فوتبال ایران ۳۹ سال در حسرت جام

 گروه ورزشی ممتاز نیوز- اولین دوره جام ملت های آسیا سال ۱۹۵۶ در هنگ کنگ برگزار شد. تیم ملی ایران نخستین بار در سال ۱۹۶۸ پای به این رقابت‌ها گذاشت؛ یعنی در چهارمین دوره. پس از حضور با تاخیر فوتبال ایران در این مسابقات کسی پیش بینی نمی کرد این قدرت نوظهور در سه دوره پی در پی جام قهرمانی را به خود اختصاص دهد؛ اما این اتفاق افتاد.

** رویش اولین گل ایرانی؛ ۴۶ سال و ۷ ماه و ۲۱ روز پیش

فوتبال ایران نخستین بار در تهران ۶۸ حضور در جام ملت ها را تجربه کرد. بازی نخست کشورمان برابر هنگ کنگ جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه در استادیوم امجدیه آن زمان و با حضور ۲۸۰۰۰ تماشاگر برگزار شد تا فوتبال ما با ضربه دقیقه ۷۰ همایون بهزادی به اولین گل خود در تاریخ این رقابت ها (۴۶ سال و ۷ ماه و ۲۱ روز قبل) دست پیدا کند.
در آن دیدار علی جباری ۱۸ دقیقه بعد از بهزادی گل دوم ایران را هم به ثمر رساند تا مقدمات یک پیروزی بزرگ فراهم شده باشد. این تیم در ادامه چین را ۴-۰ و برمه را ۱-۳ مغلوب کرد تا در دیدار نهایی رژیم صهیونیستی را ۱-۲ له کرده و قهرمان شود. فوتبال ایران نخستین جام قهرمانی خود را یکشنبه ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۴۷ بالای سر برد. نکته جالب اینکه به جز قهرمانی ایران، عنوان آقای گلی هم به همایون بهزادی رسید که موفق شده بود ۴ گل به ثمر برساند.

دیدارهای تیم ملی ایران در مسابقات تهران ۱۹۶۸

ایران ۲- هنگ کنگ ۰

گل‌ها: بهزادی ۷۰ و جباری ۸۸

ایران ۴ – چین ۰

گل‌ها: بهزادی۳۱، کلانی۳۴، افتخاری ۵۱ و فرزامی۵۷

ایران ۳ – برمه ۱

گل‌ها: کلانی ۲، افتخاری ۶۰ و بهزادی ۷۱

ایران ۲ – رژیم صهیونیستی ۱

گل‌ها: بهزادی ۷۵ و قلیچ خانی ۸۶


** قهرمانی دوم با آقایی کلانی

در بانکوک ۷۲ ایران قهرمان دوره قبل، مسابقات را با شکست دادن ۰-۲ کامبوج آغاز کرد. بعد نوبت به عراق رسید که برابر ملی پوشان ایرانی ۳ تایی شود. تیم ملی کشورمان در دیدار سوم خود تایلند میزبان را ۲-۳ از پیش رو برداشت؛ آن هم در شرایطی که علی جباری ستاره بی چون و چرای این دیدار بود و هت تریک کرد. در مرحله بعد مجددا پیروزی با حداقل گل برابر کامبوج به ثبت رسید. تیم ایران این مرتبه ۱-۲ حریف شرق آسیایی خود را برد تا در فینال با کره جنوبی روبرو شود.

حسرت 38 ساله فوتبال ایران +++

در دیدار نهایی بازی با نتیجه مساوی در وقت معمول پیش رفت تا در وقت های تلف شده کلانی گل پیروزی ایران را به ثمر برساند تا با ۵ گل، آقای گل لقب بگیرد.

بازی‌های تیم ملی ایران در مسابقات بانکوک 

ایران ۲ – کامبوج ۰

گل‌ها: کلانی ۴۵ و ایرانپاک ۵۱

ایران ۳ – عراق ۰

گل ها: کلانی ۷۸، ۷۰ و ۳۴

ایران ۲ – کامبوج ۱

گل ها: ایرانپاک ۱۳ و قلیچ خانی ۷۴

ایران ۲ – کره جنوبی ۱

گل ها: جباری ۴۸ و کلانی ۱۰۸


** هت تریک با گل پروین

به گزارش مشرق، سومین قهرمانی و البته آخرین آقایی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا ۲۳ خرداد ۱۳۵۵ رقم خورد؛ آن هم در روزی که علی پروین یکی از مهمترین گل های تاریخ خود را پیش چشم ۱۰۰ هزار تماشاگر ایرانی به ثمر رساند.

در رقابت های ۱۹۷۶ تهران تیم ملی کشورمان ابتدا عراق را ۲ گله برد. بعد با ۸ گل یمن را خجالت داد تا به چین خورد. نتیجه شکست دادن  ۰-۲ چشم بادامی ها هم رسیدن به فینال بود. مسابقه ای که دقیقا ۳۸ سال و ۶ ماه و ۱۸ روز قبل در با گل علی پروین عامل ناکامی کویتی ها شد و باعث هت تریک فوتبال ایران در کسب جام ملت های آسیا.

حسرت 38 ساله فوتبال ایران +++

بازی های تیم ملی ایران در مسابقات تهران

ایران ۲ – عراق ۰

گل ها: نورایی ۴۵ و روشن ۵۸

ایران ۸ – یمن ۰

گل ها: عزیزی ۷۳ و ۱۷، نورایی ۴۲ و ۴۰، خورشیدی ۴۵ و مظلومی ۸۰، ۷۴، ۶۳

ایران ۲ – چین ۰

گل ها: خورشیدی ۱۰۰ و روشن ۱۱۹

ایران ۱ – کویت ۰

گل: پروین ۷۱

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.