فیلترینگ جی میل، کج سلیقگی مفرط

در میان اقدامات و تصمیمات متعدد درست و غلط کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ از ابتدای تشکیل تا کنون، قطعا فیلتر کردن جی‌میل نابخردانه ترین اقدام بوده است. اقدامی آنچنان عجولانه و عجیب که هر چه بیشتر بکاوی، کمتر در آن اثری از منافع ملی می‌یابی.

ادعا می‌کنند که فیلترینگ جی‌میل در پاسخ به درخواست‌های مردمی صورت گرفته است. آیا دریافت چندین و چند پیامک – بگیریم ده هزار تا- مستمسک مناسبی است برای بستن یک خدمت به روی میلیون‌ها ایرانی؟ آیا اعضای کمیته فیلترینگ در همه امور اینگونه تصمیم می‌گیرند؟ اگر قرار بر رجوع به نظر مردم برای اعمال فیلترینگ است، بهتر نبود که یک نظرسنجی به این منظور انجام می‌شد؟ سوال دیگر اینکه اگر الان گروه بزرگ‌تری از کاربران مثلا ۱۰۰ هزار نفر، خواستار باز شدن این سرویس شوند، کمیته فیلترینگ این درخواست را هم اجابت می‌کند؟ در مورد فیس‌بوک مثلا، اگر ۵۰۰ هزار نفر درخواست بدهند چه؟

فیلم موهن – که هر مسلمانی ساخت و انتشار آن را محکوم می‌کند- نه ساخته گوگل است و نه اصولا روی جی‌میل قرار دارد. انتشار این فیلم روی یوتیوب و بر اساس سیاست‌های خاص این سرویس ویدیویی صورت گرفته است. یوتیوب هم که در ایران فیلتر است. ضمن اینکه فشار کشورهای مسلمان به صورت یکپارچه و با اجماع می‌تواند ضمن نمایش قدرت جهان اسلام، گوگل را مجبور به تبعیت کند و این اقدامی است که در سطوح عالی سیاسی باید پیگیری شود. ‌کج سلیقگی است اگر فکر کنیم با محروم کردن خودمان از امکانات اینترنت، گوگل در سیاست‌هایش تجدید نظر می‌کند، یا جهان متوجه زشتی عمل صهیونیستی در ساخت این فیلم می‌شود. خود تحریمی صرفا یک اقدام منفعلانه و عقب ماندن از حرکت های فرهنگی مردم است.فیلترکردن سرویس ادوردز گوگل نمونه قبلی کج سلیقگی و بدفهمی بوده است و فیلتر کردن جی‌میل تکرار همان شیوه تفکر و عمل است، در برخورد با یک پدیده جهانی که اتفاقا ابزار بی بدیل کسب و کار و تجارت، در اوج تحریم هاست.

به نظر می رسد شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد بالادستی حوزه وب، باید که هر چه سریع تر موضع شفاف و سیاست رسمی کشور را در موارد مشابه اعلام کند تا برای همیشه جلوی اقدامات سلیقه ای در تعیین مصادیق فیلترینگ گرفته شود.

IT Iran

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.