فعالیت بیش ۶هزار و ۲۰۰ واحد پتروشیمی در شهرکهای صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران اعلام کرد: بیش ۶هزار و ۲۰۰ واحد پتروشیمی در شهرکهای صنعتیدر حال فعالیت هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و بین الملل این سازمان ، فخراله مولایی در نشست مشترک سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با شرکت ملی صنایع  پتروشیمی ایران بررفع موانع پیش روی سرمایه گذاری  در شهرکهای صنعتی  تاکید کرد و گفت: با تسهیل قوانین سرمایه گذاری و ارائه مشوقهای ویژه به سرمایه گذاران می توان میزان سرمایه گذاری در شهرکهای تخصصی پتروشیمی را افزایش داد.

وی تخصیص معافیت های مالیاتی به طرح های تکمیلی پتروشیمی ، ارائه تخفیف در واگذاری اراضی به سرمایه گذاران و همچنین افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات اعطایی را از این مشوقها برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با شرکت  ملی صنایع  پتروشیمی  افزود: با برگزاری کارگروهای مشترک و همکاری استانهای مربوطه بسترهای لازم برای تبدیل شهرکهای صنعتی به پتروشیمی فراهم شده است. 

وی به ایجاد شهرکهای تخصصی پتروشیمی در استانهای مرکزی ، خوزستان وبوشهر اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد دو شهرک تخصصی پتروشیمی نیز در حال پیگیری است که با فراهم شدن مقدمات اولیه ، این مناطق  به صنایع تکمیلی پتروشیمی اختصاص خواهد یافت.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ضمن تاکید بر آمایش سرزمین صنایع تکمیلی پتروشیمی تصریح کرد : آمایش سرزمین مقدمه ای بر تناسب میان استعداد و استقرار صنایع است که باید در بحث شهرکهای تخصصی پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد.

مولایی تاکید کرد : اجرای تفاهمنامه همکاری مشترک شرکت ملی صنایع پتروشیمی  ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران درجهت معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه صنایع تکمیلی (پایین دستی) پتروشیمی؛ در تسهیل توسعه ظرفیت صنایع تکمیلی پتروشیمی موثر خواهد بود.

در این نشست ، عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در توسعه کشور به مزایای سرمایه گذاری واحدهای پتروشیمی در شهرک های صنعتی پرداخت وگفت: بعد از اجرای سیاستهای اصل ۴۴ ، اهداف مهمی برای کشور ترسیم شد که همه دولتمردان بر اجرای آن مامور شدند.

وی افزایش رشد اقتصادی ، بالابردن بهره وری وکاهش هزینه های تولید را از جمله این اهداف برشمرد و افزود: ساماندهی سرمایه های سرگردان و هدایت آنها به سمت تولید نیز از
موضوع هایی است که  باید مورد توجه قرار گیرد.

بیات همچنین تجمیع واحدهای پتروشیمی در شهرک های صنعتی را در کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری موثر دانست و خاطرنشان کرد: هزینه های جانبی از قبیل تامین آب ، برق و ایجاد مسیر حمل و نقل از موضوع هایی  است که با استقرار واحدهای پتروشیمی در شهرکهای تخصصی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی گفت :‌ هزینه های تولید در شهرکهای صنعتی تجمیع و میان تمام واحدهای تولیدی تقسیم می شود ونسبت سود به سرمایه بالا می رود، این درحالی است که واحدهای پتروشیمی که به صورت پراکنده وخارج از شهرکها فعالیت می کنند همه هزینه ها را به تنهایی باید تحمل کنند.
بیات در پایان ابراز امیدواری کرد : مصوبه های کارگروه مشترک هرچه زودتر اجرایی شود.

مصوبه های کارگروه مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با شرکت صنایع ملی پتروشیمی به امضای دو معاون وزیر رسید./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.