فناوری به کمک چاق‌ها می‌آید

جام جم آنلاین: زندگی صنعتی در کنار محاسن بی‌شماری که برای انسان به ارمغان آورده است، اما بروز مشکلاتی را نیز باعث شده است. چاق‌ شدن از جمله عوارض جدی بی‌تحرکی است که این روزها بیشتر جوامع پیشرفته را با خود درگیر کرده است.

به نظر می‌رسد به مرور زمان این عارضه ناخوشایند با افزایش وسایل رفاهی و ارتباطی بیشتر شده و باعث گسترش هرچه بیشتر آن در میان تمام گروه‌‌های سنی شده است.

این زنگ خطر برای کودکان بیشتر از افراد دیگر جدی تلقی می‌شود، اما در این میان به نظر می‌رسد فناوری بر خلاف ماهیت اصلی‌اش در افزایش راحت‌طلبی و بی‌تحرکی، گام‌هایی را هم برای کاهش چاقی برداشته است.

استفاده از روشی متفاوت برای سوزاندن چربی‌های مضر یکی از این تلاش‌هاست که بر اساس آن محققان دانشگاه ناتینگهام موفق شده‌اند با استفاده از تصویربرداری حرارتی، ذخایر چربی قهوه‌ای در بدن را شناسایی و پس از آن با ارائه دستورالعمل‌های موثر به افراد چاق در جهت سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش چربی‌های قهوه‌ای کمک کنند. این گروه تحقیقاتی معتقدند با شناسایی دقیق محل تجمع چربی‌های قهوه‌ای می‌توان میزان انرژی تولیدی توسط آنها را مشخص کرد.

در نتیجه با ارائه روش‌های اصلاحی همچون ورزش‌های موضعی و مراقبت‌های تغذیه‌ای می‌توان زودتر از زمان معمول به کاهش وزن رسید.

از آنجا که این روش در واقع اقدامی پیشگیرانه و در عین حال غیرتهاجمی محسوب می‌شود، متخصصان به دست‌اندرکاران حوزه سلامت و بهداشت پیشنهاد می‌کنند برای مبارزه با تبلیغ و گسترش انواع قرص و داروهای لاغری، روی این روش تمرکز کنند و حتی به کمک برچسب‌های مخصوصی که روی موادغذایی درج می‌شود، شاخص مناسبی را تعریف کنند.

بر اساس این شاخص افراد با درجات مختلف چاقی و تمرکز ذخایر چربی در مناطق مختلف بدن می‌توانند ماده غذایی مناسب خود را انتخاب کنند و پس از آن امیدوار باشند غذایی که مصرف می‌کنند نه‌تنها باعث اضافه وزنشان نمی‌شود، بلکه به روند کاهش چربی‌های قهوه‌ای بدن هم می‌انجامد.

در کنار برچسب‌گذاری ویژه روی محصولات غذایی مختلف، محققان به افراد در گروه‌های سنی متفاوت توصیه می‌کنند از فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه به عنوان روشی موثر در پیشگیری از چاقی استفاده کنند.

آنها معتقدند در شرایطی که آمارها حکایت از وخیم‌تر شدن عادات غذایی و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه تعداد افراد چاق در جهان دارند از برنامه‌های کاربردی می‌توان به عنوان یک مشاور و مراقب که هر لحظه هر آنچه می‌خورید ، ارزیابی و کنترل می‌کند، استفاده کرد.

بهاره صفوی – گروه دانش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.