فشار آمریکا به تایلند برای یارانه‌های برنج

۲۱ آبان ،

آمریکا به سبب نگرانی از تاثیر برنامه یارانه‌های برنج تایلند بر بازار جهانی و کاهش قیمت‌ها، این کشور را در سازمان جهانی تجارت به چالش می‌کشد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش‌بینی می‌شود که برنامه خرید برنج از کشاورزان تایلندی به قیمت بالا، میزان تولید را افزایش دهد اما از سوی دیگر سبب کاهش صادرات تایلند شده و جایگاه این کشور به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده برنج جهان را به نفع هند یا ویتنام، به خطر انداخته است.

تایلند اعلام کرده که مصمم است جایگاه صادر‌کننده برتر را حفظ کند و به این ترتیب سبب نگرانی فدراسیون برنج آمریکا نسبت به عرضه ذخائر خریداری شده از سوی دولت تایلند به بازار‌های جهانی و ضرر کردن صادرات آمریکایی شده است.

این گروه صنعتی با توصیف کردن برنامه‌ تایلند به عنوان یک یارانه صادراتی که از سوی سازمان جهانی تجارت ممنوع شده است، از نماینده تجاری آمریکا درخواست کرده که علیه برنامه این کشور اقدام کند.

آمریکا از تایلند درخواست کرده در نشست کمیته‌ کشاورزی سازمان جهانی تجارت که ۱۴ نوامبر برگزار می‌شود، در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

گفته می‌شود تایلند از وام‌هایی که از بانک کشاورزی و همکاری کشاورزی و موسسات دیگر دریافت کرده، برای تامین اعتبار خرید برنج از کشاورزان استفاده کرده و این وام‌ها را با فروش برنج‌های خریداری شده بازپرداخت می‌کند.

به گزارش تفسیری رویترز، آمریکا و اعضای دیگر سازمان جهانی تجارت از تایلند درخواست کرده‌اند تا سیاست‌های خود را در یک نشست غیررسمی پیش از برگزاری نشست کمیته توضیح دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.