فشار بر لبنان برای نپذیرفتن ریاست دوره ای اتحادیه عرب

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه الاخبار به نقل از منابع عربی دیپلماتیک با اشاره به آغاز ریاست شش ماهه لبنان در نشست وزاری خارجه عرب در ۵ ماه میلادی آینده(۱۵ شهریور ) نوشت: لبنان از سوی کشورهای خلیج(فارس) تحت فشار قرار گرفته تا این مسئولیت را قبول نکند چراکه کشورهای خلیج (فارس) عقیده دارند که ریاست لبنان بر نشست وزاری خارحه عرب منجر به تعطیلی نقشه رویارویی با نظام سوریه می شود.

لبنان تاکنون با هیچ یک از طرح های ضد سوری اتحادیه عرب همراهی نکرده و در بسیاری از موارد رای ممتنع داده است.

الاخبار همچنین به نقل از منابع وزارتی با اشاره به دعوت رسمی ایران (قبل از استعفای کوفی) از لبنان جهت شرکت در کنفرانس دو روزه ‘حمایت از ابتکار عمل کوفی عنان برای حل بحران سوریه’ که قرار است در ۲۹ و ۳۰ ماه میلادی جاری ( ۸ و ۹ شهریور )در تهران تشکیل شود، نوشت: از آنجا که شرکت لبنان در این کنفرانس به معنای نادیده گرفتن سیاست دور نگه داشتن لبنان از پیامدهای تحولات محیط پیرامون است، رؤسای سه گانه بعد از مشورت تصمیم بر شرکت نکردن لبنان در این کنفرانس گرفته اند. این درحالی است که ‘نبیه بری’ رییس مجلس بر شرکت لبنان در این کنفرانس تاکید کرده بود.

لبنان تاکنون سعی کرده در قبال تحولات سوریه موضعی کاملا بی طرفانه اتخاذ کند و در هیچ یک از نشست های کشورهای غربی و عربی درباره سوریه شرکت نکند.

این روزنامه لبنانی همچنین با اشاره به دعوت کشور عربستان از لبنان جهت شرکت در کنفرانس فوق العاده کشورهای اسلامی در اواسط ماه جاری میلادی در مکه تأکید کرد: میشل سلیمان رییس جمهور لبنان به علت منع ورود غیر مسلمانان به مکه (محل تشکیل کنفرانس)، در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد و نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان از طرف رییس جمهور در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۳۸۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.