فضیلت های ماه مبارک رمضان باید در رفتار بیرونی هنرمند تجلی پیدا کند

خبرگزای آریا- هنرمند نمی تواند به سادگی از اتمسفر الهی حاکم بر ماه مبارک رمضان غافل شود و این نزولات به حدی قوی هستند که در ناخودآگاه هنرمند ظهور می کنند و جاری می شوند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز،   کیومرث قورچیان –نقاش در ارتباط با  ماه رمضان و رابطه هنرمند با این ماه  گفت: ماه رمضان ماه نزول قرآن و رحمت است رحمتی که شامل همه چیز می شود، این ماه به هنرمند فرصت می دهد که به خودش، خالق اش و هستی پیرامون اش بپردازد.
وی افزود: به خاطر نوع نگاهی که به هنر و به رابطه با خدا بر مبنای الهام دارم، به طور اساسی هنر را بر پایه وحی می دانم، و نقطه عطف رابطه با پروردگار همان وحی و الهام در تولید یک اثر هنری است، که از وجود خدا بر اثر جاری می شود.
این هنرمند در رابطه با لایه های درونی اثر و رابطه آن با ماه رمضان افزود: باطن انسان در رابطه با نزول در این ماه بر آثار هنری ظهور پیدا می کند، و من اصرار دارم که که یک ریتم و آهنگ در جهان هستی است که نقاش هرگاه اثری تولید می کند ، همرنگ و هماهنگ با جهان و خالق جهان است، و این زمینه ساز دریافت رحمت و نذورات است.
وی با اشاره به سپیده سحرگاهی رمضان ادامه داد : هنرمند نمی تواند به سادگی از این جو و اتمسفر الهی غافل شود و این نزولات به حدی قوی هستند که در ناخودآگاه هنرمند ظهور می کنند و جاری می شوند.
قورچیان با اشاره به تلاوت قرآن و رابطه با هنرمند افزود: زمانی که به تلاوت یک قاری قرآن، گوش می دهیم ، این قرائت او تبدیل به رنگ، بافت، اثر می شود. و قابلیت این را دارد که تبدیل به تجسم عینی و خلق اثر تجسمی شود.
وی درباره با نقاشی های خود و رابطه با وحی و نزول الهی گفت : اثبات الوهیت خداوند به مدد و ترکیب مواد، حس های تجربی و مادیات و ترکیب آنها با معنویت حاصل تولید یک اثر شاخص دینی و معنوی می شود. و به محض دست گرفتن قلم ، ارتباطی پایا و بی نهایت معنوی حاصل می شود.
وی افزود: فارغ از درگیری با حاشیه های پوچ زندگی،ما باید به یک زایش درونی برسیم، که آمیخته با ضربان قلب، دستان و ربانیت و معنویت است که به خلق اثر منجر می شود.
وی در رابطه با تاثیر این ماه بر خلق و خوی هنرمند افزود: تاثیرات این ماه باید در رفتار بیرونی فرد هنرمند تجلی کند، و این تجلی باعث بروز یک اندیشه می شود، اندیشه ای که متصل به یک فضای روحانی است. و من به عنوان هنرمند مکلف به ادای تکلیف خویش در رابطه با خلق اثر و خالق خود  در یک جامعه هستم.
در ادامه قورچیان با تاکید بر تعریف روشن از رمضان افزود: فارغ از تعبیر و تفسیر علما و فلاسفه در تعریف رمضان، تعریف ما باید هنرمندانه باشد، این ماه بیهوده ماه نزول قرآن نامیده نشده است، در این ماه تبادل انرژی میان خالق و مخلق بسیار گسترده است.هنرمند باید صادقانه و حقیقی الوهیت و معنویت را در خود و آثارش متجلی کند ، نه اینکه با تظاهر و ریا به این امر آسمانی بپردازد.
قورچیان در ادامه با تبیین نقش نهاد های مدیریت فرهنگی – دینی تصریح کرد: تمام نهادهای فرهنگی که داعیه مدیریت و مهندسی، رحمانی – هنری دارند ، باید با تکیه بر مامن و ماخذ الهی، اقدام به مدیریت فرهنگی کنند. چرا که مهم ترین نقش و وظیفه یک نهادمدیریتی ، خارج کردن هنرمند از حالت عبادت شخصی و منفعلانه ، به یک هنرمند فعال و تاثیر گذار بر جامعه است.
این هنرمند تاکید کرد: هنرمند متعهدی که با سجایای اخلاقی و معنویات دینی همراه است، برای ارتباط با جامعه و ارائه اثرش نیاز به حمایت و پشتیبانی نهاد مدیریت فرهنگی – دینی دارد.
وی افزود: مسئولیت هنرمند و مدیریت فرهنگی دو شاخصه دارد، شاخصه اول عبادت شخصی و افزایش قدرت هنری است و شاخصه دوم مربط به مدیریت فرهنگی است که وظیفه دارد این عبادت هنری را به یک عبادت جمعی تبدیل کند، و از این طریق به کل فضا انرژی پرتاب کند و از این طریق انرژی کسب کند.
قورچیان در پایان سخنانش گفت: مدیریت فرهنگی، رابط میان هنرمند و جامعه است ، و  باید با استفاده از وسایل ، امکانات و رسانه هایی که در اختیار دارد، به توسعه هنر الهامی،دینی پرداخته و زمینه ساز ظهور آثار با کیفیت تری شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.