فوتبال در میدان سینما

جام جم آنلاین: چند شب پیش سعید قطبی‌زاده‌ منتقد سینما و حسن بزرگر، نویسنده و کارگردان تئاتر مهمان برنامه «میدان» بودند. این برنامه از شبکه تلویزیونی ورزش پخش می‌شود و لقب اولین برنامه زنده این شبکه را از آن خود کرده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دو نفر از حوزه هنرهای نمایشی در یک برنامه ورزشی چه می‌کرده‌اند؟ این دو نفر بر خلاف همیشه که به جنبه‌های مختلف سینما و تئاتر می‌پردازند، این بار درباره فوتبال صحبت می‌کردند.

در روزهایی که تب فوتبال حسابی داغ است و همه چشم‌ها به جدال تیم‌های اروپایی دوخته شده، برنامه ورزشی میدان تصمیم گرفت این پدیده اجتماعی را از نگاه دو منتقد هنری بررسی کند.

واقعیت آن است که کارگردان تلویزیونی یک بازی فوتبال همچون یک مستندساز باید نگاهی هنرمندانه به اتفاقات داخل زمین و حاشیه آن داشته باشد.

میزان لذت بیننده از دیدن یک بازی فوتبال نسبت مستقیمی با کاربلدی و هوشمندی کارگردان تلویزیونی آن مسابقه دارد.

یک کارگردان خوب می‌داند که دوربین‌هایش را در کجای زمین بکارد و یک صحنه را به چه صورت دکوپاژ (نمابندی) کند. ضبط حاشیه‌های روی سکوها و گرفتن نماهای متنوع و مطلوب از مسابقه از دیگر مولفه‌هایی است که جذابیت نمایشی یک مسابقه را بالا می‌برد.

مستطیل سبز فوتبال صحنه ظهور اتفاقات تلخ و شیرین است و همین اتفاقات است که فوتبال را به هنر هفتم شبیه می‌کند.

از آنجا که در فوتبال بستر همه ماجراها واقعی است و هیچ تخیل و نمایشی در کار نیست،‌ گاهی فوتبال در مرحله‌ای بالاتر از سینما بر مخاطبش تاثیر می‌گذارد. حتی بهترین ستاره‌های دنیای سینما هم نمی‌توانند لحظه حسرت یا شادی یک بازیکن را آن قدر ملموس و باورپذیر بازی کنند.

همان طور که در سینما قهرمان و ضدقهرمان در برابر هم قرار می‌گیرند، در فوتبال هم این جدال دائمی همیشه در جریان است.

با این تفاوت که در فوتبال هر مخاطبی خودش را طرفدار یک تیم می‌داند و برای خودش قهرمان و ضدقهرمانی فرضی تعریف می‌کند. این کشمکش، فوتبال را بشدت به سینما نزدیک می‌کند و یک درام جاندار و تاثیرگذار را شکل می‌دهد.

وقتی درام شکل می‌گیرد، شخصیت‌پردازی هم معنا پیدا می‌کند و هر بازیکنی ایفای نقش یکی از شخصیت‌های این داستان جذاب را به عهده می‌گیرد.

فوتبال و سینما، هر دو صحنه بروز احساساتی چون غم، شادی، ناامیدی، شکست، پیروزی، انتقام،‌ عشق و نفرت است.

شاید به همین خاطر است که مخاطبان این دو پدیده با شخصیت‌هایش همذات‌پنداری می‌کنند و با آن همراه می‌شوند.

احسان رحیم‌زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.