فوت و فن‌های مقابله با دندان قروچه

ممتاز نیوز : علت اصلی دندان قروچه، استرس و اضطراب است. فشار دادن دندان‌ها روی هم هنگام خواب، باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایران ؛ این عمل مخرب اغلب در طول خواب رخ می‌دهد در حالی که بسیاری از افراد از انجام چنین کاری بی‌اطلاع هستند. یکی از علائم دندان قروچه، کسل بودن، سردرد مداوم و درد در ناحیه فک است و خود فرد علت این دردها را نمی‌داند. بهتر است با دندانپزشک خود در مورد دهان، فک و علائم دندان قروچه صحبت کنید و دندانپزشک حساسیت فک و ناهنجاری‌های دندان را مورد بررسی قرار دهد.

خطر برای دندان‌های آسیاب
در برخی موارد شکستگی، لق شدن و یا از دست دادن دندان‌های آسیاب به دندان قروچه کردن مربوط می‌شود و فرد مجبور است برای ترمیم، دندان‌هایش را روکش یا ایمپلنت کند و در موارد حادتر که فرد تمام دندان‌هایش را از دست می‌دهد مجبور است از دندان مصنوعی استفاده کند.عمل دندان قروچه نه تنها باعث تخریب دندان بلکه باعث از دست رفتن تمام دندان‌ها می‌شود زیرا ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر باعث می‌شود سطح دندان تخریب شده و مینای دندان از بین برود در نتیجه علاوه بر شکستگی، فک نیز آسیب جدی می‌بیند و در نهایت به تدریج باعث از دست دادن شنوایی فرد نیز می‌شود.

پیشگیری از دندان قروچه
با استفاده از یک محافظ دهان و دندان مناسب و با محافظت از دندان‌های آسیاب در طول خواب و با مشورت گرفتن از دندانپزشک فرد قادر است این عمل را کنترل کند.
استرس یکی از مشکلات اساسی در دندان قروچه است برای کاهش استرس توصیه می‌شود با شرکت در کلاس‌های مشاوره کنترل استرس و شروع یک برنامه ورزشی، ملاقات با یک درمانگر و یا گرفتن یک نسخه برای شل‌کننده‌های عضلانی از دندان‌هایتان محافظت کنید.همچنین اجتناب یا کاهش مصرف غذا و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند کولا، شکلات و قهوه‌ به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. جویدن آدامس در طول روز باعث می‌شود از عضلات فک بیشتر استفاده شود و هنگام خواب فشار کمتری به دندان‌ها و فک وارد شود.

مشکلات کودکان
از این‌رو این مشکل در دندان‌های آسیاب با انجام دندان قروچه فقط به افراد بزرگسال محدود نمی‌شود و حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد از کودکان این عمل را انجام می‌دهند. معمولاً کودکانی که در زمان اوج رشد دندان‌های دائمی خود این عمل را تکرار می‌کنند باعث می‌شوند تا دندان‌های آسیاب خود را در بزرگسالی زودتر از دست بدهند.

نکات خاص برای کودکان
اگر فرزندتان از حساسیت دندان و درد فک شکایت می‌کند علت اصلی‌اش دندان قروچه کردن هنگام خواب است برای جلوگیری از تخریب دندان‌ها بهتر است قبل از این‌که فرزندتان به رختخواب برود استرس را در کودک کاهش دهید.همچنین با ماساژ دادن و تمرینات کششی به شل شدن عضلات او کمک کنید. در رژیم غذایی کودک مقدار زیادی آب قرار دهید زیرا دندان قروچه با از دست دادن آب بدن در ارتباط است.برای نظارت داشتن بر دندان فرزند او را نزد دندانپزشک ببرید تا با استفاده از روکش‌های موقت یا روش‌های دیگر از دندان قروچه جلوگیری شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.