فلاحت‌پیشه: ترکیه فضای حیاتی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند

۰۵م آذر ،

falahat.jpg

یک نماینده پیشین مجلس با بیان این که سوریه تهدیدی برای ترکیه نیست گفت: که ترک‌ها از راهبرد انحرافی که در منطقه شکل گرفته است ناآگاه می باشند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به درخواست ترکیه برای نصب موشک‌های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه گفت: ماهیت تحولات خاورمیانه به گونه‌ای است که از نظر جغرافیای نظامی آسیبی را متوجه اروپا نمی‌کند و سیاست‌های اروپا در این زمینه به اسم دفاع از خود قابل توجیه نیست.

او افزود: استقرار موشک در مرز سوریه و ترکیه با این رویکرد مطرح می‌شود که احتمال تهدید تحولات خاورمیانه برای اروپا وجود دارد و این موشک‌ها باید در این مرز مستقر شوند حتی در سیاست‌های دفاعی ایران نیز اروپا استثنا محسوب می‌شود و اروپا مرز تجاری و اقتصادی برای کشورهایی مانند ایران محسوب می‌شود؛ بنابراین طرح چنین موضوعاتی در این شرایط کشاندن اروپایی‌ها به میدان تسلیحاتی و جغرافیای نظامی است که به ضرر اروپایی‌ها تمام خواهد شد.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر این که سوریه تهدیدی برای ترکیه نیست اظهار کرد: ترکیه در طول یک سال قبل نوعی بازی سیاسی را آغاز کرده است که بازنده آن مردم ترکیه خواهند بود. بعضی از کشورهای غربی که تلاش دارند موضوع سوریه را در قالب راهکار منطقه‌یی به نتیجه برساند سعی می‌کنند ترکیه را در مقابل سوریه قرار دهند در صورتی که متاسفانه همین رفتار سبب شده جایگاه ترکیه نیز در دنیای اسلام و هم جایگاه دولت در داخل مردمش دچار ضعف و مشکل شود به این سبب که ترک‌ها از راهبرد انحرافی که در منطقه شکل گرفته است ناآگاه می باشند.

وی توضیح داد: تمامی تحولاتی که در مرز سرزمین‌های اشغالی در حال شکل گیری است از جمله تحولات سوریه با هدف اطمینان بخشی به رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی احساس می‌کند که مرزهایش دچار التهابات سیاسی شده است که روزبه روز نقش مردم را در تحولات سیاسی آینده برجسته‌تر می‌کند و برجسته شدن نقش مردم به معنای پایان یافتن تبانی یک سری مقامات عرب است که حاصل این تبانی حفظ و ارتقای موقعیت استراتژیک اسراییل بود و اسراییل‌ها از این موضوع نگرانند و به دنبال راه‌اندازی یک جنگ منطقه‌یی می باشند و متاسفانه ترکیه امروز در داخل میدانی بازی می‌کنه که طراحان اصلی این میدان در منطقه اسراییل و فراتر از منطقه افراطیون غربی می باشند که معتقدند خاورمیانه عاری از جنگ، منافع آن‌ها را تامین نمی‌کند و به دنبال شکل‌گیری جنگ‌های مختلف در خاورمیانه می باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در چنین شرایطی نیز ترکیه به گونه‌ای در حال وارد شدن به میدانی نظامی است که برای اروپا و ترکیه شکل‌ گرفته است. تحولات منطقه نشان داد که حلقه مفقوده تحولات مقاومت است. مقاومتی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و از آن اجتناب کرد. در جنگ هشت روزه نیز دیدیم که مقاومت توانست با ابزارها و تجهیزات خود و حمایت معنوی کشوری مانند ایران در مقابل اسراییل مقاومت کند و این مقاومت پیام آشکاری برای همه بازیگران منطقه‌یی حتی ترکیه داشت.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: با وجود این که سعی کردند در منطقه دشمنی‌ها را سرشکن کنند و بعضی کشورهای اسلامی را دشمن هم قرار دهند، فقط یک خط دشمنی وجود دارد و آن خط دشمنی مقاومت با رژیم صهیونیستی است تا زمانی صهیونیست‌ها زیر بار یک راهکار منطقی، معقول و عادلانه برای تحولات منطقه نروند خط مقاومت ادامه دارد و روزبه‌روز نیز تقویت می‌شود؛ بنابراین ترکیه در این شرایط فقط فضای حیاتی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند، فضایی که در آن صهیونیست‌ها نفس بکشند و متاسفانه این دامی است که اروپا و بخشی از غرب برای ترکیه گسترده‌اند.

او تاکید کرد: واقعیت تحولات چیزی است که در غزه و جنگ‌های هشت روزه و ۲۲ روزه در فلسطین و ۳۳ روزه در لبنان گذشت و آن چیزی است که امروز در سوریه می‌گذرد. صهیونیست‌ها تلاش دارند با راه‌اندازی جنگ‌ در منطقه مانع از این شوند که منطقی بر تحولات دیپماتیک در منطقه حاکم شود.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: تحولات سوریه دو بخش دارد، بخشی از آن تحولات سیاسی است که از دموکراسی‌خواهی در سوریه شکل گرفت که ما آن را خواست داخلی می‌دانیم و معتقدیم در قالب گفت‌وگو بین دولت سوریه و معارضین حتما باید گشایش‌های در این زمینه شکل بگیرد. اما فاز دیگر،‌ فاز راهبردی است که به اسراییل و سرزمین‌های اشغالی ارتباط دارد. معتقدم تحولات اخیر این دو موضوع را به‌هم متصل کرده است بدین معنی که صهیونیست‌ها و بعضی کشورهای غربی که به اسم حمایت از مخالفان بشار اسد فعالیت می‌کنند تلاش دارند مهم‌ترین منطقه‌ی لجستیک و پشتیبانی نظامی مقاومت در سوریه را به تسخیر خود در آورند و یا حداقل این که آن جا را به منطقه خنثی تبدیل کنند.

فلاحت‌پیشه افزود: اگر هرگونه اتفاقی تحولات را از حوزه سیاسی خارج کند و وارد حوزه راهبردی شود و به عنوان مثال جنگی علیه سوریه شکل بگیرد، روی اقدامات مقابله به مثل سوریه حتما با اسراییل خواهد بود و به هیچ وجه موشکی از ناحیه سوریه به سمت ترکیه شلیک نخواهد شد مگر این که ترک‌ها بخواهند جنگی را در راستای تلاش برای ایجاد فضای حیاتی برای اسراییل آغاز کنند که این موضوع مشمول موضوع مقابله به مثل طبق منشور ملل متحد می‌شود و امیدواریم چنین اتفاقاتی نیافتد اما اگر اقدامی نظامی علیه سوریه شکل گیرد قطعا سوریه مقابل به مثل این اقدام را علیه اسراییل انجام خواهد داد زیرا حتما به این نتیجه واقعی خواهد رسید که اسراییل است که دنبال تغییر راهبردها و استراتژی‌ها و نقشه‌ی ژئوپلوتیک منطقه است و عملا تهدیدی که ترک‌ها فکر می‌کنند از ناحیه سوریه خواهد بود شکل نخواهد گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.