فعالیت هسته ای ایران بهانه است

اندیشکده “فارن پالیسی این فوکس” در گزارشی، اقدامات خرابکارانه و تحریم های غرب علیه ایران را وضعیت جنگی دانست و نوشت؛ مناقشه اصلی بر سر برنامه هسته ای ایران نیست، بلکه هدف به حاشیه راندن کشوری است که در برابر منافع آمریکا و اتحادیه اروپا در خاورمیانه، مقاومت می کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از “اوراسیا ریویو”؛ اندیشکده “فارن پالیسی این فوکس” در گزارشی، تحت عنوان “تحریم های ایران: جنگ به وسیله ابزارهای دیگر”، نوشت؛ اکنون که مذاکرات با ایران بر سر فعالیت هسته ای اش اوضاع مساعدی ندارد، آیا در مسیر جنگ هستیم؟
 
اسرائیل تقریبا هر هفته تهدید می کند و دولت اوباما هم طبق گزارش ها طرح جنگ را ترسیم کرده است، اما به یک معنی ما اکنون هم با ایران در جنگ هستیم.
 
“کارل فان کلاوس ویتز” تئوریسین معروف جنگ، جنگ را به عنوان “تداوم سیاست ها به وسیله ابزارهای دیگر” تعریف کرده است.  در مورد ایران، سیاست های بین المللی عملا یک وضعیت جنگی است.
 
ایالات متحده قبلا کار را برای کشورهای طرف معامله با بانک مرکزی ایران سخت کرده است و کنگره این کشور نیز سرگرم بررسی طرحی است که بخش انرژی ایران را یک “منطقه تولید نگرانی” اعلام کند که با این طرح، ایران در جمع آوری پول نفت صادرات خود دچار مشکل می شود.
 
طرح های دیگر نیز هرگونه همکاری کشورها و شرکت های خارجی با بانکهای ایرانی را غیرممکن می سازد و هر کشوری که با ایران همکاری کند، دیگر نمی تواند با هر نوع نظام بانکی بین المللی همکاری کند.
 
مارک دوبوویتز، رئیس “بنیاد دفاع از دمکراسی” به فایننشال تایمز، گفت: اگر طرح سختگیرانه تصویب شود، یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران خواهد بود.
 
این بنیاد، متعلق به نومحافظه کاران است که برای تحمیل فشارهای اقتصادی علیه فلسطین، چین و حزب الله، لابی کرده است.
 
اما در مورد ایران، “جنگ” فراتر از حوزه اقتصادی رفته است. در دو سال گذشته، پنج دانشمند ایرانی ترور شده اند. این ترورها به سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد و منافقین نسبت داده شده اند.
 
این گزارش در ادامه به انفجار سال گذشته در یک پایگاه نظامی در بیدگنه که منجر به شهادت ۱۷ نفر، از جمله سردار حسن تهرانی مقدم بنیانگذار برنامه هسته ای ایران شد، اشاره کرده و گفته است؛ طبق اعلام رسانه های اسرائیلی، این خرابکاری توسط منافقینی که با موساد همکاری می کنند، صورت گرفت.
 
باراک اوباما به صراحت اعتراف کرد که ایالات متحده، جنگ سایبری را با اسم رمز “بازی های المپیک” علیه ایران به راه انداخته است.
 
ویروس استاکس نت هم کار غرب و اسرائیل بود که فعالیت هسته ای ایران را هدف قرار داد.
 
همچنین؛ ایالات متحده درپی انتشار ویروس “فلیم” (شعله) بود.
 
علاوه بر ایران، ویروس “فلیم” در کرانه باختری، لبنان، مجارستان، اتریش، روسیه، هنگ کنگ و امارات پیدا شده است.
 
توجه بیشتر رسانه ها معطوف به این مسئله است که آیا شکست مذاکرات منجر به حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران خواهد شد؟  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع آن، دو سال است که بر طبل پاره حمله نظامی می کوبند.
 
بنا به گفته “گیدئون راکمن” ستون نویس برجسته فایننشال تایمز، برخی مقامات اسرائیلی به او گفته اند؛ تل آویو تابستان یا اوایل پائیز به ایران حمله خواهد کرد. یک منبع اسرائیلی نیز به راکمن گفته است؛ “اسرائیل تا سپتامبر یا اکتبر صبر خواهد کرد، چون شرایط هوا بهتر و به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نزدیکتر است.”
 
