فمینیسم چیست؟!

به گزارش ممتازنیوز، فمینیسم، (Feminism)، واژه‏اى فرانسوى و از ریشه‏ى لاتینى (Femind) است و با اندکى تغییر، در زبان‏هاى دیگر مثل انگلیسى و آلمانى هم به یک معنا به کار مى‏رود.

Feminine (فمینین) به معناى زن یا جنس مؤنث است. فمینیسمِ مصطلح، ممکن است در دو معنا به کار رود: معناى اوّل، که همان کاربرد عمومى و شناخته شده‏ ى آن است، به اندیشه و نهضتى گفته مى‏شود که مدافع برابرى حقوق زنان با مردان در ساخت‏هاى اجتماعى، اقتصادى، سیاسى مى‏ باشد که در فارسى ممکن است از این واژه به زن سالارى، زن گرایى و… تعبیر شود.

البته با پیشرفت این اندیشه، از جمله نتایج به دست آمده، تحقق و تشکیل مجموعه‏ هاى منظم و سازمان یافته‏اى براى فعالیت‏هاى زنان است که با عناوین مختلفى مانند تشکل زنان…، انجمن زنان، نهضت زنان و… بروز و ظهور مى‏ یابد. معناى دوم، نمود و ظهور خُلقیات و صفات زنانه در مردان است، که این معنا مورد نظر نیست.

فمینیسم به عنوان دفاع از حقوق زنان و برابرى این حقوق با مردان، پیشینه‏اى بیش از چند صده دارد، ولى مى‏توان گفت که این واژه در اواسط قرن نوزدهم میلادى به این معنا به کار رفت. به منظور تحقق اندیشه فمینیستى، به تدریج جنبش‏هاى گوناگونى شکل گرفته و براى رسیدن به خواسته‏هاى خویش، راه‏هاى متفاوتى را در پیش گرفتند. از نظر تاریخى تکامل جریان فمینیستى را مى‏توان به دو مقطع و مرحله تقسیم نمود. مرحله‏ى اوّل – از اوایل قرن ۱۹ تا ۱۹۲۰ (بعد از جنگ جهانى اوّل)، و مرحله‏ ى دوم – از دهه‏ ى ۶۰ به بعد است. البته فمینیسم در تعریف اوّلیه‏ ى خود، نهضت حق‏ طلبى زنان بود که از آمریکا شروع شد؛ یعنى زنان در برابر تبعیض‏هایى که ریشه در “جنسیت” داشت و در آن زمان مطرح بود، حرکتى را با انگیزه و هدف حق‏ طلبى شروع نمودند که تنها بر مبناى دیدگاه‏ها و نگرش‏هاى خاص اجتماعى و بعضاً دینى خود قدم در این مسیر نهاده بودند.

این نهضت، نقطه ضعف هایى هم در برداشت، ولى در سال‏هاى ۱۹۷۰ – ۱۹۸۰ گرایش‏هاى متعددى از فمینیست‏ها، از گروه‏هاى بسیار افراطى گرفته تا طیف‏ هاى محافظه کار، و حتى دینى مذهبى ظهور نمودند.

در نتیجه، گرایش و نظرات متعددى در ایده‏ى فمینیستى وجود دارد، ولى همه‏ى آنها در این که حقوق زنان نادیده گرفته شده و مى‏بایست با انتخاب راه کارهاى مناسب، این تضییع حقوق و تبعیض از میان برود، مشترک‏اند. البته محورهایى هم وجود دارد که موجب اختلاف و تعدد آنان گشته است.

در مورد گرایشاتى که در زمینه‏ ى فمینیسم وجود دارد، به موارد ذیل مى‏توان اشاره کرد: فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکیستى، فمینیسم رادیکال، سوسیال فمینیسم، فمینیسم فرامدرن،…، و فمینیسم اسلامى. فمینیسم که پیشینه‏اى نسبتاً زیاد دارد، از اواخر قرن نوزدهم به طرق گوناگون به کشورهاى اسلامى هم وارد شده است.

فمینیسم که یک نهضت و جنبش اجتماعى بود، در طى حرکت چند دهه‏ ى خویش توانسته است، علاوه بر این که نظریات خود را به صورت منظم و دانشگاهى به نام Women’s Studied (مطالعات زنان)، علمى نماید، شرایط مناسب را براى پیدایش حرکت جدیدى که ثمره‏ ى آن ظهور کارشناسان مسائل زنان ‏باشد، فراهم نماید. توجه به این نکته‏ى حائز اهمیت خواهد بود که پیدایش فمینیسم غربى، به عنوان یک حرکت اجتماعى فرهنگى در شرایط و بستر خاصى شکل گرفته است. لذا نقدهاى جدّى بر هر یک از مبانى و دیدگاه‏هاى متعدد فمینیسم مطرح است که نیازمند بررسى و فرصت دیگرى است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.