فضای ارتباطی رقیب اصلی ازدواج جوانان است

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز دوشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، ‘امیر حسین بانکی پور’ در نشست بررسی علمی موانع ازدواج دانشجویی افزود: در کارهای مطالعاتی صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که هر چه دایره ارتباط بازتر می شود دایره ازدواج بسته تر می شود.

وی یادآور شد: در خصوص دختران هرچه این دایره ارتباط وسیع تر باشد موجب از بین رفتن سن طلایی آنها برای ازدواج خواهد شد.

به اعتقاد این پژوهشگر علوم اجتماعی، ارتباط به عنوان یک مانع، موجب پررنگتر شدن موانع دیگر ازدواج می شود و ایجاد بدبینی و افزایش تجرد زیستی و خطرات جنسی از نتایج ایجاد ارتباط قبل از ازدواج است.

وی راه حل این مسئله را در پایین آورن سن ازدواج دانست و افزود: هر یک سالی که به سن ازدواج افراد مجرد جامعه افزوده شود ما با پیچیده تر شدن موانع ازدواج مواجه می شویم.

بانکی پور در مورد تغییرات سن ازدواج در جامعه نیز اظهار داشت: میانگین سن ازدواج در پسران و دختران در فاصله سال های ۱۳۴۵ تا ۸۹ افزایش بسیار ناچیزی داشته اما مسئله بسیار مهم، وجود پدیده تجرد قطعی در کشور است.

وی تصریح کرد که درحالیکه از عوامل اقتصادی و تهیه مسکن به عنوان بیشترین مانع ازدواج جوانان در کشور نام برده می شود اما میزان تجرد در بین شاغلان با در آمدهای بالا با بیکاران مشابه است و در حقیقت مساله، عمیق تر از مشکل اشتغال یا مسکن است.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی و پژوهشگر شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز در این نشست به تشریح موانع ازدواج دانشجویی پرداخت و گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته، از مهمترین عوامل کاهش ازدواج در بین دانشجویان می توان به کاهش اعتماد اجتماعی، افزایش آسیب های اجتماعی، تغییرات اجتماعی و سایر عوامل اجتماعی اشاره کرد.

‘سیده فاطمه محبی’ افزود : عامل فرهنگی نیز امروز در گسترش ارزش های مادی و تغییر در شیوه های همسر گزینی مؤثر بوده است که در این زمینه می توان از نگرش ابزاری به ازدواج،‌ نابسامانی اجتماعی در ملاک های ازدواج،‌ نفوذ در گرایشات تساوی خواهانه در میان دختران، افراط در آزادی های احتماعی و عدم هدف مندی و برنامه ریزی جوانان در زندگی نام برد.

ین پژوهشگر افزود: در بررسی عامل مدرک گرایی در کاهش میزان ازدواج، نگرش به زندگی و انتخاب همسر، دگرگون می شود اما پسران در حال تحصیل از این قاعده مستثنی نیستند.

محبی به نقش ارزش های سنتی و مدرن در زندگی امروز دانشجویان اشاره کرد و گفت: امروزه آنچه بیشتر برای دانشجویان اهمیت پیدا کرده وجود عشق به جای مهارت های خانه داری است و در واقع عشق دارای اولویت شده است.

به گفته وی هم کفو بودن در بین دانشجویان تحصیل کرده دختر و پسر، دچار پیچیدگی شده است، تصریح کرد: هرچند تحصیلات موجب آشنایی می شود اما سازگاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در پایان با ارائه پیشنهاداتی در خصوص رفع موانع ازدواج دانشجویی گفت: برای برطرف سازی موانع ازدواج دانشجویی باید در سطوح مختلف قانونی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی عمل کرد و از پتانسیل دولت و خانواده ها دراین زمینه استفاده کرد.

نشست بررسی علمی موانع ازدواج دانشجویی با حضور پژوهشگران و محققان دانشگاهی در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۹۹۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.