فصل برداشت تمام شد اما چایکاران همچنان در پی مطالبات‌شان

رییس اتحادیه چایکاران شمال از پایان برداشت برگ سبز چای خبر داد و گفت: از ۲۲ اردیبهشت‌ماه تاکنون ریالی بابت خرید تضمینی برگ سبز چای پرداخت نشده است.

 

ایرج هوسمی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بهای برگ سبز چای از ۱۰ اردیبهشت تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در یک مرحله پرداخت شد و از ۲۲ اردیبهشت تا کنون اوج برداشت محصول بوده مبلغی به چایکاران نداده‌اند.

 

وی با اشاره به این‌که در مناطق مختلف برگ سبز چای همزمان برداشت نمی‌شود، گفت: برداشت برگ سبز در فومنات، رشت، لاهیجان و املش یک هفته زودتر از دیگر مناطق آغاز می‌شود و خطه مازندران نیز پس از این مناطق محصول را جمع‌آوری می‌کنند.

 

هوسمی تصریح کرد: چایکاران برای اداره زندگی با مشکل مواجه هستند چراکه بهای محصول‌شان که کمترین قیمت را داشته، تسویه نشده و اکنون نیز با آغاز فصل تحصیل دانش‌آموزان، تورم، افزایش هزینه‌های خانوار و کالاهای مصرفی مواجه شده‌اند لذا از مسوولان امر درخواست می‌شود فکری به حال گذران معیشت چایکاران کنند.

 

رییس اتحادیه چایکاران شمال خاطر نشان کرد: امسال هر کیلو برگ سبز چای درجه یک ۷۰۰ تومان و هر کیلو برگ سبز چای درجه دو ۳۹۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

 

به گفته‌ وی در سال جاری نهایتا ۱۴۰ هزار تن برگ سبز از باغات چای استحصال شده است.

 

هوسمی با اشاره به وجود ۳۴ هزار هکتار باغ چای در استان‌های مازندران و گیلان خاطر نشان کرد: ۸۲ درصد باغات چای زیر دو هکتار و ۱۸ درصد مساحت بیش از ۵ و ۱۰ هکتار دارد.

 

رییس اتحادیه چایکاران شمال افزود: با توجه به پایین‌بودن میزان قیمت خرید تضمینی برگ سبز در سال جاری باغات بزرگ برداشت نداشتند و نتوانستند هزینه‌های کارگری را تامین کنند و چای سبز تولید‌شده در سال جاری حاصل دسترنج باغات کوچک بوده که با همکاری اعضای خانواده جمع‌آوری شده است.

 

وی گفت: ۱۵۰ هزار تن میزان مصرف سالانه‌ی چای خشک در کشور است که ۲۵ تا۳۰ هزار تن از این میزان در داخل تولید می‌شود.

 

طبق اعلام سازمان چای از ابتدای سال تاکنون حدود ۹۷ هزار و ۹۳۲ تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شده که ۲۶ ارزش ریالی آن حدود ۴۵۷ میلیارد ریال است.

 

همچنین ۲۶ درصد از این میزان برگ سبز چای درجه یک و ۷۴ درصد برگ سبز چای درجه دو بوده است.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.