فواید ورزش چیست؟

۸فروردین ۱۳،

تاکنون در مورد فواید ورزش در بخش های مختلف اعم از زندگی اجتماعی و سلامت روح و جسم شنیده‌ایم اما بهتر است در مورد ورزش مطالب ذیل را یاد آور شویم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ورزش و فعالیت های بدنی علاوه بر حفظ سلامت جسمانی سلامت روانی را نیز تضمین می نماید.
ورزش اضطراب و افسردگی را کاهش و اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

شرکت و حضور در فعالیت های ورزشی به اجتماعی شدن اشخاص، کسب مهارت و نیز در ارتباط سالم با همسالان کمک می کند و جوانان نیز معتقدند که ورزش آنها را از اعتیاد به الکل و مواد مخدر باز می دارد.

در جریان فعالیت های ورزشی شدید میزان ترشح اندورفین افزایش پیدا می کند و به همین دلیل ورزشکاران پس از انجام تمرین ها احساس لذت و آرامش خاصی می کنند.

با توجه به شباهت بین اندورفین و ترکیبات افیونی، ورزش کردن می تواند جایگزین سو مصرف مواد مخدر در معتادان شود در نتیجه تمرین های ورزشی میزان جریان خون در مغز افزایش می یابد و این جریان سبب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می کند این تاثیرات ورزش سبب پیشگیری از فراموشی و زوال تووانمندی های ذهنی در سالمندی می شود تمرین های ورزشی سبب آزاد سازی نوعی فاکتور رشد می شود که می تواند نرون ها را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بیماری های آلزایمر و پارکنیسون تا حدود زیادی جلوگیری کند در دنیای کنونی بیماری ایدز مصرف دخانیات نبود ترک و ورزش خشونت و سو تعذیه سلامتی بشر را تهدید می کند.

اگر ورزش در زندگی امروزی اشخاص نقش و اهمیت خودش را پیدا کند این عارضه های ناخوشایند شاید از بین بروند یا کم رنگ تر شوند زیرا شخص ورزشکار معمولا سیگاری نیستند به تغذیه سالم اهمیت می دهند از اعصاب آرام تری برخوردارند، انرژی خود را درست مصرف و کمتر اهل خشونت و عصبانیت می باشند.

علاوه بر این تاثیرات ورزش سبب زیاد شدن توده عضلانی شده و حجم چربی در بدن را کاهش می دهد که در نتیجه فرد چاق بیمار نمی گردد.

ورزش پیر شدن و سالمندی را به تاخیر می اندازد و سبب حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن اشخاص می شود.
از پوکی استخوان جلوگیری و سیستم اسکلتی بدن را تقویت می نماید.
ورزش حتی برای بیمارانی که به دیابت مبتلا می شوند مفید است.

فعالیت های جسمانی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته های مغزی را کاهش مقدار گردش خون در بدن را افزایش و از لخته شدن خون در سیاهرگ عمقی پا جلوگیری و دستگاه قلبی عروقی دستگاه تنفس و ایمنی بدن را تقویت می کند.
اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش را نباید نادیده گرفت.

در نهایت ورزش و فعالیت های بدنی از مبتلا شدن به آلودگی های اجتماعی مثل سیگار کشیدن مواد مخدر مصرف الکل و … حلوگیری می کند ذهن را تقویت می نماید و با اندیشه ای قوی می توان بر مشکلات و معضلات خانوادگی و اجتماعی بهتر فائق آمد./مح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.