فهرست سیاه دزدان دریایی

دزدان دریایی از قدیم تا امروز در پهنه دریاهای آزاد در کمین کشتی های تجاری و مسافربری نشسته اند
برخلاف تصور خیلی ها هنوز هم دزدان دریایی بسیاری در آب های مناطق مختلف حضور دارند و دزدی دریایی هنوز هم یکی از بزرگ ترین مشکلات کشورهای مختلف است. بهتر است بدانید دزدان دریایی سالانه حدود ۱۳-۱۶ میلیارد دلار زیان اقتصادی به دولت های مختلف وارد می کنند. در حال حاضر خطرناک ترین مناطق برای کشتی های تجاری، فاصله بین دریای سرخ تا اقیانوس هند و سواحل سومالی و سنگاپور است. سالانه۵۰ هزار کشتی تجاری از این مسیرها عبور می کنند و همواره خطر بالقوه حمله دزدان دریایی به آنها وجود دارد. چنان که شاهد بودیم در یک سال اخیر دزدان دریایی سومالی چندین بار کشتی های تجاری بین المللی را غارت کردند و در نهایت همکاری چند کشور آن منطقه توانست تنها به صورت نسبی و موقت امنیت آب های شاخ آفریقا را تضمین کرده، آنها را وادار به عقب نشینی کند. اما پر واضح است که وجود دولت های بی ثباتی چون سنگاپور و سومالی در مناطق حساس، به این دزدان دریایی اجازه می دهد همواره مثل آتش زیر خاکستر آماده شروع تهاجمی جدید باشند. البته دزدان دریایی مدرن از قایق های کوچک و تندرو با تعداد کمی خدمه استفاده می کنند. از طرف دیگر بسیاری از مبادلات بازرگانی روز دنیا از طریق کشتی و مسیرهای آبی صورت می گیرد و در نقشه جغرافیایی جهان مناطق خطرناکی چون خلیج عدن و منطقه مالاکا در سنگاپور وجود دارد که کمینگاه فوق العاده مناسبی برای دزدان دریایی به شمار می آید.

٢٣٩حمله در یک سال
مرکز آماری آب های بین المللی از سال ۱۹۹۵ حملات دزدان دریایی را ثبت می کند؛ به گزارش این مرکز، بیشتر حملات دزدان دریایی در دو دهه اخیر با هدف گروگانگیری بوده است؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۰۶ میلادی ۲۳۹ حمله صورت گرفت و ۱۵ نفر در این حملات کشته شدند. هدف دیگر دزدان دریایی امروزی، کشتی ها و قایق های مدرن و پیشرفته است. در گذشته صنعت کشتی سازی رشد سریعی نداشت و تقریباً تمام کشتی ها، ویژگی های یکسانی داشتند. اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری، بعضی کشورها می توانند کشتی ها و قایق هایی امن تر، قدرتمندتر، سریع تر یا لوکس تر بسازند. دزدان دریایی جدید با فتح این کشتی ها و بیرون کردن تمام خدمه، کشتی ها و قایق های مسروقه را به بنادر ممنوعه منتقل کرده با جعل اسناد و حذف ویژگی های مربوط به مالکیت، آنها را به فروش می رسانند. در حال حاضر فروش کشتی های لوکس و گران قیمت، بهترین منبع درآمد آنهاست.

دزدی در سه سوت!

دزدان دریایی سومالی آخرین نمونه از دزدان دریایی مدرن هستند که توجه اکثر رسانه های جهان را به خود جلب کرده اند. آنها برخلاف اسلاف خود از تاکتیک های جنگی مدرن استفاده می کنند و بسیار محتاط هستند تا با نیروهای دریایی مواجهه مستقیم نداشته باشند. آنها همیشه از تلفن های ماهواره ای، سیستم جی.پی.اس (موقعیت یاب) سلاح های اتوماتیک مدرن و آر.پی.جی و بازوکا برای حمله به کشتی ها استفاده می کنند؛ به عنوان مثال در نوامبر سال ۲۰۰۵ چندین قایق تندروی دزدان دریایی سومالی که توسط یک کشتی مدرن و مجهز پشتیبانی می شدند، ۱۶۰ کیلومتر دور از ساحل، به کشتی اسپریت(نظامیان آمریکا) حمله کردند و پس از غارت اموال کشتی، با کمترین تلفات از مهلکه گریختند. به گفته سربازان آمریکایی، دزدان دریایی در یک چشم بر هم زدن به کشتی حمله کردند و حتی اجازه ندادند دریانوردان آمریکایی آرایش دفاعی به خود بگیرند. به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از کشورها اجازه نمی دهند کشتی هایی که خدمه مسلح دارند، به سواحلشان نزدیک شوند.

