فقر ویتامین ب ۱۲ چیست؟

۲۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز: داشتن کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ به معنای آن است که بدن تان از کمبود این ویتامین رنج می برد. شما به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارید تا بدن تان گلبول قرمز بسازد و اکسیژن لازم اندام های گوناگون را به آنها برساند.

به گزارش ممتاز نیوز، کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند به معنای کمبود گلبول های قرمز خون و نرسیدن اکسیژن لازم به اندام های بدن است. یکی از علایم و نشانه های فقدان ویتامین ب ۱۲ و کمبود گلبول های قرمز خون احساس خستگی و ضعف است.

۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۱٫gifعوامل ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

اکثر اشخاص مقادیر بسیاری از ویتامین ب ۱۲ را با مصرف پنیر، گوشت، شیر، تخم مرغ به دست می آورند. به طور طبیعی، این ویتامین توسط دستگاه گوارش، معده و روده، جذب می گردد. کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ معمولا زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش به علل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست دهد:

– وقتی به کم خونی شدید و خطرناک مبتلا میباشید. در این نوع از کم خونی، بدن سلول هایی که در دستگاه گوارش به جذب ویتامین ب ۱۲ کمک می کنند را از میان می برد.

– وقتی معده تان جراحی یا بخشی از روده کوچک تان برداشته شده است.

– وقتی با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل در روده دست و پنجه نرم می کنید.

همچنین، این نوع کم خونی می تواند به سبب عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب ۱۲ بروز یابد. اشخاص گیاه خوار و کهنسالانی که مواد غذایی متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های دارویی ویتامین ب ۱۲ نیاز پیدا کنند.۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۲٫gifمیزان نیاز روزانه بدن به ویتامین ب ۱۲

میزان نیاز بدن به ویتامین ب ۱۲ بستگی به سن و سال اشخاص دارد.۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۳٫gifمواد غذایی حاوی ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می گردد. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. بعضی مواد غذایی، مانند غلات عنی شده حاوی ویتامین ب ۱۲ می باشند. مکمل های ویتامین در دو نوع – حاوی ویتامین ب ۱۲ یا همراه با فولیت ( folate ) در دسترس می باشند. همچنین، ویتامین ب ۱۲ معمولا در مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند. ۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۴٫gifعلایم و نشانه های کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن تان احتمالا علایم و نشانه ای ندارد یا شما به آنها توجه نمی کنید. بعضی از اشخاص ممکن است فکر کنند در حال رشد اند یا پا به سن گذاشته اند اما علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ است:

– احساس ضعف، خستگی

– رنگ پریدگی پوست بدن

– خونریزی لثه و قرمز شدن زبان

– معده درد و کاهش وزن

– اسهال و یبوست

اگر فقدان ویتامین ب ۱۲ در بدن ادامه پیدا کند سلول های عصبی صدمه می بینند و عوارض زیر بروز می یابند:

– بی حسی و احساس سوزن در نوک انگشتان دست و پا

– ناتوانی در حفظ تعادل

– افسردگی

– جنون و از دست رفتن توانایی ذهنی

۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۵٫gifچگونگی تشخیص ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

پزشک آزمایش خون – شمارش گلبول های قرمز، میزان ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک – تجویز می کند و سوالات متعددی دربارهٔ سابقه ابتلا به بیماری ها و … می پرسد. ۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۶٫gifروش های درمان کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ را می توان با مصرف مکمل های ویتامین ب ۱۲ درمان کرد. مصرف مکمل های ویتامین ب ۱۲ میزان ویتامین ب ۱۲ بدن را به حد طبیعی می رساند. برای نگه داشتن میزان ویتامین ب ۱۲ بدن تان در حد طبیعی باید تا آخر عمر مکمل این ویتامین را مصرف کنید. همچنین می توانید با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ میزان ویتامین ب ۱۲ دریافتی بدن تان را افزایش دهید. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک – نوع دیگری از ویتامین ب – مثل سبزیجات برگ سبز، نان و غلات غنی شده از روش های دیگر تامین ویتامین ب ۱۲ بدن است. ۶۳۵۰۳۸۸۷۹۶۸۴۷۵۰۸۴۲_۷٫gifروش های پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

اکثر اشخاص با مصرف مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین ب ۱۲ می باشند می توانند از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ جلوگیری کنند. گیاه خواران نیز می توانند با مصرف روزانه مکمل های ویتامین ب ۱۲ و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنند. خون کودکانی که مادران گیاه خوار دارند باید از نظر میزان ویتامین ب ۱۲ بررسی شود. در صورت کمبود ویتامین ب ۱۲ پزشک مکمل ویتامین ب ۱۲ را برای آنها تجویز می کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.