فعال چینی به آمریکا می رود

جام جم آنلاین: چن گوانچنگ، فعال چینی که به سفارت آمریکا در پکن پناهنده شده بود از تصمیم خود برای ترک این کشور و عزیمت به آمریکا خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، وی که روز چهارشنبه پس از ضمانت دولت چین برای زندگی آزاد در این کشور به همراه برخی از مسئولان سفارت آمریکا به بیمارستانی در این شهر منتقل شد در یک گفتگوی تلفنی گفت:اگر سفارت را ترک نمی کردم مقامات چین برای خانواده‌ام ایجاد خطر می کردند. ضمن آنکه فکر می کنم که دولت و سفارت آمریکا که حمایت خیلی خوبی از من داشتند، به خانواده‌ام برای ترک چین کمک خواهند کرد.

پناه بردن این فعال حقوق بشر به سفارت آمریکا طی شش روز گذشته و در آستانۀ سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ آمریکا به چین امکان تحت الشعاع قرار دادن روابط دو کشور را بوجود آورده بود.

هیلاری کلینتون پس از ورود به چین با بیان اینکه مسالۀ حقوق بشر در این کشور را در گفتگوهای خود با مقامات چین پیگیری خواهد کرد گفت: اهمیت حقوق بشر و آزادی های اولیۀ هر انسانی برای آمریکا بسیار مهم است چرا که ما باور داریم هر دولتی باید به آرمان‌های شهروندان برای حاکمیت قانون پاسخ دهد.

 “همانطور که رییس جمهور اوباما یک هفتۀ پیش به آن اشاره کرد، یک چین که از حقوق شهروندان خود حمایت می کند قوی تر و موفق تر خواهد بود.”

هنوز معلوم نیست انتقال این فعال حقوق بشر چینی به همراه خانواده اش به آمریکا چطور صورت خواهد گرفت. با اینحال و برغم قول مقامات چینی، خانوادۀ وی از دریافت تهدیدات مکرر سخن می گویند.

 چن گوانچنگ که به مدت نوزده ماه در حبس خانگی به سر می برد، پنجشنبۀ گذشته به سفارت آمریکا در پکن پناه برد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.