مسائل مهم بین‌المللی تحت تاثیر قرار گیرد.

همچنین یکی از اهداف عمده واشنگتن را می‌توان دور‌کردن بغداد از تهران با هدف افزایش فشارها علیه ایران تلقی کرد، چراکه آمریکایی‌ها روابط موثر و قوی بغداد ـ تهران را عامل کارساز نبودن تحریم‌ها علیه ایران می‌دانند.

علی ظریفی خامنه – رییس دفتر نمایندگی صداوسیما در بغداد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.