فعالیت هشت ایستگاه لرزه نگاری در کرمانشاه

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/مسوول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان این‌که در هر روز حداقل یک زمین لرزه کوچک در استان کرمانشاه رخ می‌دهد، گفت: تنها کاری که می‌توان در برابر زمین لرزه انجام داد، مقاوم سازی ساختمان‌ها و رعایت آیین‌نامه‌های ساخت و ساز است.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) فرهاد فروزی به مناسبت هفته مقابله با بلایای طبیعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: کشور ما بر روی کمربند زلزله جهانی واقع شده و بیشتر استان‌های کشور زلزله را تجربه می‌کنند.

وی افزود: رشته کوه‌های البرز و زاگرس محل برخورد صفحات تکتونیکی زمین است که در این مناطق زلزله‌های بزرگی ایجاد می‌شود و به علاوه گسل مکران در جنوب کشور نیز از مهم‌ترین گسل‌های کشور و از گسل‌های معروف جهانی است.

به گفته این مسوول، استان کرمانشاه نیز یکی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است که گسل‌های خطرناکی از دیرباز در استان وجود داشته که گاهی سبب بروز زمین لرزه‌های بزرگ شده است.

مسوول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه تصریح کرد: گسل دینور از مهم‌ترین گسل‌های استان و گسلی جهانی است که در قبل‌های دور سبب بروز زلزله‌های بزرگ شده که یکی از این زمین لرزه‌ها سبب تخریب کامل دینور شده است.

فروزی از گسل سرپل ذهاب به عنوان دیگر گسل مهم استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: در بخش‌های دیگر استان نیز گسل‌ها و خطواره‌های گسلی فراوانی وجود دارد که مجموع این گسل ها به طور میانگین روزانه یک زمین لرزه را برای کرمانشاه در پی دارند.

وی تصریح کرد: آمارهای ماهانه زمین لرزه ها نشان می هد بیشترین تعداد زمین لرزه استان معمولا اطراف صحنه و گهواره و بزرگترین زمین لرزه ها نیز در نواحی سرپل ذهاب، قصرشیرین و صحنه رخ می دهد.

مسوول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه معتقد است با وجود چنین شرایطی در استان لازم است ابتدا گسل ها را مطالعه کرد و راجع به آنها شناخت به دست آورد و سپس ساخت و ساز ها را مقاوم کرد.

فروزی با تاکید بر اینکه زمین لرزه از بلایای طبیعی است که تاکنون هیچ روشی برای کنترل، پیشگیری و یا تعیین زمان دقیق آن یافت نشده است، اظهار داشت: تنها کار ساخت ساختمان ها به دور از نقطه های زلزله خیز و همچنین ساخت و ساز بر اساس اصول صحیح و آیین نامه های مسکن و شهرسازی است.

وی همچنین اشاره ای به وضعیت شبکه های لرزه نگاری کرمانشاه داشت و خاطرنشان کرد: با همکاری مدیرت بحران استانداری و موسسه ژئوفیزیک هشت ایستگاه لرزه نگاری پیشرفته برای استان در نظر گرفته شده که در تمام ساعات شبانه روز زمین لرزه های کرمانشاه و استان های هم جوار را به صورت خودکار ثبت و ضبط می کنند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.