فلوراید بالای آب سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود

۱۶م اسفند ،
ممتاز نیوز:‌ یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان عنوان کرد: با افزایش سن، دندان‌ها تحت تاثیر بعضی باکتری‌ها، مواد غذایی، سیگار و دخانیات، بالا بودن میزان فلوراید در آب آشامیدنی، بعضی داروها مثل تتراسایکلین و دهان‌شویه‌هایی مانند کلرهگزیدین رنگ می‌گیرد.

دکتر امیر منصور شیرانی، در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش سن یکی از علل تغییر رنگ دندان‌ها است، گفت: دندان‌های شیری از دندان‌های دائمی سفیدتر می باشند اما با افزایش سن دندان‌ها تحت تاثیر بعضی باکتری‌ها، مواد غذایی مثل چایی، قهوه، نوشابه‌های کولا دار و سبزیجات غنی از کاروتنویید و گزانتویید، سیگار و دخانیات، بالا بودن میزان فلوراید در آب آشامیدنی، بعضی داروها مثل تتراسایکلین و دهان‌شویه‌هایی مانند کلرهگزیدین رنگ می‌گیرد.

وی گفت: سفید کردن دندان یا بلیچینگ درمان شایعی در دندانپزشکی بوده و به معنای بازسازی رنگ طبیعی دندان (whitening) یا روشن‌تر از آن (bleaching) است.

وی با اشاره به اینکه سفید کردن دندان‌ها می‌تواند در مطب به وسیله دندان‌پزشک و یا در منزل به وسیله بیمار انجام شود،‌ ادامه داد: به طور معمول بلیچینگ در مطب کارایی بیشتری داشته و در مدت کوتاه‌تری نتیجه بخش می‌باشد اما امروزه مواد مختلفی مانند خمیر دندان، دهان‌شویه، آدامس سفید کننده با کارایی محدود و در مدت طولانی‌تر قابلیت سفیدتر کردن دندان‌ها را در منزل ایجاد می‌کند.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان با بیان اینکه در سفید کردن دندان‌ها در مطب با استفاده از ترکیباتی چون کربامید پروکسید و پروکسید هیدروژن آلودگی‌ها و رنگدانه‌های داخل مینا و عاج دندان خارج می‌شود،‌ ادامه داد: امروزه با استفاده از انرژی نور مثل لیزر می‌توان قدرت بلیچینگ را افزایش داد.

شیرانی با اشاره به اینکه در مطب غلظت‌های بالاتری از ماده سفید کننده نسبت به منزل استفاده می‌شود،‌ تصریح کرد: دندان‌پزشک در ابتدا محافظ‌های لثه‌ای مخصوص را بکار برده و بعد از آن ژل ماده سفید کننده روی سطح دندان مالیده می‌شود و با تابش نور مناسب این فرایند تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی‌های تازه، درمان در مطب در یک جلسه و با مدت زمان حدود یک ساعت امکان پذیر است و برای دندان‌های عصب کشی شده روش داخلی به کار می‌رود.

متخصص بیماری‌های دهان و دندان با بیان اینکه بلیچینگ در منزل با کمک مواد مختلفی مثل خمیر دندان، آدامس سفید کننده که کارایی محدودی دارد انجام می‌شود، گفت: کیت‌های مخصوصی حاوی ماده سفید کننده در کنار دندان هم وجود دارد که با توجه به غلظت پایین ماده سفید کننده نیازمند درمان طولانی‌تری بوده و در موارد خفیف و یا به همراه روش بلبرینگ در مطب انجام می‌شود.

شیرانی اضافه کرد: بعضی از مواد غذایی مانند مثل سیب، لیمو، توت فرنگی هم تا حدودی قابلیت سفیدتر کردن دندان‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه تغییر رنگ به سبب پوسیدگی یا مشکلات لثه‌ای نیازمند درمان خاص خود است و بلیچینگ در دندان‌های با تغییر رنگ زرد بهتر از تغییر رنگ خاکستری جواب می‌دهد، خاطرنشان کرد: در دندان‌های دارای ترمیم با مواد هم‌رنگ هم کارایی مطلوب ندارد و در این موارد دندان‌پزشک درمان‌های دیگری مثل ونیرهای چینی یا کمپوزیت‌ها را به کار می‌برد.

شیرانی در ادامه با اشاره به عوارض احتمالی بلیچینگ گفت: سفید کردن دندان‌ها در صورت درمان اصولی عوارض مهمی ندارد و در حد حساسیت موقتی دندان به سرما و تحریک موقتی لثه‌ها است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.