۱۴فروردین۱۳،
به گزارش خبرآنلاین، این خبر را فیروزه جابوالا دختر روت پراور جهابوالا روز چهارشنبه اعلام کرد و افزود مادرش پس از تحمل یک بیماری طولانی مدت در نیویورک درگذشت.
جهابوالا یکی از اعضای قدیمی کمپانی فیلمسازی «مرچنت آیوری» بود و طی چهل سال فیلمنامهنویسی، ۲۲ فیلمنامه نوشت. او برنده دو جایزه اسکار فیلمنامه اقتباسی برای «هواردز اند» و «اتاقی با یک چشمانداز» است که هر دو اقتباس از رمانهای ای. ام. فورستر می باشند.
این نویسنده و فیلمنامهنویس سال ۱۹۹۳ برای فیلمنامه اقتباسی «بقایای روز» براساس رمان کازوئو ایشیگورو هم نامزد اسکار بود. هر سه فیلمی که ذکرشان رفت نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بودند.
نیل جوزل یکی از مدیران کمپانی «مرچنت آیوری» گفت: «روت پراور جهابوالا از سال ۱۹۶۰ همراه ما بود، او تقریبا یک سوم آثار کمپانی ما را خلق کرد و سهم مهمی در کارنامه جیمز آیوری کارگردان و اسماعیل مرچنت تهیه کننده فقید داشت. مرگ او ضایعهای بزرگ برای جامعه سینمایی جهانی است.»
جیمز آیوری (راست)، روت پراور جهابوالا و اسماعیل مرچنت
آخرین داستان منتشرشده از جهابوالا، داستانی به نام «وصیتنامه قاضی» بود که حدود یک ماه پیش در نشریه نیویورکر انتشار یافت. جهابوالا در سال ۱۹۷۵ برای رمان «دل و غبار» برنده جایزه ادبی بوکر شد و تنها نویسندهای بود که هم اسکار برده و هم جایزه بوکر.
او زاده آلمان بود و وقتی به مدرسه میرفت (سال ۱۹۳۹) از آلمان تحت سلطه نازیها فرار کرد و در بریتانیا زندگی تازهی آغاز کرد.
جهابوالا در دهه ۱۹۵۰ پس از ازدواج به وطن شوهرش هند سفر کرد و بیشتر عمرش را در هند سپری کرد. او سالها بود با اختلالات ریوی مبارزه میکرد. او در هند با مرچنت و آیوری دیدار کرد که میخواستند اقتباسی سینمایی از رمان سال ۱۹۶۰ او به نام «خانهدار» بسازند. جهابوالا پذیرفت خودش فیلمنامه را بنویسد و این آغاز یک همکاری بلندمدت و پرثمر بود.
جهابوالا درمورد سینما گفته بود: «برای من فیلم دو مرحله دارد. یکی وقتی دارم خودم به تنهایی یا با همکاری فیلمنامه را مینویسم که لذتبخش است. مرحله تلخش هم وقتی است که حدود ۱۰۰ نفر، بازیگر و کارگردان و فیلمبردار میروند آن را بسازند و من تنها میمانم. موقع تدوین دوباره برمیگردم و به اتاق تدوین میروم و باز کمی خوشحال میشوم.»
او درمورد تفاوت فیلمنامه و رمان گفته بود: «فیلمنامه اصلا مثل رمان نیست، چون نمیتواند بچه شما باشد. وقتی فیلمنامه اقتباسی مینویسید اصلا نمیتوانید حس مالکیت داشته باشید.»
اِما تامپسن که در «بقایای روز» و «هواردز اند» بازی کرده، سال ۱۹۹۳ درمورد جهابوالا گفت: «او رماننویس است و برای همین بهتر از هر کس دیگری میداند اقتباس کردن یعنی چه.»
آسوشیتدپرس / ۳ آوریل / ترجمه: حسین عیدیزاده
۵۸۲۴۱
دانلود
خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com