معروف ترین دزدان دریایی جهان

*آنه بونی:معروف ترین دزد دریایی زن در دنیا! او زنی بود که در جامعه کاملاً مردانه دزدان دریایی توانست شهرت و ثروت فراوانی به دست آورد. اما بالاخره توسط یک دزد دریایی دیگر که در خدمت حاکم جامائیکا بود دستگیر شد. بزرگ ترین حسرت زندگی آنه، زندگی در کنار خانواده بود. آنه حاصل رابطه نامشروع قاضی ویلیام کومارک معروف با خدمتکار روستایی منزلش بود.
*بارتولومیو رابرتز:آخرین چهره سرشناس دوران شهرت دزدان دریایی که توانست رکورد غارت ۴۰۰ کشتی تجاری را به دست آورد. رابرتز به جسارت و بی رحمی بسیار معروف بود. رابرتز اعتقادات جالبی داشت: قمار در کشتی های وی ممنوع بود و در شرایط بحرانی بین کاپیتان های ارشد کشتی رأی گیری انجام می داد!
*بنجامین هورنی گلد:یکی از معروف ترین دزدان دریایی اروپا که در سال های پایانی عمرش به حکومت های مرکزی اروپا و مخصوصاً باهاماس کمک کرد دزدان دریایی خطرناک را یک به یک از سر راه بردارند. او به خوبی تاکتیک ها و حقه های همکاران سابق خود را می شناخت و به سرعت به ثروتی کلان دست یافت. اما در یک سفر دریایی آرام، ناگهان گرفتار توفان شد و جان خود را از دست داد.
*ریش مشکی:ریش مشکی خطرناک ترین دزد دریایی آمریکا زیر دست هورنی گلد به یک جانی حرفه ای بدل شد تا جایی که هنوز هم او را به عنوان مخوف ترین دزد دریایی کارائیب می شناسند؛ مردی کریه و بی رحم که بارها ملوانان و خدمه کشتی خود را تنها به خاطر اشتباهات کوچک به قتل رسانده و همیشه برای فتح کشتی های دولتی حریص بود.
*کالیکو راکهام جک:این دزد دریایی انگلیسی بارها توانسته بود در جنگ با دزدان دریایی خطرناک تر پیروز شود و از حقه های نظامی کثیفی استفاده می کرد. شهرت اصلی راکهام جک به خاطر دو دزد دریایی زن معروف، آنه بونی و ماری رد است که سال ها زیر پرچم او، شمشیر زدند. شاید بتوان راکهام جک را تنها دزد دریایی شیکپوش آن دوران نامید. او همیشه دوست داشت لباس های زیبا و گران قیمت به تن کند. کالیکو پس از دستگیری به حکم دادگاه جامائیکا به دار مجازات آویخته شد و جسدش تا مدت ها در لنگرگاه قرار داشت تا مایه ترس سایر دزدان دریایی شود.

