فشار خون بالا عامل اصلی بروز بیماریهای کلیوی در اشخاص دیابتی

۱۰م اسفند ،

هرساله تعداد زیادی از اشخاص جامعه به نارسایی کلیه مبتلا می شوند که در صد قابل توجهی از آنها را مبتلایان به دیابت تشکیل می دهند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛بر اساس اعلام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اگرفرد مبتلا به فشارخون بالا داروهای ضد فشارخون را طبق نظر پزشک معالج به طور مرتب مصرف کند می تواند از ایجاد یا پیشرفت بیماریهای کلیوی جلوگیری کند.

همچنین رعایت یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین کم در دیابتی های مبتلا به مشکلات کلیوی مفید است.

بر اساس اعلام این مرکز، مشکلات کلیوی در دیابت مانند دیگر عوارض مزمن آن قابل پیشگیری یا حداقل به تاخیر انداختن آن است. مشکلات کلیوی اشخاص دیابتی بیشتر به دلیل اختلال در کار کرد گلومرولها که در واقع محل تصفیه خون می باشند ایجاد می شود..

نخستین مرحله بیماری دفع پروتئین از ادرار است . با تشخیص زودرس در این مرحله می توان از بدتر شدن بیماری جلوگیری کرد.

در مرحله بعدی کلیه ها توان دفع مواد زائد(مانند کراتینین واوره) را از دست می دهند. دربیشتر مبتلایان به دیابت نوع یک نشانه های گرفتاری کلیه پانزده تا بیست سال بعد از ابتلا به بیماری ملاحظه می شود. شیوع نارسایی کلیه در دیابت نوع دو کمتر است ولی باسرعت بیشتر و معمولا”در مدت ده سال بروز می کند.

پزشکان عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماران دیابتی برای پیشگیری از بروز مشکلات کلیوی توصیه کردند :‌کاهش نمک، در حد مطلوب نگه داشتن وزن ، محدود کردن مصرف گوشت قرمز، ماهی، پنیر و دیگر غذاهای پروتئینی ، کنترل غلظت خون ، استعمال نکردن دخانیات ، کنترل منظم قند خون و کنترل سالانه سلامت کلیه ها راهکارهایی مناسب در پیشگیری از این بیماری به شمار می رود .

بر اساس تاکید اعضاء مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد اگر بیماران دیابتی هر یک از علائم شامل کمر درد ، سوزش ادرار ،‌تکرر ادرار ، ناتوانی در دفع ادرار علیرغم وجود احساس مربوطه و ادرار کدر یا خونی باید به پزشک مربوطه اطلاع دهند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.