فشار بر سوریه برای مدیریت تحولات بحرین و یمن است/ ضرورت اصلاحات در کشورهای عربی

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری در جمع خبرنگاران که بعد از ظهر چهارشنبه در دفتر وزارت امور خارجه در قم برگزار شد، با تشریح تحولات در کشورهای منطقه اظهار داشت: از ابتدای خیزش‌های اسلامی در کشورهای منطقه طرف‌های مقابل تلاش‌های جدی کردند تا بتوانند این حرکات را به نفع خود مصادره کنند چرا که در غیر این صورت نتیجه این انقلاب‌ها ایجاد فضای امنیتی و سیاسی جدید در راستای استکبار ستیزی و بر ضد اسرائیل بود.

وی افزود: امروز در برخی از کشور‌ها که انقلاب در آنجا به ثمر نشسته است شاهد سر کار آمدن افرادی هستیم که با نظام سنتی مخالف و با نظام سلطه نیز در تقابل هستند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نظام سلطه در گام اول می‌خواست تا این انقلاب‌ها را از مسیر اصلی خود منحرف کند افزود: استکبار این راه را هزینه بردار و بی‌نتیجه دانست به همین دلیل تصمیم گرفت تا در مقابل اینگونه خیزش‌ها بایستد و با پرداخت هزینه‌های گزاف این گونه حرکات را برای همیشه خاموش کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: طرف‌های مقابل بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که این مسیر نیز بی‌نتیجه خواهد بود و دست به طراحی راه جدیدی زد که آن هم جایگزین کردن ترتیبات امنیتی و سیاسی جدید در منطقه بود تا از این مسیر جایگاه اسرائیل در منطقه را ارتقا و جبهه مقاومت را تضعیف کنند.

فشار بر سوریه به منظور مدیریت تحولات بحرین و یمن است

وی افزود: نظام سلطه این هدف خود را در سوریه دنبال کرد که در این راستا با تجهیز کردن تروریست‌ها با مشارکت کشورهایی همچون عربستان سعودی و ایجاد جنگ داخلی در سوریه و طولانی کردن آن بتوانند از این طریق تحولات بحرین و یمن را مدیریت کنند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تغییر در نظام سیاسی سوریه به معنای تضعیف مقاومت در منطقه است افزود: آمریکا و متحدانش تصور کردند که اگر بتوانند نظام سیاسی سوریه را تغییر دهند می‌توانند خط مقدم مقاومت را کنترل و ارتباط گروه‌های جهادی در فلسطین و حزب الله لبنان با جمهوری اسلامی ایران را کمرنگ کنند.

اصلاحات در تمامی کشورهای عربی منطقه نیازی ضروری است

وی با بیان اینکه ایران معتقد است که اشکالات موجود در سوریه نباید نادیده گرفته شود افزود: ما اعتقاد داریم که اصلاحات در تمامی کشورهای عربی منطقه نیازی ضروری است و همچنان که کشتار در همه کشورهای محکوم است در سوریه هم محکوم است و در واقع راهبرد سیاسی ایران در قبال کشورهای عربی سیاست دوگانه‌ای نیست و بحرین و یمن و سوریه برایش تفاوتی نمی‌کند و در همه این کشور‌ها از یک گفتمان مشترک استفاده می‌کند.

امیرعبداللهیان مداخله عربستان در امور داخلی بحرین را اشتباهی استراتژیک خواند و افزود: عربستان در امور سوریه نیز به صراحت دخالت می‌کند و به تجهیز گروه‌های تروریستی برای آشوب و نا‌امنیی مبادرت می‌کند که اینگونه اقدامات از سوی عربستان سعودی محکوم است.

شرایط امروز بحرین اوج رفتار دوگانه غربی‌ها را به نمایش می‌گذارد

وی در ادامه با اشاره به اوضاع نامطلوب مردم بحرین اظهار داشت: شرایط امروز بحرین اوج رفتار دوگانه غربی‌ها و استکبار را به نمایش می‌گذارد که با وجود مشاهده و در خواست عمومی مردم مبنی بر تغییر رژیم هیچگونه عکس العملی از سوی غربی‌ها شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه در بحرین کمترین اصلاحات سیاسی صورت نگرفته و حداکثر سرکوب مردم از سوی حکومت را شاهدیم و این درحالی است که هیچ کشوری به این شرایط اعتراض نمی‌کند افزود: این شرایط در سوریه بر عکس است چرا که در سوریه اصلاحات سیاسی خوبی صورت گرفته است اما با این شرایط با فشار گسترده کشورهای غربی مواجه است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سوریه از مرحله بحران امنیتی خارج شده است و ایران نیز با تمام توان خود از این کشور دفاع خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تا سوریه مثل همیشه در خط مقدم مقاومت باشد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.