فقط یک‌صدم گزارش اتفاق قم خوانده می‌شود

ایران > حقوقی‌و قضایی– گروه سیاسی:
سرانجام پس از کش‌وقوس‌های طولانی مجلس راضی شد تا روایتی ۷صفحه‌ای از گزارش ۷۰۰صفحه‌ای قم در صحن علنی قرائت شود تا نه سیخ بسوزد نه کباب؛ هم خواسته طیفی برآورده شود که خواهان قرائت گزارش بودند و هم فشار گروهی که خواستار قرائت نشدن گزارش بودند، بماند آنکه این فشارها فقط از داخل مجلس نبود و دیروز یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب ۲۲بهمن قم مدعی شد در چند روز قبل یکی از مقامات ارشد دولت در تماسی تهدید آمیز با یکی از اعضای این کمیته خواسته است گزارش اتفاق قم در صحن علنی قرائت نشود.

سال قبل در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی، محمود‌احمدی‌نژاد‌فیلمی منقطع و بی‌کیفیت از دیدار فاضل لاریجانی – یکی از ۵ برادر لاریجانی – با سعید مرتضوی را منتشر کرد تا نشان دهد زدو بندهایی در کار است و علی لاریجانی به پاسخ برآمد که به فرض اگر برادرش خلافی مرتکب شده به او چه ربطی دارد و رئیس‌جمهور را با شبه جمله «به سلامت» بدرقه کرد. یک هفته بعد از این ماجرا که از قضا تاریخ در تقویم به سالروز پیروزی انقلاب و ۲۲بهمن رسیده بود عده‌ای خودسر با پرتاب لنگه کفش و مهر سخنرانی علی لاریجانی در حرم حضرت‌معصومه را به هم زدند.

حالا نزدیک به ۶ ‌ماه پس از آن ماجرا اسامی مسببان اصلی آن اتفاق در گزارش ۷۰۰صفحه‌ای مجلس آمده است، گزارشی که به مذاق بسیار‌ها خوش نیامده و در روزهای قبل طیفی از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری و حامیان دولت اعتبار آن را زیر سؤال برده‌اند. علاوه بر آنکه جواد کریمی قدوسی یکی از همین نمایندگان اعتبار گزارش کمیسیون امنیت ملی را زیر سؤال برده و در اثنای سخنانش افشا کرده بود که نام گروه حلقه‌ پرتو و مؤسسه مربوط به آیت‌الله مصباح در این گزارش آمده است، روح‌الله حسینیان از اعضای جبهه پایداری هم مدعی شده بود کمیته دیگری برای بررسی آن اتفاق تشکیل خواهد شد.

با وجود فشارهای مختلف برای قرائت نشدن این گزارش، در روزهای قبل بخش‌هایی از گزارش به خارج مجلس درز کرد. آنجا که مهدی دواتگری به آن اشاره کرده و گفته بود اعضای کمیته در کنار دیدار با مراجع، برای تهیه گزارش، تقاضای ملاقات با آقای مصباح و مسئولان مؤسسه امام‌خمینی(ره) را داشته که «آنها شرایط و امکان این ملاقات را فراهم نکردند.» از سوی دیگر گفته می‌شود نام بعضی نمایندگان مجلس، شخصیت‌های پرنفوذ و نیز نهادهایی به‌عنوان عوامل و محرکان اصلی این اتفاق در گزارش مورد اشاره قرار گرفته است. یک منبع مطلع در روزهای قبل به پایگاه اینترنتی عصر ایران گفته بود که در این گزارش نام ۲نماینده مجلس و رئیس دفتر یکی از شخصیت‌های مشهور در شهر قم به‌عنوان عاملان و محرکان اصلی بر هم زدن سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است.

دیروز سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی خانه ملت ارگان رسمی مجلس گفت: پس از آماده‌سازی گزارش اتفاق ۲۲بهمن قم و قرائت و تصویب آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اشخاص مختلفی در مصاحبه‌ها یا موضع‌گیری‌ها در نشریات وابسته به‌خود و حتی گاه به‌صورت تلفنی یا حضوری، به اعضای کمیته بررسی اهانت کردند و تهمت زدند و حتی تهدید کردند اگر این گزارش قرائت شود، فلان می‌شود و چنان می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که این تهدید و فشارها از چه کانال‌هایی صورت گرفته؟ ادامه داد: یکی از مقامات ارشد دولت، با یکی از اعضای کمیسیون به‌صورت تلفنی صحبت و تهدید کرده اگر این گزارش قرائت شود، نمی‌گذاریم در دوره بعد رأی بیاورید. منصور حقیقت پور نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی هم از این تهدیدات پرده برداشته و گفته که رئیس کمیسیون امنیت ملی در روزهای قبل به‌خاطر این گزارش تهدید شده است و از این‌رو امروز در صحن علنی مجلس فیلم اتفاق قم پخش می‌شود. او با تأکید بر اینکه به‌طور حتم انجمن حجتیه از شیوه گزارش اتفاق ۲۲بهمن قم راضی نخواهد بود، بیان کرد: قطعاً در آینده نزدیک با عوامل بروز این اتفاق برخورد جدی خواهد شد.

درپی اتفاق قم رهبر معظم انقلاب فرمودند: اینکه عده‌ای بعضی را ضدولایت و ضد‌بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام(ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.