فوق تخصص نوزادان: تغذیه انحصاری با شیر مادر، مرگ‌ومیر کودکان را کاهش می‌دهد

7468.jpg

رییس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی کاهش مرگ‌ومیر کودکان را از مزایای تغذیه با شیر مادر برشمرد و گفت: تغذیه کودک با شیر مادر طی ۶ ماه اول پس از تولد، موجب کاهش مرگ و میر سالانه کودکان به میزان یک میلیون نفر در سطح جهانی می‌شود.

دکتر رضا سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، شیر مادر تا پایان ۶ ماهگی تامین‌ کننده تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک حتی نیاز به آب دانست و اظهار کرد: شیر مادر ابتلا به بیماری‌های دوره شیرخوارگی از جمله انواع عفونت‌های تنفسی، گوارشی و ادراری را به شدت کاهش می‌دهد.

وی افزود: بیماری‌های دوره بزرگسالی نیز همچون دیابت نوع دو (دیابت بزرگسالی)، بیماری‌های گوارشی موسوم به التهاب روده، برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، عروقی در میان افراد تغذیه شده با شیر مادر کمتر مشاهده می‌شود.

فوق تخصص نوزادان ادامه داد: این دسته از کودکان نسبت به کودکان تغذیه شده با شیرخشک با اختلاف تقریبا ۸ ، از ضریب هوشی بالاتری برخوردار هستند.

وی به تاثیر شیر مادر در حفظ سلامتی مادر نیز اشاره و اظهار کرد: کم‌خونی، سرطان‌های سینه و رحم از جمله بیماری‌هایی است که به وسیله شیردهی به نوزاد درمیان مادران کاهش می‌یابد.

دکتر سعیدی در تشریح افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها در افراد تغذیه شده با شیر مادر گفت: بیماری‌های تنفسی، عفونت‌ها، چاقی و همه بیماری که شیر مادر معمولا موجب پیشگیری از آن‌ها می‌شود، از عوامل محدودکننده استفاده از شیر خشک به جای شیر مادر است.

وی جایگزین کردن شیرخشک به جای شیرمادر را برای حل مشکل عدم شیردهی مادران مناسب ندانست و انجام نرمش، استفاده از دارو و تغذیه کودک با شیر مادری دیگر را برای بازگشت به شیر را توصیه کرد.

رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی درباره نگهداری شیر مادر در درون ظروف گفت: شیر مادر در دمای اتاق ۶ الی ۸ ساعت، در یخچال حدود ۲ روز، در صورت انجماد با فریزر ۲-۱ ماه و در فریزهای صنعتی با دمای ۲۰- درجه، ۳ الی ۶ ماه قابل نگهداری است.

دکتر سعیدی ضمن بیان اینکه فاصله‌گذاری ۳ الی ۶ ماه و حتی یک سال از ویژگی‌های طبیعی شیردهی است به مادرانی که قبل از اتمام دوره ۲ ساله شیردهی کودک خود باردار شده‌اند، توصیه کرد: طی ۴ الی ۵ ماه اول بارداری می‌توانند شیردهی را ادامه دهند اما پس از آن باید عمل شیردهی متوقف شده، بعد از تولد نوزاد به کودک زیر ۲ سال شیر داده شود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی با اشاره به نوع تغذیه کودکان گفت: کودک تا پایان ۶ ماهگی باید صرفا از شیر مادر تغذیه شود و پس از گذر از این دوره هم در غذای کمکی کودک باید از نمک، اسفناج، سفیده تخم‌مرغ و عسل خودداری کرد.

وی همچنین شیر پاستوریزه را در برنامه غذایی پس از یک سالگی که کودک مجاز به خوردن انواع خوراکی‌هاست، قرار داد.

دکتر سعیدی در ارائه آمار مربوط به تغذیه با شیر مادر در کشورمان، ادامه داد: حدود ۹۹ درصد کودکان در ابتدای تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند که این رقم در زمان سه ماهگی کودک به ۷۰ درصد و در ۶ ماهگی به ۵۵ درصد کاهش می‌یابد که این امر نشانگر وضعیت مطلوب کشور در این زمینه است.

وی همچنین آمار مربوط به کشورهای اروپا و آمریکا را در مقایسه با ایران قرار داد و تصریح کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۵ الی ۶ ماهگی کودکان این کشورها به رقم ۲۵ درصد کاهش می‌یابد که معلول وجود درصد بالای مادران شاغل و تک فرزند بودن در این کشورها است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.