*چارلز وین:یک دزد دریایی جسور که همیشه کشتی های تجاری انگلیس را هدف قرار می داد و در نهایت به دست سربازان ملکه کشته شد. انگلیسی ها تشنه خون او بودند چون چارلز یک بار اسیر آنها شده بود و تعهد داده بود دزدی دریایی را رها کرده، در خدمت ارتش باشد. اما از آنجا که توبه گرگ مرگ است، او دوباره به شرارت های خود ادامه داد تا این بار پس از دستگیری بی هیچ بخششی به دار آویخته شود.
*چئونگ پو تسای:این دزد دریایی معروف چینی را همه به خاطر گنج مخفی اش می شناسند. او تمام اموال و طلاهای مسروقه را به صورت گنجی افسانه ای در غاری مخوف در جزیره چئونگ چائو مخفی کرده بود. چئونگ توانست ۶۰۰ کشتی را فتح کند ولی در نهایت به خاطر یک ازدواج نامناسب بسیاری از افراد وفادار به چئونگ وی را ترک کردند.
*ادوارد انگلند:این دزد دریایی ایرلند را شاید بتوان بهترین دزد دریایی نامید. چون او با وجود موفقیت های فراوان در غارت کشتی های تجاری، در حمله به کشتی های مسافری همیشه دلرحم و باملاحظه بود و جنایات و وحشیگری های سایر دزدان دریایی را تکرار نمی کرد. شاید به همین دلیل بود که در اثر شورش در کشتی، به دست خدمه خودش به قتل رسید. او از اولین دزدان دریایی آن دوران بود که از پرچم معروف دزدان دریایی استفاده می کرد: تصویر جمجمه انسان و استخوان هایی به شکل ضربدر با زمینه ای مشکی!
*هنری آوری:هنری آوری یک دزد دریایی با سیاست بود که پس از دوران اوج دزدی دریایی تصمیم گرفت به گوشه ای خلوت پناه برده و تا پایان عمر با ثروت افسانه ای خود زندگی اشرافی داشته باشد. بسیاری از دزدان دریایی در رویای خود می پنداشتند روزی این کار را رها کرده و مانند هنری به آسودگی زندگی خواهند کرد اما حرص و آز مانع می شد و بالاخره در یک درگیری کشته می شدند.
*هاول دیویس:دیویس را می توان مهندس دزدان دریایی نامید. او به جای استفاده از زور بازوی خدمه یا قدرت آتش کشتی و ادوات جنگی، همیشه از هوش سرشار خود برای فتح کشتی با کمترین تلفات استفاده می کرد و با نقشه های مکارانه خود به سادگی به اهداف پلیدش می رسید. هاول برخلاف همکارانش، از نامی زیبا برای کشتی خود استفاده می کرد: پرنده آبی!
*مری رد:این دزد دریایی زن، سال های سال مثل یک مرد زندگی کرد و حتی نزدیک ترین کاپیتان ها به وی نیز نمی دانستند، مری زن است نه یک مرد حیله گر و بی رحم! وی پس از دستگیری ادعا کرد حامله است تا بتواند بیشتر زندگی کند و شاید راه فراری از زندان بیابد. در دادگاه او کالیکو، دزد دریایی معروف، از جمله جالبی برای دفاع از کاپیتانش استفاده کرد:«او همیشه مثل یک مرد مبارزه می کرد، نباید مثل یک سگ اعدامش کنید!» مری در نهایت در زندان بیمار شد و در اثر تب شدید درگذشت.
*پالز گریو ویلیامز:ویلیامز در سال های پایانی عمر خود به جرگه دزدان دریایی پیوست. او که سابقه خدمت در ارتش را داشت، عاشق هیجان و ماجراجویی های زندگی یک دزد دریایی بود.

*ساموئل بلیمی:دزد دریایی عاشق! ساموئل دزد دریایی مورد علاقه نویسندگان است که داستان عشق افسانه ای اش بیش از کشتی هایی که غارت کرده مورد توجه قرار گرفته است.
*استید بونت:استید یک مرد ثروتمند و بی نیاز بود که به وسوسه قدرت و حکومت بر دریاهای غرب اروپا به یک دزد دریایی پیر ولی مکار تبدیل شد.
*ویلیام کید:کاپیتان کید ابتدا یکی از افسران بنام نیروی دریایی بود و در اثر چند حادثه به یک دزد دریایی بی رحم تبدیل شد. گنج افسانه ای کید شهرت فراوانی دارد؛ هر چند هنوز هیچ کس آن را نیافته است. ویلیام در سال های جوانی وارد نیویورک شد و با بی رحمی های زندگی نیویورکی آشنا شد. صحنه های فیلم « دار و دسته نیویورکی» مارتین اسکورسیزی، زندگی واقعی و روزمره ویلیام را به تصویر می کشد. شاید اگر او در شهری آرام تر زندگی می کرد هرگز به یک دزد دریایی بی رحم تبدیل نمی شد.
منبع:همشهری سرنخ، شماره ۷۴٫
انجمن های تخصصی فلش خور – تمامی انجمن‌ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.