فعالیت ۱۹۰ حزب بدون شورای مرکزی قانونی/احزاب یک نفره به مثابه ماشینی با یک راننده و یک بوق

محمود عباس‌زاده مشکینی دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تأکید بر اینکه مؤسسان احزاب بلافاصله بعد از دریافت مجوز تاسیس باید برای شکل‌گیری و اجرای سیاست‌های حزب پس از فراخوان از هواداران خود مجمع عمومی تشکیل بدهند، اظهار داشت: اعضای مجمع عمومی طبق اساسنامه از بین خود چند نفر را به عنوان شورای مرکزی انتخاب می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری مجمع عمومی و انتخابات مظهر دموکراسی در داخل احزاب است، افزود: حزبی که از برگزاری مجمع اجتناب می‌کند در واقع نمی‌خواهد اداره حزب از دست مؤسسان خارج شود و به تعبیر دیگر می‌خواهد مثل پدر بزرگ سایه‌اش همیشه بر سر حزب مستدام بماند درحالی که گفته می‌شود حزب در جهان مدرن ماشینش دموکراسی است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه اگر حزب ماشین دموکراسی است چرا توقف نمی‌کند تا طرفداران سوار شوند، افزود: حزبی که طبق اساسنامه خود مجمع برگزار نمی‌کند مانند ماشینی است که در هیچ توقفگاهی توقف نکرده و اجازه سوار و پیاده شدن به هواداران خود نمی‌دهد یا برای هواداران خود حق انتخاب قائل نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما برخی‌‌ها با انگیزه‌های غیرسیاسی و غیر حزبی مبادرت به تشکیل حزب کرده‌اند که از جمله آنها گرفتن یارانه بود و خوشبختانه در سال‌های اخیر این بساط برچیده شد؛ حزب بدون مجمع و شورای مرکزی و دبیرکل مانند ماشینی است که یک راننده دارد و یک بوق دارد اما این بوق فقط در ایام انتخابات به صدا در می‌آید؛ در اصطلاح سیاسی به اینگونه احزاب، احزاب خانوادگی، فصلی، ژله‌ای نیز می‌گویند. متاسفانه قانون احزاب فعلی اجازه برخورد با اینگونه احزاب را نمی‌دهد؛ از این رو ما در پیش‌نویس اصلاحیه قانون احزاب این ظرافت‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم و الان توپ در میدان مجلس است و مجلس باید قانون را اصلاح کند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از ۲۲۰ حزب موجود در کشور که دارای مجوز فعالیت هستند حدود ۳۰ حزب را دارای شورای مرکزی قانونی دانست و دلیل عدم برخورد با حزب‌هایی که شورای مرکزی قانونی ندارند را ضعف قانون فعلی احزاب عنوان کرد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.