فعالیت مجلس در روزهای تعطیل

جام جم آنلاین: سلیمانی نماینده تهران در مجلس، قبل از انتخابات وعده داده بود که مجلس روزهای پنج شنبه و جمعه هم باز خواهد بود اما در حال حاضر معتقد است که اگر واقعا گفتمان امام راحل، گفتمان رهبری، گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مطالبات مردمی بر مجلس حاکم شود، مجلس تعطیل شناس نیست و گفتمانی در حال حاضر بر مجلس حاکم شده که به این موضوع توجه ندارد.

به گزارش جام جم آنلاین «مجلس در روزهای پنجشنبه و جمعه هم باز خواهد بود» وعده ای بود که محمد سلیمانی وزیر سابق دولت نهم و یکی از کاندیدا های فهرست جبهه پایداری ۱۲ روز قبل از انتخابات مجلس نهم داده بود.

وی در همایش جبهه پایداری که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود، تاکید کرد: « اگر اعضای جبهه  پایداری وارد مجلس شوند مجلس نه تنها در ایام انتخابات بلکه پنجشنبه و جمعه نیز تعطیل نخواهد شد. چرا باید مجلس در شرایط حساسی داخلی و خارجی و تحریم های دنیای غرب علیه ایران تعطیل باشد؟ اگر گفتمان جبهه پایداری حاکم شود، مجلس نه تنها در شرایط حساس بلکه در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز باز خواهد بود».

سلیمانی اکنون ۲۰ روزی است که نماینده شده و کار خود را در مجلس نهم آغاز کرده است.

در حال حاضر سه هفته از آغاز کار مجلس نهم گذشته  یعنی سه «پنج شنبه» و «جمعه» را پشت سر گذاشتیم .

خبرنگار ما امروز در تماسی با سلیمانی در خصوص این وعده اش به گفت‌وگو نشست.

متن زیر حاصل این گفت‌وگو است.

آقای سلیمانی شما  اول اسفند سال گذشته وعده دادید، که مجلس در روزهای پنج شنبه و جمعه هم باز خواهد بود. پس چه شد؟   

*من نگفتم که مجلس در روزهای پنج شنبه و جمعه باز خواهد بود.

آقای سلیمانی!  همان روز یک خبرگزاری از قول شما تیتر زده که «مجلس در روزهای پنج شنبه و جمعه هم باز خواهد بود».

*شما خبرنگاران یک مصاحبه می کنید بعد یک چیزی می نویسید و بعد سردبیرتان یک کار دیگه می کند.  من چه کاره بودم که بگویم مجلس باز خواهد بود. آْن هم بصورت دستور این جمله را بیان کنم.

آقای سلیمانی دقیقا جمله شما این است که «اگر گفتمان جبهه پایداری حاکم شود، مجلس نه تنها در شرایط حساس بلکه در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز باز خواهد بود». 

*این جمله درست است. چون من مطلب را با «اگر» بیان کردم.

در هر حال شما عضو جبهه پایداری هستید و به مجلس راه یافتید.

*بله درست است. اما گفتمان جبهه پایداری حاکم نشده است.

آقای سلیمانی، شخص شما پیروز انتخابات شده که…

*این فرق می کند. این جمله معلوم است و می گوید اگر گفتمان بر مجلس حاکم شود. حال که نشده.

اما شما بعنوان یک نماینده و عضو جبهه پایداری که می توانید پنج شنبه و جمعه در مجلس باشید و کار مردم را پیگیری کنید.

*حضور من یک نفر چه فایده دارد. مجلس باید باز باشد. نماینده که می تواند همه جا باشد. نماینده چه در مجلس باشد و چه بیرون می تواند کار را انجام دهد. موضوع اصلی و مهم فعال بودن مجلس است.

پس وعده داده شده شما چی میشه؟

*من معتقدم حرفی که زدم درست است. تاکید دارم اگر واقعا گفتمان امام راحل، گفتمان رهبری، گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مطالبات مردمی بر مجلس حاکم شود، مجلس تعطیل شناس نیست.

گفتمانی که در حال حاضر بر مجلس حاکم شده با گفتمان مد نظر شما چقدر فاصله دارد؟

*خود شما این فاصله را مشخص کنید.

-چرا من؟

*ببینید مجلس از هفتم خرداد کار خود را آغاز کرده. برنامه کاری مجلس را نگاه کنید. این برنامه از هفتم خرداد تا اول مرداد است که تنها ۱۴ روز مجلس جلسه علنی دارد. یعنی در طول ۵۶ روز، مجلس فقط ۱۴ جلسه برگزار می کند.این یعنی اینکه تنها ۲۵درصد مجلس فعال است.بحث من، بحث مجلس است نه شخص نماینده. نماینده همیشه فعال است. خواهش من این است که مطلب درست منتقل شود. نماینده همیشه فعال است و ممکن است شب و روز هم نداشته باشد.

مجلس تا اول مرداد فقط ۱۴ جلسه علنی برگزار می کند؟

*خودتان هم می توانید حساب کنید. مجلس این هفته جلسه ندارد. از چهارم تا ۱۴ تیر مجلس جلسه دارد و از ۱۴ تیر تا اول مرداد هم مجلس تعطیل است.

اینکه می فرماید مجلس فقط ۱۴ جلسه علنی برگزار می کند، یعنی از هفتم خرداد تا اول مرداد؟

*بله. از هفتم خرداد تا اول مرداد که برنامه مجلس تنظیم شده، مجلس فقط ۱۴ روز جلسه دارد و بقیه روزها مجلس جلسه ندارد. ممکن است فردی مثل شما بگوید که خوب مجلس جلسه ندارد، نماینده بیاید در دفتر کارش باشد.

آقای سلیمانی منظور من این بود که نماینده می تواند با حضور در دفتر کارش، مشکلات مردم را پیگیری کند.

*ببینید مجلس دو وظیفه اصلی دارد که قانونگذاری و نظارت است. مجلس که نمی تواند برای مردم شغل پیدا کند. البته این کار مهم است اما وظیفه اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت است.

شما برای اینکه مجلس فعالتر شود و این همه تعطیلی نداشته باشد، چه راهکاری دارید؟

*برنامه مجلس را هیئت رئیسه تنظیم می کند. هیئت رئیسه می تواند برنامه را طوری تنظیم کند که مجلس فعالتر شود و می تواند تعطیلات را کم کند. تعطیلات مجلس واقعا زیاد است.

یوسف اسدی-خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.