فشار نوسان نرخ ارز و بی‌ثباتی قوانین بر قطعه‌سازان خودرو

چکیده: رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: فشار های داخلی ناشی از قوانین مالیاتی، نرخ بالای بهره بانکی، نوسان نرخ ارز و قوانین بی ثبات بانکی تولیدکنندگان را سردرگم کرده است.

 گلوردی گلستانی با تشریح وضعیت کنونی قطعه سازان در فرایند تولید اظهار داشت: سازندگان قطعات خودرو در وضعیت بسیار بدی به سر می برند و یکی از مهمترین مسائل پیرامون این صنعت بحران نقدینگی است.

وی اضافه کرد: پس از تشکیل هیئت مدیره جدید در انجمن قطعه سازان کمیته های مختلفی برای پیگیری مشکلات اعضا تشکیل شد که در این میان عواملی مانند عدم بازگشایی ال سی در خارج، عدم افزایش قیمت محصولات، نرخ ارز و نرخ بهره بانک از مهمترین مشکلات اعضا است.

گلستانی به نقش بانک ها در حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از قطعه سازان بدهی های بالایی به بانک ها دارند که به دلیل نرخ بهره بالا انباشته شده است و این امر موجب شده تا ترازنامه های تمامی بانک ها مثبت و سودده و ترازنامه واحدهای تولیدی نیز منفی و زیان ده باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان به واحدهای زیان دیده از شرایط فعلی تولید اشاره کرد و گفت: تاکنون و با وجود حضور در سال حمایت از تولید ملی بیش از ۱۱۵هزار نفر در صنعت قطعه سازی کشور بیکار شده اند و همچنین ۶۹ واحد قطعه سازی در داخل کشور تعطیل شده است.

وی از فشار ای داخلی که از جانب بانک ها و قوانین داخلی بر تولید تحمیل می شود به عنوان یکی از عوامل بازدارنده صنعت در کشور یاد کرد و گفت: توان قطعه سازان داخلی بسیار بالا رفته است و در حال حاضر قادر به دور زدن تمامی تحریم های خارجی هستند ،اما فشار های داخلی نظیر قوانین مالیاتی، نرخ بالای بهره بانکی، نوسان نرخ ارز و قوانین بی ثبات بانکی تولیدکنندگان را سردرگم کرده و موجب شده تا بسیاری از صنعتگران در معرض ورشکستگی قرار گیرند.

* کمک ۵۰ میلیون تومانی قطعه سازان به زلزله‌زدگان

در ادامه این نشست ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان گفت:‌ تاکنون حدود ۵۰ میلیون تومان از جامعه قطعه‌سازی برای کمک به مردم زلزله‌زده جمع‌آوری شده که احتمالا به زودی با افزایش آن به ۱۰۰ میلیون تومان به مردم این مناطق به صورت کالاهای اساسی اهدا خواهد شد.

وی در خصوص تسهیلات اعطایی در راه به صنعت خودرو نیز گفت: مبلغ اختصاص یافته تنها در کوتاه مدت و فقط برای گروه اندکی از قطعه سازان کارساز خواهد بود و جوابگوی گذار از شرایط فعلی نیست.

قربانی ادامه داد : تسهیلات هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو اگرچه بخشی از مشکلات را برطرف خواهد کرد،ولی درمان قطعی مشکلات عدیده صنعت خودرو و قطعه نبوده و باید تمام دستگاه‌ها برای حل مشکلات این بخش همکاری کنند. به عنوان مثال ایران خودرو در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سقف اعتباری خالی در سیستم بانکی دارد که به دلیل مشکلات مربوط به ذی‌نفع واحد نمی‌تواند از آن استفاده کند.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به تاثیر قطعات چینی در بازار خودرو گفت: قطعات چینی همچنان تاثیر خود را در بازار قطعات خودرو دارد و به دلیل این که مشکل نقدینگی بیش از پیش به تولیدکنندگان فشار می آورد،صنعت قطعه سازی به حاشیه رفته است، در حالی که تولیدکنندگان قطعه همچنان از وجود این قطعات بی کیفیت در بازار رنج می برند.

* اشتغال ۴ میلیون نفر در خطر است

فرهاد به‌نیا عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان نیز اظهار داشت: مشکلات بوجود آمده در این صنعت معیشت ۴ میلیون نفر را به خطر می اندازد، همانطور که اکنون معیشت ۱۱۵ هزار فرد اخراج شده از کارخانه ها نیز اثرات منفی بر اقتصاد کشور دارد.

وی اضافه کرد: مجموع فروش صنعت خودرو رقمی بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد تومان را در بر می گیرد و از همین محل سالانه سه هزار میلیارد تومان سود به بانک ها، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دارایی و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت می شود.

به نیا با انتقاد از روند اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده گفت: قطعه سازان سازنده نهایی یک کالا نیستند و این در حالی است که این نوع مالیات باید از سازنده نهایی در یافت شود.

وی افزود‌: قطعه ساز باید ابتدا این مبلغ را از خودرو ساز دریافت کند و سپس به اداره دارایی ارائه دهد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط سخت تولید، نرخ ارز، نرخ بهره بانکی، قیمت مواد اولیه و مشکلات نقدینگی از مهمترین عواملی است که کار را برای صنعت خودرو مشکل کرده است.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.