فعالیت ۱۴۰ هزار پرستار در کشور

شنبه ۳۱ تیر – ۰۴:۱۹:۰۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس نظام پرستاری کشور عنوان کرد:

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار پرستار در کشور در تمام بخش‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند، اما با تمام این آمار، تعداد پرستاران، هشت دهم نفر در ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  غضنفر میرزابیگی با تاکید بر اجرای قانون بهره‌وری ساعت کار پرستاران اظهار داشت: امسال ۲۵ هزار نفر به عنوان کادر بهداشت و درمان استخدام می‌شوند که قرار است ۷۰ درصد آنان پرستار باشند که بخش عظیمی از کمبود پرستاران را مرتفع می‌سازد.
وی افزود: سال گذشته مجوز استخدام ۲۳ هزار نفر کادر بهداشت و درمان صادر شد که از این تعداد ۱۸ هزار نفر به پرستاران تعلق پیدا کرد.
رئیس نظام پرستاری کشور افزود: کف استانداردها در دنیا حداقل دو نفر به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است، اما این میزان در نقاطی که شرایط بهتر است هفت تا هشت دهم درصد است و در برخی نقاط نیز نیم نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به استخدام ۷۰ درصد پرستاران از ۲۵ هزار استخدامی تا پایان سال تصریح کرد: هرچند که در بخش‌های دیگر بهداشتی و درمانی با کمبود مواجه هستیم، اما کمبود پرستار ملموس است.
رئیس نظام پرستاری کشور درخصوص قانون ارتقاء بهره‌وری پرستاران نیز گفت: قانون ارتقاء بهره‌وری پرستاران قانونی است که دارای چهار بند می‌باشد که در این قانون باید ۲۴ ساعت کار پرستاران به ۸ ساعت کاهش یابد.
میرزابیگی گفت: در اجرای قانون بهره‌وری پرستاران در کشور فعلاً اجرای دوبند آن فراهم شده است؛ اما برای بحث مشاغل سخت و زیان‌آور و نظام پرداخت در حال نوشتن آیین‌نامه‌های اجرایی آن هستیم.
وی ادامه داد: براساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، زنان پرستار با ۲۰ سال و مردان پرستار نیز با ۲۵ سال با حقوق و سنوات کامل بازنشسته می‌شوند.
مشاور وزیر بهداشت گروه‌هایی که از مزایای قانون ارتقای بهره‌وری بهره‌مند می‌شوند را شامل پرستاران، بهیاران، کمک بهیاران، ماماها، کاردان‌ها و کارشناسان اتاق عمل و کاردان‌ها و کارشناسان فوریت‌های پزشکی اعلام کرد.
میرزابیگی اضافه کرد: با اجرای این قانون، ۲۴ ساعت کار در هفته تا ۸ ساعت کار در هفته براساس سنوات و نوع خدماتی که پرستاران بر بالین بیمار ارائه می‌دهند، کاهش می‌یابد.
رئیس نظام پرستاری کشور اظهار داشت: سختی کار با ساعت کار مخصوصاً پرستاران بخش خصوصی یک بازنگری جدی نیاز دارد لذا در بند کاهش ساعت کاری یک بازنگری جدی در این بند از قانون اتفاق می‌افتد.
میرزابیگی تصریح کرد: در بخش مربوط به نظام پرداخت تعرفه، دو بیمارستان در تهران و یک بیمارستان اصفهان به عنوان بیمارستان‌های پایلوت به عنوان اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده‌اند.
وی افزود: بعد از سه ماه از اجرای آزمایشی قانون تعرفه‌گذاری، شرایط اجرای کشوری آن فراهم خواهد شد و دریافتی پرستاران از محل پرداخت مبتنی بر عملکرد به شدت عمل خواهد کرد.
رئیس نظام پرستاری کشور بازنشستگی عده‌ای از پرستاران و خارج شدن آنها از سیستم بهداشت و درمان، توسعه بیمارستان‌ها و تخت‌های جدیدالتأسیس را از جمله دلایل کار زیاد پرستاران عنوان کرد و گفت: این عوامل باعث انجام ساعات کاری بیشتر و خستگی جسمانی و روحی پرستاران می‌شود.
میرزابیگی خاطرنشان کرد: علت تصویب قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران، تقلیل ساعت‌های کاری پرستاران بود تا آنها بتوانند یک شغل بدون دغدغه داشته و خدمات کیفی بهتری را به بیماران ارائه کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۱۱۶۱۹۰۱۱۵۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.