فواید و منابع ویتامین D

افرادی که پوستی تیره دارند، ۵ تا ۱۰ مرتبه بیشتر از افراد با پوست روشن باید در معرض نور آفتاب قرار بگیرند تا همان میزان ویتامین D را سنتز کنند.

دانشمندان مدت زمانی است که در حال تحقیق بر روی توانایی ویتامین D در کمک به جذب کلسیم برای حفظ تراکم استخوانها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان هستند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این ویتامین می تواند در مقابل بیماری های مزمن مثل سرطان، دیابت نوع اول، روماتیسم، ورم مفاصل، تصلب شریان، و بیماری های خودایمن نیز سودمند باشد.

اما با همه این مطالب، میزان ویتامین D در خون بسیاری از افراد بزرگسال کم است. این ویتامین در انتخاب های غذایی معمول ما فراوان نیست، از اینرو اکثر جذب ما از این ویتامین از طریق نور خورشید و مولتی ویتامین ها صورت می گیرد. اما مشکل اینجاست که خورشید منبع چندان مطمئنی برای همه افراد نیست.

فصل، ساعت روز، شرایط جغرافیایی، عرض جغرافیایی، میزان آلودگی هوا، رنگ پوست، همچنین سن شما بر توانایی پوستتان برای تولید ویتامین D تاثیر می گذارد. بعلاوه، نوع ویتامین D موجود در بسیاری از مولتی ویتامین ها، ویتامین D2 است، که به اندازه ی نوع D3 که نوع بهتر است، به اندازه ی کافی از این ویتامین به بدن نمی رساند.

کمبود ویتامین D:

ویتامین D تنها نوع ویتامین است که هورمون نیز محسوب می شود. بعد از اینکه ویتامین D توسط پوست ساخته شد یا از راه تغذیه جذب گردید، کلیه ها و کبد کمک می کنند تا آن را به شکل هورمون فعال تبدیل کنند. این ماده، بعنوان هورمون، برای محکم کردن استخوان ها و دندانها و همچنین حفظ قدرت عضلانی، جذب کلسیم بدن را کنترل میکند. وقتی شما کمبود کلسیم یا ویتامین D داشته باشید، استخوانهایتان برای تامین کلسیم مورد نیاز سایر قسمت های بدن، ترک خورده یا می شکنند. اما کمبود این ماده ممکن است مشکلات دیگری هم برایتان به بار آورد. 

دکتر ادواردو بائتی متخصص رماتیسم می گوید، “کمبود ویتامین D می تواند منجر به تراکم پایین استخوانها و پوکی استخوان شود، زیرا این ویتامین برای جذب کلسیم از طریق رژیم غذایی لازم است. میزان پایین ویتامین D همچنین باعث ضعیف شدن قدرت عضلانی و ایجاد سایر وضعیت های حاد مثل بیماری های خودایمن و برخی اشکال سرطان می شود.

ویتامین نور خورشید:

ویتامین D همچنین تنها ویتامینی است که لازم نیست حتماً از طریق غذا و مکمل های خوراکی جذب بدن شود، چون پوست ما اگر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، قادر به ساخت آن می باشد. اما همه ی تابش های خورشید یکسان نیستند، و عوامل و فاکتورهای مختلفی در میزان جذب این ویتامین دخیل است. به طور کلی، هرچه از خط استوا دورتر باشید، تولید ویتامین D بهتر خواهد بود، اما پوشش ابر و آلودگی هوا می تواند جلوی اشعات فرابنفش (UV) خورشید را بگیرد. 

مردم زیادی که در امریکای جنوبی زندگی می کنند می توانند با قرار گرفتن دست و صورتشان در معرض نور خورشید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه چند بار در هفته میزان کافی ویتامین D تولید کنند البته به این شرط که از ضدآفتاب ها استفاده نکرده باشند چون این ماده از ورود برخی از اشعات UV که برای ساخت ویتامین D لازم هستند، جلوگیری به عمل می آورد. 

سن و رنگ پوست نیز به اندازه وضعیت جغرافیایی در این مسئله اهمیت دارند. 

دکتر بائتی عنوان می کند که بسیاری از بیماران او—به ویژه افراد مسن و تیره پوست– حتی در آتلانتا، که در همه فصول سال آفتاب به اندازه کافی وجود دارد، ویتامین D بدنشان کم است. 

رنگ پوست تیره توانایی پوست برای سنتز ویتامین D را از طریق نور آفتاب تا %۹۵ پایین می آورد. 

