فوتبال در محوطه ۱۸ قدم سینما

جام جم آنلاین: شب گذشته در حالی که تلفن‌های سینماهای بزرگ پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور مرتب زنگ می خورد و مردم درباره پخش فوتبال جام ملت‌های اروپا در سینماها سوال می‌پرسیدند؛ برگه مجوز اکران تنها یک امضا کم داشت؛ امضایی به نام «اداره اماکن نیروی انتظامی» که اگر بود می‌توانست ستاره‌های فوتبال را در پرده نقره‌ای رنگ مقابل چشمان هیجان‌زده خانواده‌ها به حرکت دربیاورد.

به گزارش خبرنگار ما، از روز چهارشنبه هفته گذشته داستان اکران فوتبال در سینماها تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شد و در روز پنجشنبه، غلامرضا فرجی، نایب رییس انجمن سینماداران از هماهنگی با سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا از ۱۴ سالن خبر داد که البته در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

ریشه اجرایی نشدن پخش فوتبال از سینماها را باید در شروطی جستجو کنیم که اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی برای سینمادارها در نظر گرفت.

علیرضا سجادپور، رییس اداره نظارت و ارزشیابی در نامه‌ای به انجمن سینماداران، شش شرط خود را برای نمایش مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ در سینماها اعلام کرده است؛ شروطی که حداقل اجرای بند اول آن بعید به نظر می‌رسد یعنی «هماهنگی و اخذ مجوز از اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی».

حضور مدیر سینما تا پایان پخش مسابقات در محل سینما، عدم تداخل با فیلم‌های سینمایی در حال نمایش، رعایت کامل شئونات اسلامی، داشتن شرایط لازم برای پخش همزمان و اعلام فهرست سینماهای متقاضی ۴۸ ساعت قبل از شروع مسابقات، پنج شرط دیگر وزارت ارشاد برای سینمادارهایی بود که خواستار پخش فوتبال هستند.

با اعلام این شروط، فرجی در مصاحبه‌ای دیگر اعلام کرد که با توجه به نامه اداره نظارت و در راس آن هماهنگی با اداره اماکن بهتر است روز شنبه خود اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اماکن رایزنی کند و مجوز را بگیرد.

مسعود بانصیری، مدیر پردیس سینمایی «ملت» و سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی «آزادی» هم تا آخرین ساعات روز گذشته با بیان این‌که پیگیر مجوز اماکن هستند به «جام‌جم» گفتند: فعلا مجوز نمایش مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ در سینماها از سوی اداره اماکن صادر نشده است و پخش فوتبال در سینماها حداقل برای روز اول بازی‌ها منتفی است.

ممنوعیت پخش برای پیشگیری از عوارض اخلاقی

این صحبت‌ها در حالی است که سال ۸۹ پس از پخش چند روزه‌ فوتبال جام ملت‌های آسیا از سینماها، پخش آن متوقف شد و در همان مقطع احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در پی توقف پخش فوتبال در سینماها گفت: مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلا خوشایند نبود، برهمین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی، پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد.

او به طور غیرمستقیم، مجوز اماکن را منوط به جداسازی سینماهای پخش‌کننده فوتبال ویژه خواهران و برادران دانست.

کمک به رشد سلامت روانی جامعه

امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس سینما و اکران که در دوران جام جهانی فوتبال آفریقای جنوبی مسوولیت پردیس سینمایی ملت را به‌عهده داشت، معتقد است که به هر بهانه‌ای مردم وارد سینما شوند اتفاق خوبی است.

او با اشاره به این که پخش فوتبال در سینماها اتفاقی است که در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد به «جام‌جم» می‌گوید: در تمام دنیا حدود ۷۰ درصد ظرفیت سینماها در طول سال به پخش فیلم اختصاص دارد و ۳۰ درصد بقیه را مواردی مانند پخش فوتبال، اجراهای موسیقی و تئاتر و اجاره سالن به گروه‌ها و سازمان‌های مختلف دربرمی گیرد.

علم الهدی ادامه می‌دهد: در زمانی که من مسوولیت در پردیس ملت داشتم و همزمان پخش فوتبال را هم در برنامه هایمان داشتیم فروش فیلم‌ها و استقبال مردم از سینما هم ۳۰ درصد افزایش یافته بود و در واقع فوتبال به کمک فیلم‌ها هم آمده بود و بسیاری از مردم که با سینما قهر بودند به واسطه پخش فوتبال‌ها به سینما می‌آمدند و فیلم هم می‌دیدند.

این کارشناس سینما پخش فوتبال از سینماها و حضور مردم به صورت خانوادگی در مراکز فرهنگی را موجب رشد سلامت روانی جامعه می‌داند و تاکید می‌کند: از منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، هرچه حضور مردم به صورت خانوادگی در فعالیت‌ها و تفریحات سالم اجتماعی مثل شهربازی‌ها، سینماها، کنسرت‌ها و… بیشتر باشد آن جامعه از نظر استانداردهای سلامت روانی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

علم‌الهدی با بیان این که در زمان پخش فوتبال‌ از سینماها هیچ مشکل خاص و ناهنجاری ندیده است می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با پخش فوتبال مشکلی ندارد و تنها اداره اماکن است که مخالف این قضیه است.

او می‌گوید: پیشنهاد من به عنوان یک فعال سینما به نیروی محترم انتظامی و اداره اماکن این است که در زمینه پخش فوتبال از سینماها کمی نگاه امنیتی و انتظامی را کنار بگذارند و با تصحیح نگاهشان، رویکردی جامعه‌شناسی و کارشناسی داشته باشند.

پخش مسابقه فوتبال دو تیم پایتخت در سی‌امین جشنواره فیلم فجر و در برج میلاد نیز از جمله برنامه‌هایی بود که مورد توجه علاقه‌مندان سینما و ورزش قرار گرفت.

سینا علی‌محمدی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.