فناوری BLU-RAY DISCS چیست؟

Replies: 0

فناوری بلو ری چیست؟
BD یا همانBLU-RAY DISCS نسل جدید تکنولوزی دیسکهای نوری است که با همکاری بزرگترین شرکتهایIT به نتیجه رسیده است و برای ضبط و پخش تصاویر با وضوح بالا HD طراحی شده است. وقتی کیفیت فیلم بالا برود به فضایی هم برای ذخیره سازی آن ها نیاز است که فناوری بلو ری این مشکل را حل کرده است. دیسکهای بلو ری معمولی دارای ظرفیتی حدود ۶ برابر دیسکهای ساده DVD است. در حالی که از نظر ابعاد ظاهری مشابه CD و DVDاست. بر خلاف دیسکهای DVDکه از نور مادون قرمز برای رایت آن ها استفاده میشود دیسکهای بلو ری به وسیله نور فرا بنفش که دارای طول موج کمتری است رایت میشوند. این موجب میشود تا ثبت اطلاعات متمرکزتر و دقیق تر شود واز شیارهای دیسک بیشترین استفاده شود.
یک دیسک DVDیک لایه ۷/۴ گیگابایت و دو لایه ۵/۸ گیگابایت اطلاعات ذخیره میکند در حالی که دیسکهای جدید بلو ری یک لایه ۲۵ گیگابایت و دو لایه ۵۰ گیگابایت توانایی ذخیره سازی اطلاعات را دارند.
جالب است بدانید که فناوری جدید چند لایه ساختن دیسکهای ظرفیت بلو ری همچنان در حال افزایش است به طوری که برخی شرکتهای زاپنی فروش دیسکهای بلو ری صد گیگابایتی را نیز در زاپن آغاز کرده اند.
حتی توسعه لایه ها برای رساندن ظرفیت بلو ری به ۵۰۰ گیگ هم مطرح است. اما مشکل تولید آن پایین بودن تکنولوزی دیسک خوانهای امروز عنوان شده است. بلو ری های پر ظرفیت جدید در درایوهای قدیمی کار نمیکنند بنابراین به درایوهای جدی نیاز است.
در عین حال انجمن دیسک بلو ری اعلام کرده ۵۰ گیگابایت حافظه برای فیلمهای کیفیت بالای سه بعدی مبتنی بر فورمت بلو ری کافی است و بلو ری ها با ظرفیت بالا به عنوان منبعی برای ذخیره و آرشیو برنامه ها و فیلمها مناسب است.
مینی بلو ری با ابعاد ۸ سانتی متر قابلیت ذخیره ۵/۷ گیگابایت فضا را بر روی خود دارد. مینی بلو ری در واقع مشابه مینی DVD است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.