دکتر مایکل هولیک متخصص ویتامین D در این رابطه می گوید: افرادی که پوستی تیره دارند، ۵ تا ۱۰ مرتبه بیشتر از افراد با پوست روشن باید در معرض نور آفتاب قرار بگیرند تا همان میزان ویتامین D را سنتز کنند.

اما درمورد خطرات نور آفتاب چه که متخصصین پوست همیشه ما را از آن منع می کنند؟ 

دکتر هولیک دراین زمینه نیز می گوید، “قرار گرفتن دست ها و پاها در معرض نور آفتاب به مدت کوتاه، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان های جدی پوست مثل سرطان ملانوما (تومر سیاه رنگ قشر عمیق پوست)، نمی شود.

بدنمان چه مقدار ویتامین D نیاز دارد:

میزان توصیه شده از ویتامین D برای افراد زیر ۵۰ سال IU200 (واحد بین المللی)؛ برای افراد ۵۱ تا ۷۰ سال IU400 و برای افراد بالای ۷۰ سال IU600 می باشد. نیاز به ویتامین D با بالا رفتن سن بیشتر می شود چون پوست هرچه پیرتر شود، قدرتش برای تولید این ویتامین کمتر می شود. اما این توصیه ها به سال ۱۹۹۷ برمی گردد. دکتر هولیک می گوید، “از آن زمان تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گرفته که مصرف بیشتر از این ویتامین را به ما توصیه می کنند. 

و شواهد بسیاری وجود دارد که ما، به ویژه افراد پیرتر، تیره پوست تر و آنها که بیشتر در خانه به سر می برند، به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز داریم. 

طبق توصیه های IOM، حداکثر میزان لازم برای کودکان، بزرگسالان، زنان حامله و شیرده، IU2000 از این ویتامین است. برخی متخصصین عقیده دارند که مصرف این ویتامین را باید به بیش از IU2000 در روز برسانیم. اما از آنجا که این ویتامین محلول در چربی است و در بدن ذخیره می شود، برخی متخصصین اعتقاد دارند که مصرف بیش از حد آن نیز ممکن است خطرساز باشد. 

دکتر هولیک می گوید، “توصیه های کنونی برای مقابله با بیماری های حاد و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان کافی نیست. شواهد نشان می دهد که نوزادان و بزرگسالان می توانند بدون هیچگونه علائم مسمومیت، IU1000 از این ویتامین را تحمل کنند.” او همچنین توصیه می کند، ” برای حفظ مقدار کافی از این ویتامین در خون و کاهش خطر سرطان های متداول،دیابت نوع اول، تصلب شراین، ورم مفاصل، رماتیسم، و التهابات ناشی از بیماری های قلبی-عروقی، روزانه از یک مکمل ویتامین D3 با IU1000 استفاده کنید و یا به اندازه ی کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. 

دکتر هولیک همچنین دررابطه با مصرف بیش از حد این ویتامین می گوید، “نور آفتاب فقط به اندازه ی لازم برای بدنتان ویتامین D می سازد، پس لازم نیست نگران آن باشید.” درواقع، نور آفتاب و مکمل ها—نه غذا—بهترین منابع برای جذب ویتامین D هستند به شرط اینکه مکملی که استفاده میکنید ویتامین D3 باشد. دکتر هولیک میگوید، “نور آفتاب ساده ترین و ارزان ترین منبع برای جذب ویتامین D است. بدن شما توانایی خوبی در ساخت این ویتامین از طریق نور خورشید دارد و ماندگاری این ویتامین نیز دوبرابر سایر منابع است. 

منابع غذایی خوب در این زمینه نیز می توان از شیر، ماست، مارگارین و سیریال، گربه ماهی، ساردین، ماهی آزاد، تن و زرده تخم مرغ نام برد. اما گرفتن میزان کافی ویتامین D از رژیم غذایی دشوار است مگراینکه مرتبا! از موادلبنی و ماهی استفاده کنید. به همین خاطر استفاده از نور آفتاب و همچنین مکمل های این ویتامین بهترین منبع می باشد.

ویتامین D بدنتان را تقویت کنید:

ممکن است بدن شما به اندازه ی کافی از ویتامین D بهره مند نباشد تا سلامت شما را تضمین کند. از اینرو با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا خوردن یک عدد مکمل IU1000 ویتامین D3 روزانه، ویتامین D بدنتان را تامین کنید. در صورت لزوم می توانید درمورد سلامت قرار گرفتن در معرض نور خورشید با متخصص پوست خود مشورت کند.

منبع: gtalk


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.