فقدان عدالت اجتماعی جوامع را با چالش های اساسی مواجه ساخته است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، ‘عبدالرضا شیخ الاسلامی’ که در یکصدو یکمین نشست سازمان بین المللی کار شرکت کرده است در مجمع عمومی این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت .

وی افزود: امروزه فقدان عدالت اجتماعی جوامع مختلف را با چالشهای اساسی مواجه ساخته است به طوری که می توان گفت که جامعه بین المللی در آستانه بزرگترین بحران تاریخ معاصر قرار دارد.

وی در ادامه بیان داشت:این بحران حاصل سیستم غیرعادلانه و ناکارآمدی است که علیرغم هشدارها وارایه راه حل ها همچنان به روش جابرانه خود ادامه می دهد. بی جهت نیست که نهضت های عدالت جویانه اکنون در همه جهان فراگیر شده است و در کشورهای سرمایه داری فریادهای اعتراض آنان که به ۹۹درصد شناخته می شوند ، اکنون بلندتر از همیشه شنیده می شود .

شیخ الاسلامی تصریح کرد: خیزش های مردمی و نهضت های بیداری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا واروپا و امریکا بیانگراعتراض ملتها به بی عدالتی ها و مناسبات ظالمانه و درخواست تغییرات بنیادین برای احیای ارزش های والایی چون حفظ کرامت انسانی، توسعه عدالت اجتماعی و فقرزدایی می باشد.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: انحصارگرایی نا مشروع در عرصه اقتصاد جهانی با تکیه بر ‘نظام سود’ به هر قیمت منشا این نابسامانی ها است.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،مجامع بین المللی از جمله سازمان بین المللی کار در احیای تلاشی فراگیر برای تحقق جهان سازی منصفانه و توسعه عدالت اجتماعی مسئولیت مهمی بر عهده دارند .تعهد دولتها در تعقیب تلاش های مستمر خود در مبارزه با فقر ، رفع تبعیض ، گسترش حمایت های اجتماعی، توسعه فرصت های اشتغال مولد و پایدار نیز اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود : در پایان نخستین دهه قرن حاضر،با افزایش رکود اقتصادی و تعداد بیکاران، تحقق برنامه های ‘چشم انداز جهانی سازی منصفانه ‘ و آرمان های ‘پیمان جهانی کار’ و اهداف توسعه ‌ دست نیافتنی تر از همیشه به نظر می رسد. بی توجهی بخش ثروتمند جهان به نیازهای کشورهای دیگر به فرایند توسعه متوازن در جهان آسیب جدی زده است.

شیخ الاسلامی افزود : ملت انقلابی ایران درپیگیری آرمان های الهی و انسانی خود استوار و ثابت قدم است . این در حالی است که کینه توزی ها و دشمنی های نظام سلطه علیه ایران ادامه دارد.

وی با اشاره به تحریم های اقتصادی از سوی کشورهای غربی گفت: تحریم های ظالمانه تنها به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور و سلطه مستبکران نمی رود ومی خواهد آزاد و مستقل زندگی کند ، برما تحمیل شده و هدف این تحریم ها انتقام گرفتن از ملت انقلابی ایران و آسیب زدن به حرکت شتابنده تعالی و پیشرفت آنها است .

شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت: نمونه این کینه توزی ها اخلال در برنامه های توسعه و نوسازی صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد و ناوگان هوایی و دهها مورد دیگری است که تماما به تقویت زیرساخت های توسعه پایدار اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی برای کارجویان جوان متخصص مربوط می شوند.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید اعلام کنم که این تحریم های غیرانسانی و غیرموجه نه تنها عزم و اراده دولت و ملت را برای گسترش رفاه اجتماعی و توسعه علمی و صنعتی سست نکرده است بلکه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران با انرژی و توان مضاعفی در برابر همه این بدخواهی ها ایستاده اند . علیرغم این فشارها ایران طرح بزرگ تحول اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت میان آحاد ملت را اجرایی کرد و در تحقق همزمان عدالت و توسعه اقتصادی گام های بلندی برداشت .

وی افزود : طرح بزرگ هدفمندی یارانه ها، بهینه سازی قیمت انرژی، اصلاح نظام بانکی، توسعه تأمین اجتماعی و توسعه سرمایه گذاری واشتغال مولد دردست اجرا می باشد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: به منظور افزایش کارآمدی تغییرات بنیادینی در ساختار نهادهای اجرایی صورت گرفته است. به طور مثال وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در تغییرات سال گذشته از ادغام سه وزارتخانه پدید آمد که در آسان سازی ارائه خدمات به همه اقشار جامعه موثر بوده است. ما آمادگی داریم تجربیات خود را دراین خصوص در اختیارکشورهای دیگر بگذاریم.

شیخ الاسلامی گفت : وضعیت در سرزمین اشغالی فلسطین بسیار نگران کننده است. رفتارهای سرکوبگرانه و ظالمانه رژیم اشغالگر قدس علیه مردم بی گناه و مظلوم فلسطین به وضعیت انفجارآمیزی رسیده است. گزارش اخیر مدیرکل در این باره نشان دهنده وضعیت اسف باری است که اشغالگران رژیم صهیونیستی برای میلیونها نفر از مردم بی گناه و به گروگان گرفته شده این سرزمین پدید آورده اند.

وی در پایان گفت: جامعه جهانی و سازمان بین المللی کار کماکان در این باره مسئولیت های سنگینی بر عهده دارند و انتظار این است که به وظایف خود عمل کنند.امیدواریم سازمان با اتخاذ تصمیمات و سیاست های جامع و همکاری ارکان سه جانبه خود، با موفقیت کامل در این راه گام بردارد.

اقتصام ** ۹۱۲۳ **۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۸۸۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.