اما پاتریک کوکبرن، تحلیلگر معتبر روزنامه ایندیپندنت در امور خاورمیانه، معتقد است؛ تهدیدات اسرائیل “بلوف قرن” است. وی می گوید؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که تل آویو وارد جنگ شود. اما چنگ و دندان نشان دادن مفید است و مسئله فلسطین را نیز حاشیه می داند.
 
در بین اسرائیلی ها هم در مورد جنگ با ایران، اختلافات جدی وجود دارد. مقامات نظامی و اطلاعاتی عموما با حمله مخالفند.
 
دلایل آنها بسیار ساده است؛ تل آویو از نظر نظامی نمی تواند چنین حمله ای را انجام دهد و به لحاظ سیاسی هم حمله به ایران، موجب همراهی و همدردی جهانیان با ایران می شود.
 
اظهارات اخیر موفاز معاون نخست وزیر اسرائیل در مورد تهدیدآمیز نبودن ایران نشان می دهد که دولت نتانیاهو سرانجام تحت فشار اختلافات سران خود قرار گرفته و ممکن است از رویارویی و جنگ با ایران منصرف شود.
 
*** ایالات متحده
 
بنابه گفته پل راجرز، استاد مطالعات دپارتمان صلح دانشگاه بردفورد؛ پنتاگون طرح هایی را برای انجام حملات متمرکز علیه فعالیت هسته ای ایران، طراحی کرده است. ایالات متحده اخیرا حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده است.  اما با وجود آنکه احتمال انجام چنین حمله ای وجود دارد، بخصوص اگر نمایندگان افراطی کنگره اصرار کنند، پنتاگون و نهاد اطلاعاتی آمریکا، اشتیاق زیادی به آن ندارند.
 
اگرچه ایران در مذاکرات هسته ای اخیر به عنوان کشوری ناسازگار جلوه داده می شود، اما تهران قبلا انعطاف پذیری و نرمش های فراوانی نشان داده، حتی با انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده خود به خارج از کشور موافقت کرده و دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام سایتهای هسته ای اش را تضمین کرد.
 
همچنین؛ تهران یک سوم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را به صفحات سوختی تبدیل کرد که عملا استفاده از این سوخت برای تسلیحات هسته ای را غیرممکن می سازد.
 
تهران در عوض خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم به میزان ۳٫۵ درصد و پایان تحریم ها است.
 
معاهده ان پی تی، غنی سازی اورانیوم را منع نمی کند. در واقع غنی سازی اورانیوم طبق بندهای سوم و پنجم این معاهده تضمین شده، البته مادامی که این سوخت تسلیحاتی نشود.
 
یوسف بات عضو “فدراسیون دانشمندان” می گوید؛ “آنچه که ایران انجام می دهد یک نگرانی است، اما غیر قانونی نیست.”
 
مشکل آن است که بسیاری از این تحریم ها، تحریم هایی هستند که مستقلا از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده اند و روسیه و چین مخالفت خود را با تحریم های مستقل اعلام کرده اند، اما تمایلی برای مخالفت با آنها از خود نشان نداده اند.
 
برای تهران، نرمش و سازش بیشتر سخت خواهد شد، بخصوص اگر هیچ نوری در پایان تونل تحریم ها نبیند _هیچ امیدی برای لغو تحریم ها نداشته باشد_.
 
در واقع، به نظر می رسد برخی از تقاضاها برای از کار انداختن راه حل دیپلماتیک مطرح شده اند و این طور به نظر می رسد که مناقشه بیشتر از آنکه بر سر فعالیت هسته ای ایران باشد، با این هدف صورت گرفته که کشوری را که در مقابل منافع آمریکا و اروپا در خاورمیانه مقاومت می کند، به حاشیه براند و منزوی کند.
 
مسکو و پکن از این نتیجه حمایت نمی کنند، اما آنها بر آنچه که واشنگتن و بروکسل مستقلانه انجام می دهند، تاثیر کمی دارند.
 
هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران تلاش دارد بمب هسته ای بسازد. در واقع شواهد و اسناد عکس این مطلب را بیان می کنند.
 
جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ گزارش داد که تهران در سال ۲۰۰۳ برنامه خود را متوقف کرده است، اما وقتی قدرت اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا می توانند بقیه جهان را مرعوب کند، این شواهد و مدارک بی ربط هستند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.