فعالیت بیش از ۱۸۰ هزار تعاونی در کشور

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت بیش از ۱۸۰ هزار تعاونی در سطح کشور خبر داد و افزود:‌در حال حاضر در کشورمان ۸۴ هزار واحد تولیدی تعاونی فعالند که نقش عمده‌ای در تولیدات کشور ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین حسینی‌نیا که سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن هفته تعاون این روزها را فرصتی مناسب برای قبول ارزش انسانی و ارج نهادن به اقتصاد تعاونی دانست وگفت: پس از انقلاب به دلیل قرابت ارزش اقتصاد تعاونی با ارزش های اسلامی وانقلابی مردم، این اصل با توجه زیادی روبرو شد و درقانون اساسی نیز گنجانده شد.

وی فضای امروز حاکم بر کشور را بسیار متناسب با ارزش‌های تعاون و همکاری دانست و اظهار کرد: خانواده تعاون مسیر بالنده خود را بازیابی کرده و آماده است با کار و همت مضاعف و در راستای بیانات مقام معظم رهبری در مسیر اقتصاد مقاومتی عمل کند و درد شکست دیگر در دل دشمنان انقلاب برجای بگذارد.

حسینی‌نیا فرهنگ تعاون را جزیی از فرهنگ ایرانی اسلامی مردم دانست و تشریح کرد: در اسلام تاکید زیادی بر ضرورت اجتماع و وحدت مسلمین شده است این امر چه در قرآن و چه در سیره پیامبر اسلام به کرات دیده می‌شود و نماز جمعه نیز مصداقی از تعاون در اسلام است.

معاون تعاون وزیر کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به بخش‌های وصیت نامه امام راحل گفت: ایشان همواره بر اصل تعاون در جامعه تاکید داشتند وامت اسلامی را به همکاری و تعاونی در راه خدا توصیه کردند تا کشور از مشکلات مصون بماند.

وی حضور شرکت‌های تعاونی را یک نیاز اقتصادی دانست واعلام کرد: با بررسی در نظام‌های اقتصادی اخیر بر لزوم وجود تعاون در جامعه بیشتر پی می بریم اکنون که باید بقایای نظام‌های کمونیستی را در زباله دان تاریخ جست و جو کنیم و نظام سرمایه داری غرب را نیز جزو فقر، بی عدالتی وفاصله طبقاتی ارمغان دیگری نداشته و اکنون زیر بار این فشارها رو به نابودی است بر ضرورت تعاون در نظام اقتصادی بیشتر پی می‌بریم.

حسینی‌نیا ادامه داد:‌بهترین راه مقابله با نظام شوم سرمایه داری وارد کردن اصول اخلاقی به اقتصاد است که تعاون در راه ایجاد عدالت واز بین بردن فاصله طبقاتی نقش بسزایی ایفا می کند.

معاون تعاون وزیر کار و رفاه اجتماعی جایگاه تعاون در نظام ایران را جایگاهی رفیع و مهم ارزیابی کرد وگفت: در بیانات بزرگ نظام همواره بر ضرورت تعاون تاکید شده است. مقام معظم رهبری و شهید بهشتی از سرمداران این نهضت هستند. همچنین در اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی بسیار بر تعاون تاکید شده و در برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز تعاون بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمارهایی از کارکردهای بخش تعاون در وزارت کار پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو تعاونی‌های مختلف هستند و بیش از ۸۰ درصد از کارمندان دولتی در تعاونی‌های مصرف، مسکن و اعتبار عضویت دارند. همچنین بانوان در شرکت‌های تعاونی نقش زیادی ایفا می کنند به طوری که در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی عضو تعاونی‌ها هستند و مدیریت ۱۷ درصد ازتعاونی‌های کشور بر عهده بانوان است.

حسینی نیا در ادامه نقش تعاونی‌ها در تولیدات کشور را بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد از پروژه‌های مسکن در کشور به دست تعاونی‌ها انجام می‌شود و در طرح مسکن مهر نیز یک میلیون واحد مسکونی به دست شرکت‌های تعاونی در حال ساخت است. همچنین در بخش کشاورزی ۳۰ درصد ازتولیدات به دست تعاونی‌ها صورت می گیرد که نشان دهنده اهمیت این نهادها در اقتصاد کشور است.

معاون تعاون وزیر کار و رفاه اجتماعی در ادامه به تشریح برخی از برنامه‌های هفته تعاون پرداخت وگفت:‌دراین هفته بیش از هزار طرح تعاونی در سطح کشور افتتاح شده‌اند که نشان دهنده نگاه ویژه دولت به این بخش است.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم اقدامات ارزنده‌ای در زمینه تعاون و همکارهای اجتماعی صورت گرفته که تدوین اساس نامه تعاون، تاسیس بانک توسعه و تعاون، طرح سهام عدالت وافزایش شرکت‌های سهامی عام بخشی از این طرح‌ها هستند. البته هدفگذاری‌ها بر این پایه است که تعاون ۲۵ درصد از اقتصاد ملی در دست بگیرد که امیدواریم با توسعه فرهنگ تعاون این امر محقق شود.

حسینی‌نیا در پایان سخنان خود ضمن اشاره به تاکیدات همیشگی رهبر انقلاب بر لزوم توجه به اصل تعاون در اقتصاد اظهار امیدواری کرد: با همت و کمک همه مسوولان و دلسوزان نظام این امر به بهترین ممکن در کشور محقق شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.