فیس‌بوک چت‌های شما را می‌خواند

 این فرایند غربالگری با استفاده از یک نرم افزار اسکن کننده آغاز می شود. این نرم افزار چت ها را برای یافتن هر لغت یا عبارتی  که معنای بی مورد و مشکوکی بدهد، مثل استفاده از عبارت های عامیانه یا انتقال اطلاعات شخصی ، به دقت مشاهده می کند.

این برنامه به خصوص در مواردی حساس تر عمل می کند که گفت و گو اینترنتی بین افرادی اتفاق بیفتد که اتصال  باثباتی به سایت ندارند و یا کسانی که برخی از اطلاعات پروفایلشان به وضوح غلط باشد مثلا یک شکاف سنی خیلی زیاد در پروفایل خود داشته باشند.

این برنامه همچنین می تواند به صورت هوشمند عمل کند یعنی به دنبال عباراتی می گردد که پیش از این در گفت و گو های مجرمان گزارش شده است. اگر این برنامه چیز مشکوکی پیدا کند آن را به اطلاع کارمندان امنیتی فیس بوک می رساند و آنها  هستند که باید تصمیم بگیرند آیا این اطلاعات را به پلیس گزارش بدهند یا خیر؟

دور نگه داشتن اکثر چت های اسکن شده از چشم کارمندان فیس بوک می تواند انتقادات طرفداران حفظ حریم خصوصی به این کمپانی را کاهش دهد اما هنوز مشخص نیست که چت ها نظاره شده پاک می شوند یا در جایی ذخیره خواهند شد؟

تازه ترین جزئیات درباره نحوه مونیتورینگ فیس بوک از مصاحبه ای که  اخیرا خبرگزاری رویتر با  جو سالیوان، رئیس ارشد بخش امنیت فیس بوک انجام داده است بدست آمده. به گزارش رویتر، در تمام مدتی که فیس بوک از این برنامه مونیتوریگ استفاده کرده تنها یک مورد عمل مجرمانه گزارش شده است.

هنگامی که از این کمپانی خواسته شد تا نظر خود را در این باره بیان کند، تنها جواب فیس بوک، اشاره دوباره به گفته های جو سالیوان بود: ما هرگز به دنبال این نبودیم که محیطی ایجاد شود تا کارمندان ما ارتباطات خصوصی مردم را مشاهده کنند. اما این واقعا مهم است که ما از تکنولوژی استفاده می کنیم که نرخ مثبت کاذب آن –  یعنی نتایجی که به اشتباه مثبت ارزیابی می شوند ( false-positive rate)- بسیار پایین است.

در واقع فیس بوک خود معتقد است که با مجریان قانون همکاری می کند. این کمپانی در یکی از صفحات وب سایت خودش نوشته است: ما تا جایی که قانون اجازه بدهد امنیت افرادی که از فیس بوک استفاده می کنند را تضمین می کنیم.

در این صفحه نوشته شده: ما اگر از طرف دادگاه یا مرجع قانونی احضاریه و دستوری دریافت کنیم و تشخیص دهیم که پاسخ دادن به این احضاریه مستلزم فاش کردن چنین اطلاعاتی است این کار را خواهیم کرد. همچنین اگر از طرف حوزه های قضایی خارج از ایالات متحده نیز چنین احضاریه هایی دریافت کنیم و باور داشته باشیم که اطلاعاتمان می تواند به آنها کمک کند ، بنابر استاندارد ها و قوانین بین المللی این اطلاعات را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

همچینن اگر بدانیم که می توانیم با به اشتراگ گذاشتن این اطلاعات ، از کلاهبرداری ها و سایر اعمال مجرمانه جلوگیری کرده و از شما و خودمان در برابر کسانی که بیانیه حقوق و مسئولیت های فیس بوک را نقض می کنند محافظت کنیم ، باز هم حتما چنین کاری را خواهیم کرد. بنابراین ممکن است مجبور شویم این اطلاعات را با سایر کمپانی ها ، وکلا، دادگاه ها و یا حتی دولت ها به اشتراک بگذاریم.

در واقع فیس بوک پیش از این هم در تحقیقات پلیسی بسیار همکاری کرده است. به عنوان مثال این کمپانی در ماه آپریل  با ارسال کپی وال پست ها ، تصاویر و نیز اطلاعات  IP یک قاتل مشکوک، از اداره پلیس بوستون حکم جلب او را گرفت.

شما درباره این شیوه مونیتورینگ فیس بوک چه فکر می کنید؟ آیا این کمپانی حق اعمال چنین نظارتی را دارد؟

Mashable/ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.