فوتبالمان خسته است از تکرار/ پرسپولیس – تراکتور، بازی بی بهانه

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > لیگ برتر – علی بنی شیخ‌الاسلامی

پرسپولیس ۱-۳-۲-۴ بازی می کند و تراکتورسازی ۲-۴-۴ لوزی. شاید آقا معلم این سیستم را بگذارد برای بازی های خانگی و در خارج از خانه همانند پرسپولیس ۱-۳-۲-۴ بازی کند.

۲-۴-۴ لوزی یک سیستم ظریف و کلاسیک است. اکثر گل هایی که در این سیستم به ثمر می رسد مدرسه ای است. اساس اورلپ است از کناره ها و گلزنی هافبک های چپ و راست. با احتساب دو مدافع میانی و یکی از مدافعان کناری که می مانند تیم ۶ بازیکن در محوطه جریمه حریف خواهد داشت و یک بازیکن پشت  محوطه. ضعف این سیستم فضایی است که در میانه میدان شکل می گیرد. بین پلی میکر و هافبک تدافعی. تراکتور بخواهد با این سیستم بازی کند مهدی کیانی برای پوشش علی کریمی روز سختی خواهد داشت.علی کریمی بیشتر میل به نفوذ دارد تا بازگشت به عقب و از سویی میزان دوندگی اش به اندازه قبل نیست که این با توجه به شرایط سنی طبیعی است.

دغدغه های پرسپولیس با توجه به بازی با سیستم ۱-۳-۲-۴ و بهره گیری از دو بازیکن در جلوی خط دفاعی کمتر از تراکتور است و چه بسا به خاطر سختکوشی دهنوی و حقیقی میانه میدان را از آن خود کند. با حضور سید صالحی در راس پرسپولیس قطعا توپ را خواهد برد به کنار ها برای سانتر، خصوصا که رضایی و غریبی که در کناره ها بازی می کنند بسیار اهل زدن به داخل نیستند و بیشتر مایلند توپ را ببرند برای سانتر یا پاس به عقب. روی پاس به عقب ها فرصت خوبی برای حقیقی مهیا می گردد که با شوت از راه دور گلزنی کند.

تراکتور هم برنامه هایی دارد که به پرسپولیس کمتر اجازه سانتر دهد. ایران پوریان که در جناح راست خط دفاعی بازی می کند اهل پیشروی نیست. گردانی هم آن قدر توان دارد که علاوه بر نفوذ سریعا به جای خود بازگردد و جناح چپ خط دفاعی را پوشش دهد. در خط هافبک نیز تراکتور بازیکنان خوبی روی خط دارد. ابراهیمی هم به داخل می زند و هم می رود کنار برای سانتر، اما کریمیان بیشتر اهل بازی ترکیبی بوده و مایل است برای زدن مثلث و یک و دو به پشت محوطه جریمه نزدیک شود. در صورت بازی انصاری فرد این مثلث با حضور کریمیان، انصاری فرد و دقیقی شکل خواهد گرفت.

روزنه های نفوذ در قلب خط دفاعی هر دو تیم با توجه به اینکه مدافعان میانی –  بلند زن می باشند، وجود دارد. البته آنها در ضربات ایستگاهی پیشروی می کنند تا با ضربه سر شادی را به اردوی تیم خود به ارمغان بیاورند.

بعید به نظر می رسد «سانتر فوروارد» ها در این بازی به هدف نزدیک شوند. چه سید صالحی و چه انصاری فرد که اگر برای تراکتورسازی به میدان بیاید. همان طور که اشاره شد مدافعان میانی هردو تیم بلند زن می باشند. با این حال تلاش بازیکنان راس می تواند در پرسپولیس فرصت گلزنی را برای پلی میکر و در ترکیب تراکتور برای مهاجم مکمل یعنی دقیقی فراهم کند.

پرسپولیسی که با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی خواهد کرد برنده از میدان خارج خواهد شد یا تراکتوری که احتمالا ۲-۴-۴ لوزی بازی می کند؟ اشتباه است اگر فکر کنیم سیستم ها عامل برتری اند! پیروزی خروجی تلاش است در قالب سیستم، البته تلاشی که دایر مدار منطق باشد.  فوتبالمان خسته شده است از تکرار. فوتبال بازی بی بهانه می خواهد. بازی شجاعانه و روبه جلو که البته منطق چاشنی اش باشد، خصوصا که این فوتبال این روزها مسرور است از جهانی شدن و برای پویایی بیشترنیازمند یک لیگ قوی است.

پرسپولیس - تراکتورسازی

پرسپولیس - تراکتورسازی

حرف آخر، می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. منتظر می مانیم تا در آغاز فصل سیزدهم مسابقه نکویی را آغاز کنیم.

۲۵۲ ۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.