فقر آهن، شایع‎ترین سبب کم‌خونی است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ یک فوق‌تخصص داخلی در خصوص عوامل شایع کم‌خونی گفت: از شایع‎ترین علل کم‌خونی در ایران، فقر آهن در جامعه است که باید سبب اصلی این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر ستار جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: غلظت خون باید در حد نرمال باشد که البته در سنین مختلف و بین زنان و مردان متفاوت است که در صورت پایین آمدن غلظت گلبول‎های قرمز در خون، کم‌خونی اتفاق می‎افتد.

وی افزود: مرکز ساخت خون، مغز استخوان به ویژه استخوان‎های دراز است که برای ساخت خون به یک‌سری ابزار نیاز است که به آن‌ها سلول‎های سازنده خون و یا سلول‎های بنیادی خون نیز گفته می‌شود. گلبول‎های قرمز در مغز استخوان به تدریج تکامل پیدا می‎کنند و بعد وارد گردش خون شده و کار اکسیژن‌رسانی را انجام می‎دهند.

جعفری با اشاره به سایر علل کم‌خونی تصریح کرد: عوامل بسیاری نظیر کمبود آهن در این امر دخیل می باشند که در این صورت قسمت‎های مختلف بدن به وظایف خود به درستی عمل نمی‎کنند. همچنین این امکان وجود دارد که مغز استخوان به هر سببی نمی‎تواند خون درست کند و یا یک‌سری خون‌ریزی‌‎هایی باشد که به صورت مخفی دفع می‌شود که در واقع به آن “همولیز” می‎گویند که سبب کم‌خونی می‌شود.

این فوق‌تخصص داخلی خاطرنشان کرد: بعضی بیماری‎های نارسایی کلیه نیز می‎تواند از علل کم‌خونی باشد. خونریز‎ی‎های دستگاه گوارش در اشخاص به ویژه آقایان از موارد کم‌خونی است و در زنان خونریزی‎های رحمی از عوامل این عارضه می‌باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: کم‌خونی به دو دسته تقسیم می‌شود که پس از سبب‌یابی، کم‌خونی درمان می‌شود. در واقع سبب کم‌خونی باید درمان شود نه بروز یک علامت که در این صورت امکان دارد، مشکل برطرف نشود.

این فوق‌تخصص داخلی در رابطه با علایم کم‌خونی، عنوان کرد: شایع‌ترین علامت کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی است. همچنین علامت‎هایی مثل تنگی نفس، تپش قلب، دردهای سینه، افسردگی، ریزش مو، گزگز دست و پا، خستگی زودرس و احساس سرما از دیگر عواملی است که به هنگام کم‌خونی بروز می‎کند.

جعفری تأکید کرد: کم‌خونی در زنانی که در سنین باروری می باشند و دچار خونریزی‎های ماهیانه می‌شوند می تواند به سبب فقر آهن باشد، ولی در مردان و زنان بالای ۴۵ سال بیشترین کم‌خونی مربوط به مشکلات دستگاه گوارشی است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.